Не мисля, че не трябва да бъдем регулирани. Въпросът не е дали, а как най-добре да бъде направено. Това заяви основателят на Facebook Марк Зукърбърг пред CNN по повод мащабния скандал с изтичане и манипулиране на данни на потребители.
По думите му самият той би искал да види повече прозрачност при рекламите.
Зукърбърг допълни, че е готов да отговаря на въпроси пред Конгреса за сигурността на данните, ако това се наложи.
Милиардерът призна, че компанията не се справила достатъчно добре с руските опити за намеса чрез Facebook в американските президентски избори.
"Ясно е, че през 2016 г. не се справихме както трябва с редица проблеми, сред които руската намеса и фалшивите новини. Истината е, че това не е ядрена физика. Но трябва да работим много здраво, за да затрудним страни като Русия да се месят в чужди избори, да се преборим с троловете и невярната информация", допълни Зукърбърг.
Скандалът накратко
Използвайки неправомерно лични данни на 50 млн. потребители на Facebook, компанията Сambridge Analytica е създала поведенчески алгоритъм за политически нагласи. Този алгоритъм може да се използва (и съгласно разследване на The Guardian е използван), за да бъде повлияно чрез психологически методи на определени групи гласоподаватели за промяна или затвърждаване на позицията им посредством използване на социалните мрежи. Според данни, изнесени от Кристофър Уайли, става въпрос за поне 50 млн. потребители. Уайли е човекът, създал AggregateIQ - канадска компания, взела лъвския пай от бюджета на кампанията Vote Leave за Brexit. Именно покрай кампанията за Brexit се появяват публично връзките между AggregateIQ и Cambridge Analytica.
Зад Cambridge Analytica стои милиардерът Робърт Мърсър – третият по големина дарител за президентската кампания на Доналд Тръмп. Мърсър е известен и като съсобственик на хедж фонда RenTech – де факто фондът управлява Cambridge Analytica. Хедж фондът търгува на борсата чрез сложни алгоритми, с помощта на които "превърта" сложни финансови инструменти и ги маскира като дългосрочни активи посредством бързината на транзакцията, като всъщност става въпрос за активи на къси позиции. Това позволява на RenTech да спести публично 6,8 млрд. долара данъци чрез пренасочване на финансови потоци към офшорни зони, твърди пред изданието WhoWhatWhy Мартин Шийл, бивш директор на дирекцията за криминални разследвания на Американската данъчна служба.
Коментари