"Карлсберг България" прави производството на бира "зелено"

Източник: Съюз на пивоварите

Може ли възобновяемата енергия да се използва в производството на бира? Да, и то изключително успешно. Това стана ясно по време на тур в благоевградската пивоварна на "Карслберг България", който бе част от Националната бирена академия. Тя е инициатива на Съюза на пивоварите в България (СПБ) и има за цел по прозрачен и достъпен начин да покаже чистотата и интегритета на пивопроизводството.

„Карлсберг България“ е единственият производител на бира в страната с две пивоварни – в Благоевград, където се произвеждат "Пиринско", сайдерът Somersby и други продукти, и Шумен, където пък се прави "Шуменско".

Компанията, в която работят над 500 души, активно развива проекти, свързани с околната среда. Една от последните големи инвестиции, на стойност 5 милиона лева, е тази за изграждането и пускането в експлоатация на модерна пречиствателна станция за отпадни води в пивоварната в Благоевград. Анаеробният биологичен реактор на инсталацията осигурява биологичното третиране на 100% от отпадните води на завода.

"Пречиствателната станция е нашата гордост. Все още не я използваме напълно, защото трябва да довършим документална част с Агенция Митници, тъй като биогазът стана акцизен продукт. Идеята е в бъдеще да използваме този биогаз, който се образува при пречистването на водата", обясни Методи Стоянов, директор "Производство".

През 2019 година ще започне изграждането на аналогична станция и в пивоварната в Шумен.

Една от топ целите на "Карлсберг" е до 2030 г. да стигне до 0% въглероден отпечатък. "Този въглероден отпечатък се получава от разхода на електричество и природен газ. По-краткосрочната ни цел е до 2022 г. той да бъде намален наполовина", допълни Методи Стоянов.

Резултат от усилията за опазване на природните ресурси е фактът, че с 4kWh енергия на хектолитър произведено пиво е намален разходът на компанията за последните 3 години. Това означава, че консумацията на природен газ е намаляла с над 15 % на база произведена продукция. Иновативен е и проектът за „short neck” капачки на пластмасови бутилки, които са с по-къса гърловина и по този начин разходът на материал за получаване на преформата е намалял с 1,3 грама.

"Тази година започнахме с фотоволтаици за топла вода, като снабдяваме една голяма част от производствто ни с топла вода именно от слънчева енергия. Целта е тези проекти да се разширяват и в бъдеще и административната сграда да бъде захранена със слънчева енергия. Работим по възобновяване на всички енергийни източници - когато харчим една енергия, да можем да върнем половината от нея в производството", каза още Стоянов.

Сред основните мисии на "Карлсберг България" е и безопасността на служителите. Във фабриките има специални трафик планове, сигнализации и визуализации, които подпомагат безопасния труд. Провеждат се и множество обучения за т.нар life-saving rules - правила на база истински инциденти, които са се случвали, за да не се повтарят повече.

По време на посещението в пивоварната „Пиринско пиво“ бяха показани отблизо стъпките в производствения процес и технологиите, които са неизменна част от получаването на крайния продукт с емблематично качество. Разгледани бяха варилното отделение, ферментацията и бутилиращите линии.


У нас портфолиото на "Карлсберг България" включва 12 основни национални и международни марки пиво, които се предлагат в 21 различни асортимента и десетки разфасовки на опаковките. По данни на Nielsen, брандът „Пиринско“ е лидер на бирения пазар в България през последните 2 години. От местен, регионален бранд той се превръща в национална бирена марка номер едно. За 2017 година Пиринско държи близо 20% дял в обем (19,7%) от пазара на бира в страната.

По данни на СПБ, честотата на консумация на бира в Благоевград през последните години също върви нагоре. Така например през първите 6 месеца на тази година, мъжкото население в Благоевград е консумирало бира 14 пъти месечно, като средните за страната стойности по този показател са 13 пъти месечно. За същия период, дамите са консумирали бира 4 пъти месечно.

А какви са предстоящите тенденции в производството и консумацията на пиво? Според Методи Стоянов следващият хит ще бъдат безалкохолните бири, които освен вкусни, са и полезни, тъй като съдържат определени витамини.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.