10 „факта“ за здравето, които не са верни

10 „факта“ за здравето, които не са верни
Източник: Thinkstock/Guliver

Истинността на много твърдения, които хората определят като „факти“, всъщност може да варира от „има доза истина“ до „абсолютна лъжа“. Един от основните обекти, които често стават жертва на спекулации, е здравето. Причините за това са много – заблуди, остарели виждания, финансово мотивирани и изкуствено създадени от маркетинговата машина на нечия компания и т.н. Каквито и да са поводите за разпространението на невярна информация, здравето си остава едно от най-ценните неща на този свят, пише List 25. Ето защо тук разобличаваме 10 от най-известните заблуждаващи „факта“, свързани с него.

1. „Супер храните“ са… супер! Последното творение на хранително-вкусовата промишленост, с цел да продава по-големи количества от определени продукти, е понятието „супер храни“. Според Оксфордския университет това са храни, богати на вещества, които са изключително полезни за човешкия организъм. Голяма популярност добиват напоследък продукти като мака, спирулина, годжи бери, чиа, макадамия, пчелен прашец и др. Голямата заблуда тук е, че много от т.нар. „супер храни“ не са по-полезни от техните традиционни аналогични заместители. Въпреки това с понятието започва да се спекулира толкова усилено, че през 2007 г. Европейският съюз забрани поставянето му върху опаковките на стоките, освен ако не са направени тестове, доказващи изключителните им качества.

2. Къдравото зеле е хипер полезно и предпазва от рак. Като всеки друг зеленолист зеленчук, зелето е полезно за човешкия организъм. Но твърдението, че е „супер продукт“, които намалява шансовете ви да се разболеете от рак, не е съвсем вярно. Заблудата тръгва от факта, че къдравото зеле съдържа глюкозинолат (той намалява риска от развиване на ракови клетки), който всъщност е съставна част на всички зеленчуци с тъмно зелени листа. Това обаче по никакъв начин не го прави по-специално от броколите и всички други видове обикновено зеле, които имат същите съставки, нито от брюкселското зеле, което дори съдържа двойно повече глюкозинолат.

3. Зеленият чай е безопасен, здравословен, помага за борба с наднорменото тегло и има детоксикиращо действие. Подобно описание на продукта може да бъде определено като заблуждаващо. Вярно е, че има своите ползи за здравето, както определено количество антиоксиданти, но, ако обърнете внимание на опаковката, ще забележите, че с малък шрифт е обозначено наличието на кофеин. Това не е фатално, но за по-чувствителните хора може и да се окаже проблем. Всъщност съдържанието на кофеин е причината зеленият чай да бъде определян като продукт, който помага за отслабване, защото той стимулира метаболизма. Много опасно е обаче приемането му под формата на екстракт или в прахообразен вид. В такъв обработен вид той е по-концентриран и може да има дори негативен ефект при някои хора.

4. Кафето забавя растежа при децата. Това твърдение се заражда в Сиатъл (САЩ). Със своите изключително оспорвани качества, кафето е било забранено през 1500 г. по ред причини. Към края на 1800 година, голям американски производител на храни подсилва мита, като допълнително разпространява и твърдението, че напитката пречи на растежа при децата. В същото време разпространява напитка, която е алтернативен заместител на кафето, рекламирана като здравословна, което носи милиони приходи на производителя. За щастие в спора се намесва науката и развенчава лъжливите митове за ароматната напитка и дори изтъква някои от полезните страни на пиенето на кафе. Разбира се, все още не оспорваме факта, че кафето не е препоръчително за деца – по една или друга причина.

5. Консумацията на захар причинява диабет. Този мит е абсолютно дело на поп културата. Истината е, че появата на Диабет тип 1 е обоснована от генетични причини, които науката все още не е изяснила. От друга страна, появата на Диабет тип 2 се обяснява отново с генетиката, но и с определен начин на живот. Въпреки че приемът на големи качества може да се окаже фактор при появата на болестта, то тя не е реалната причина, за разлика от застоялия начин на живот, лошите хранителни навици и затлъстяването.

6. Колкото повече време прекарвате във фитнеса, толкова по-добре. Фитнес треньорите са на съвсем друго мнение. Според тях насрочването на определени дни за почивка има решаващо значение за резултатите. Дните за почивка позволяват на тялото да се възстанови и подобри, а именно оттук идват видимите ползи от спорта. Освен това е добре да помислите за смяна на тренировките на определен период от време. Това ще ви предпази от претоварване само на един определени части на тялото, което може да доведе до контузии.

7. Правилото на „5-те секунди“. Това твърдение няма абсолютно никаква научна обосновка. Най-вероятно го е измислил някой, който просто си е търсил оправдание, за да изяде бисквитка от земята. Условията на околната среда имат много по-голямо влияние върху нивата на бактериите по храната, отколкото времето. Броени милисекунди са напълно достатъчни за почти всички видове храни да бъдат нападнати от всякакви токсични колонии от микроорганизми, включително и „любимата“ ни салмонела.

8. Използването на микровълнова печка причинява рак. Микровълните са нашите магически, удобни, радиоактивни приятели, които позволяват и на най-некадърния готвач да си приготви вечеря. Мнозина обаче се тревожат, че използването на микровълнова печка може да им причини рак. Няма място за притеснения. Въпреки че микровълните създават магнитно поле, то не генерира достатъчно енергия, за да повлияе на генетичния материал на продуктите. Освен това използваната радиация не е достатъчно силна, че да промени химическия състав на клетките.

9. Йогата е чудесен начин за отслабване. Йогата е много неща – релаксираща, помага да се справите със стреса, подобрява имунната система и т.н., но не и начин за борба с излишните килограми. Колкото и интензивни да са упражненията, при йога тренировка с продължителност 90 минути не бихте могли да изгорите повече от 300 калории, което е от ½ до ¼ от калориите, изразходвани при бягане или джогинг. Освен това в състояние на покой, каквото се изисква при повечето йога класове, тялото ви не гори мазнини, както и не се стимулира метаболизма.

10. Бягането вреди на коленете ви. Много хора не обичат физическия труд и са готови да си намерят какви ли не причини, за да не го правят. Очевидно при този мит коленете са станали изкупителната жертва. Науката обаче доказва, че ако нямате стари травми и друг проблем с коленете, бягането не би могло да им навреди. Изследване на Станфордския университет доказва, че коленете на възрастни бегачи са не по-малко здрави от тези на хора, които не се занимават със спорт или някакъв тип физически дейности.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.