Мартин Димитров: Новата КЗК трябва да види пазара на горивата и този на лекарствата


Мартин Димитров: Новата КЗК трябва да види пазара на горивата и този на лекарствата
Снимка: БГНЕС

2836

Мартин Димитров е депутат от Гражданския съвет на Реформаторския блок, който работи активно по темата за цените на горивата у нас. Бившият председател на СДС даде интервю за Actualno.com няколко часа преди кандидатът на ГЕРБ за председател на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да се оттегли от битката за поста. 

Как ще коментирате изявлението на премиера Бойко Борисов, че ще накара парламентарната група ГЕРБ да не участва в гласуването на новата Комисия за защита на конкуренцията (КЗК)?

Коя е целта? Целта е новата КЗК да бъде ефективна, да работи, да защитава конкуренцията. Когато има картели, монополи и господстващо положение да взима категорични мерки. Да бъде справедлива по отношение обжалванията на обществените поръчки.

Изслушването на кандидатите ще покаже до известна степен дали те отговарят на необходимия профил, за да се справят с тази работа. И в зависимост от това как се представят те, трябва да преценим дали тази процедура да продължи или ида бъде прекратена. До момента това, което ми липсва са граждански и авторитетни кандидати. Защото КЗК е на практика със значението на върховните съдилища. Там е обжалването на обществените поръчки, там е защитата на конкуренцията, това са все много важни дейности. Ключовият въпрос трябва да бъде новата КЗК ще бъде ли по-ефективна и работеща от старата.

И все пак защо Борисов призова ГЕРБ да не участва в това гласуване?

Ако сам той вижда и знае, че новата КЗК няма да работи ефективно, ако това е неговото впечатление от кандидатите, е редно да бъде прекратена процедурата. Ако това е някакъв вид признание, че няма да бъде достатъчно работеща, това е основание за прекратяване.

Между другото, аз не предлагам и хората от Гражданския съвет на РБ не предлагаме кандидати по простата причина, че по наше предложение се сменя целия състав на КЗК, а не само председателя. И след като ние инициирахме смяната на КЗК, нарочно не предлагаме кандидати, за да не ни обвинят, че слагаме наши хора. Ето, никого не предлагаме. Именно защото искаме работеща КЗК, а не да сложим наши хора там.

Целта е ефективна и работеща комисия.

До колко е добра новина изборът на нова КЗК и ще успее ли комисията да разкрие картела при горивата?

Трябваше да бъде сменена досегашната КЗК. Тук съм абсолютно убеден. Това, че има нова обаче не значи, че тя ще бъде по-работеща от предишната. Може да бъде, може и да не бъде. Зависи от хората, които ще бъдат избрани. Аз съм смутен от активността от хора като Първанов, Румен Петков и ДПС по темата нов състав на КЗК. Мен ме навява на тежки размисли.

Какво показва тяхната активност?

Дотук ще спра засега. И макар моят скептицизъм да го има, ще отида днес на изслушването и ще задам сериозни въпроси на всички кандидати. Например, какво ще направят за пазара на горива, какви мерки ще предприемат за разследване на съмненията за картел и защо горивата у нас са едни от най-скъпите в целия Европейски съюз. Според отговорите ще реша дали да подкрепя някой кандидат, като има вариант и никого да не подкрепя. Ако по темата „горива“ не получа сериозни и задълбочени отговори, това важи и за Гражданската квота на РБ, никого няма да подкрепим.

Притеснява ли ви това, че с приетия нов Закон за обществените поръчки се дават допълнителни правомощия на председателя на комисията?



Многократно казахме, че това е обезпокоително. Няма как толкова много да се настоява за случайно разпределение на делата, пък по отношение на КЗК председателят да решава всичко. Той става пълен властелин. Мен това много ме притеснява. Ако вярваме, че принципът за случайно разпределение на делата е полезен за българската съдебна система, защо е отхвърлен по отношение на КЗК, която на практика е квазисъдебен орган.

Моят скептицизъм доста нарасна в последно време, но ще отида максимално непредубеден на изслушването днес.

Какви трябва да са първите стъпки на новата КЗК?

Трябва да се започне с разследването по темата „картел на пазара на горива“ и да се съберат максимално количество сериозни доказателства. Да се провери защо цените в България са трайно по-високи от европейските. Има някакъв проблем, той трябва да бъде изяснен и доказан. Това трябва да бъде първата работа на комисията и тя трябва да бъде свършена максимално отговорно.

Следваща задача е пазарът на лекарствата. Аз се питам защо у нас лекарствата са много по-скъпи от други европейски страни? Нещо пак не е наред. Този въпрос много хора ми го задават и аз го задавам.

Следващият важен въпрос е такова организиране на обжалването на обществените поръчки, което да е обективно и справедливо и да няма политическа намеса в него.

До колко собствеността на данъчните складове влияе на цената на горивата? Вие водите дело, за да бъде разкрита именно тяхната собственост у нас.

Знаете ли какво ми казват вносители, които искат да останат анонимни. „Ако искаме да внесем гориво в България, без да имаме достъп до данъчен склад, не можем да внесем.“

Достъпът до данъчен склад е доста скъп и това обезсмисля до известна степен вноса на по-евтини горива. Това е историята, която ми се разказва, поради което ние попитахме Владислав Горанов кой е собственик на данъчните складове. Той каза, че не може да ни отговори, защото това е данъчно-осигурителна информация. Сега водим дело пред административния съд в София.

Може би си спомняте, че преди години аз предложих в Закона за достъп до обществена информация принципа на надделяващ обществен интерес. Това за мен е причина да водим тези дела, защото позовавайки се именно на този принцип не може неща, които касаят обществото, живота на хората, разходите всеки месец, разходите за горива, да бъдат тайна. Било то търговска, осигурителна, данъчно-осигурителна или каквато там си изберат тези хора. Това е типичен пример за надделяващ обществен интерес. Искаме да видим кой притежава складовете, за да си направим изводи дали има концентрация на собственост и ограничение на конкуренцията по тази линия.

Делото мина, представили сме своите доказателства и се надяваме съдът да възприеме сериозните аргументи, които сме представили. За мен това дело е доста важно.



И все пак най-вероятно хората биха се зачудили как това ще им помогне на тях? Как разкриването на собствеността на данъчните складове ще повлияе на цените на горивата?



За да се реши нещо като проблем, трябва да докажем, че го има. Искаме да докажем и да проверим дали има концентрация на собствеността на данъчните складове. Когато получим резултата от делото, ние ще го оповестим публично и ако видим, че има сериозен проблем, това ще стане причина да започнем да го решаваме.

Сега ако започнем да го решаваме, без да сме доказали, колеги в парламента ще кажат, че за тях проблем няма. Първото е да докажем, че има наличието на проблем, а следващата стъпка е да пристъпим към неговото решаване.



Според вас каква е ролята на бизнесмена Веселин Марешки в този процес, появи се информация, че купува петрол от “Ислямска държава” и затова държи толкова ниски цени.

Това с „Ислямска държава“ ми изглежда несериозно и жълто, много жълто.

Новата бензиностанция, която се появи във Варна, показва, че дори на много по-ниски цени, може да се работи на печалба. Заради нея доста вериги си намалиха цените в града. Знаете, че в България е забранено да се продава на загуба, както в целия Европейски съюз. С това се видя, че веригите могат на много по-ниски цени във Варна пак да са на печалба. Това показва, че на други места, примерно София, Пловдив, Бургас, печалбата на другите бензиностанции е доста по-висока.

Идва логичния въпрос, защо във Варна цените могат да са по-ниски, а в другата част от страната не могат? Това за мен допълнително постави въпроса, че има проблем с конкуренцията в България и има нещо дълбоко гнило в цялата работа.



Така ли все пак може да бъде решен този проблем? Един бизнесмен решава и сваля драстично цените? Може ли това да е истинското решение на проблема?



Истинското решение на проблема ще го видим след като разберем кой е собственикът на данъчните складове в България. Защото ако има концентрация на собственост, тогава ще се работи по мерки за облекчаване на достъпа за създаване на данъчни складове. Ако се убедим, че там е проблема, както доста хора твърдят пред нас.

Решението няма да бъде през единични бензиностанции, макар че това не вреди. Повечето конкуренция винаги е полезна, но ние трябва през законодателни идеи да осигурим повече конкуренция на този пазар. Конкуренцията е универсално лекарство, тя сваля цените.  

Как ще коментирате изявлението на премиера Бойко Борисов, че ще накара парламентарната група ГЕРБ да не участва в гласуването на новата Комисия за защита на конкуренцията?

Коя е целта? Целта е новата КЗК да бъде ефективна, да работи, да защитава конкуренцията. Когато има картели, монополи и господстващо положение да взима категорични мерки. Да бъде справедлива по отношение обжалванията на обществените поръчки.

Изслушването на кандидатите ще покаже до известна степен дали те отговарят на необходимия профил, за да се справят с тази работа. И в зависимост от това как се представят те, трябва да преценим дали тази процедура да продължи или да бъде прекратена. До момента това, което ми липсва, са граждански и авторитетни кандидати. Защото КЗК е на практика със значението на върховните съдилища. Там е обжалването на обществените поръчки, там е защитата на конкуренцията, това са все много важни дейности. Ключовият въпрос трябва да бъде новата КЗК ще бъде ли по-ефективна и работеща от старата.

И все пак защо Борисов призова ГЕРБ да не участва в това гласуване?

Ако сам той вижда и знае, че новата КЗК няма да работи ефективно, ако това е неговото впечатление от кандидатите, е редно да бъде прекратена процедурата. Ако това е някакъв вид признание, че няма да бъде достатъчно работеща, това е основание за прекратяване.

Между другото, аз не предлагам и хората от Гражданския съвет на РБ не предлагаме кандидати по простата причина, че по наше предложение се сменя целия състав на КЗК, а не само председателя. И след като ние инициирахме смяната на КЗК, нарочно не предлагаме кандидати, за да не ни обвинят, че слагаме наши хора. Ето, никого не предлагаме. Именно защото искаме работеща КЗК, а не да сложим наши хора там. Целта е ефективна и работеща комисия.

До колко е добра новина изборът на нова КЗК и ще успее ли комисията да разкрие картел при горивата?

Трябваше да бъде сменена досегашната КЗК. Тук съм абсолютно убеден. Това, че има нова обаче не значи, че тя ще бъде по-работеща от предишната. Може да бъде, може и да не бъде. Зависи от хората, които ще бъдат избрани. Аз съм смутен от активността от хора като Първанов, Румен Петков и ДПС по темата нов състав на КЗК. Навява ме на тежки размисли.

Какво показва тяхната активност?

Дотук ще спра засега. И макар моят скептицизъм да го има, ще отида днес на изслушването и ще задам сериозни въпроси на всички кандидати. Например, какво ще направят за пазара на горива, какви мерки ще предприемат за разследване на съмненията за картел и защо горивата у нас са едни от най-скъпите в целия Европейски съюз. Според отговорите ще реша дали да подкрепя някой кандидат, като има вариант и никого да не подкрепя. Ако по темата „горива“ не получа сериозни и задълбочени отговори, това важи и за Гражданската квота на РБ, никого няма да подкрепим.

Притеснява ли ви това, че с приетия нов Закон за обществените поръчки се дават допълнителни правомощия на председателя на комисията?

Многократно казахме, че това е обезпокоително. Няма как толкова много да се настоява за случайно разпределение на делата, пък по отношение на КЗК председателят да решава всичко. Той става абсолютен властелин. Мен това много ме притеснява. Ако вярваме, че принципът за случайно разпределение на делата е полезен за българската съдебна система, защо е отхвърлен по отношение на КЗК, която на практика е квазисъдебен орган?

Моят скептицизъм доста нарасна в последно време, но ще отида максимално непредубеден на изслушването днес.

Какви трябва да са първите стъпки на новата КЗК?

Трябва да се започне с разследването по темата „картел на пазара на горива“ и да се съберат максимално количество сериозни доказателства. Да се провери защо цените в България са трайно по-високи от европейските. Има някакъв проблем, той трябва да бъде изяснен и доказан. Това трябва да бъде първата работа на комисията и тя трябва да бъде свършена максимално отговорно.

Следваща задача е пазарът на лекарствата. Аз се питам защо у нас лекарствата са много по-скъпи от други европейски страни? Нещо пак не е наред. Този въпрос много хора ми го задават и аз го задавам.

Следващият важен въпрос е такова организиране на обжалването на обществените поръчки, което да е обективно и справедливо и да няма политическа намеса в него.

До колко собствеността на данъчните складове влияе на цената на горивата? Вие водите дело, за да бъде разкрита именно тяхната собственост у нас.

Знаете ли какво ми казват вносители, които искат да останат анонимни? „Ако искаме да внесем гориво в България, без да имаме достъп до данъчен склад, не можем.“

Достъпът до данъчен склад е доста скъп и това обезсмисля до известна степен вноса на по-евтини горива. Това е историята, която ми се разказва, поради което ние попитахме Владислав Горанов кой е собственик на данъчните складове. Той каза, че не може да ни отговори, защото това е данъчно-осигурителна информация. Сега водим дело пред Административния съд в София.

Може би си спомняте, че преди години аз предложих в Закона за достъп до обществена информация принципа на надделяващ обществен интерес. Това за мен е причина да водим тези дела, защото позовавайки се именно на този принцип не може неща, които касаят обществото, живота на хората, разходите всеки месец, разходите за горива, да бъдат тайна. Било то търговска, осигурителна, данъчно-осигурителна или каквато там си изберат тези хора. Това е типичен пример за надделяващ обществен интерес. Искаме да видим кой притежава складовете, за да си направим изводи дали има концентрация на собственост и ограничение на конкуренцията по тази линия.

Делото мина, представили сме своите доказателства и се надяваме съдът да възприеме сериозните аргументи, които сме представили. За мен това дело е доста важно.

И все пак най-вероятно хората биха се зачудили как това ще им помогне на тях? Как разкриването на собствеността на данъчните складове ще повлияе на цените на горивата?

За да се реши нещо като проблем, трябва да докажем, че го има. Искаме да докажем и да проверим дали има концентрация на собствеността на данъчните складове. Когато получим резултата от делото, ние ще го оповестим публично и ако видим, че има сериозен проблем, това ще стане причина да започнем да го решаваме.

Сега ако започнем да го решаваме, без да сме доказали, колеги в парламента ще кажат, че за тях проблем няма. Първото е да докажем, че има наличието на проблем, а следващата стъпка е да пристъпим към неговото решаване.

Според вас каква е ролята на бизнесмена Веселин Марешки в този процес? Появи се информация, че купува петрол от “Ислямска държава” и затова държи толкова ниски цени?

Това с „Ислямска държава“ ми изглежда несериозно и жълто, много жълто.

Новата бензиностанция, която се появи във Варна, показва, че дори на много по-ниски цени, може да се работи на печалба. Заради нея доста вериги си намалиха цените в града. Знаете, че в България е забранено да се продава на загуба, както в целия Европейски съюз. С това се видя, че веригите могат на много по-ниски цени във Варна пак да са на печалба. Това показва, че на други места, примерно София, Пловдив, Бургас, печалбата на другите бензиностанции е доста по-висока.

Идва логичния въпрос, защо във Варна цените могат да са по-ниски, а в другата част от страната не могат? Това за мен допълнително постави въпроса, че има проблем с конкуренцията в България и има нещо дълбоко гнило в цялата работа.

Така ли все пак може да бъде решен този проблем? Един бизнесмен решава и сваля драстично цените? Може ли това да е истинското решение на проблема?

Истинското решение на проблема ще го видим след като разберем кой е собственикът на данъчните складове в България. Защото ако има концентрация на собственост, тогава ще се работи по мерки за облекчаване на достъпа за създаване на данъчни складове. Ако се убедим, че там е проблема, както доста хора твърдят пред нас.

Решението няма да бъде през единични бензиностанции, макар че това не вреди. Повечето конкуренция винаги е полезна, но ние трябва през законодателни идеи да осигурим повече конкуренция на този пазар. Конкуренцията е универсално лекарство, тя сваля цените.

Интервю на Ивайло Анев

Още от Макроикономически поглед


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80911
  • GBP
    1
    2.28725
  • JPY
    100
    1.19659
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички