Бойко Манев пред Expert.bg: Служителите вече не търсят работа за цял живот на едно място


Бойко Манев пред Expert.bg: Служителите вече не търсят работа за цял живот на едно място
Снимка: личен архив

4702

Какво всъщност работи един специалист "Човешки ресурси"? Много хора у нас само си мислят, че знаят. За предизвикателствата в сферата, но и за интересните ѝ страни разговаряме с един от най-изтъкнатите ѝ експерти - г-н Бойко Манев.

Г-н Манев започва кариерата си в хотелиерството при престой в САЩ през 2002 г. Заемал е ръководни позиции в някои от най-големите хотели в София, а от януари 2017 г. е част от екипа на Виктория Груп Хотели, като Корпоративен Директор „Човешки Ресурси“, отговарящ за всички хотели в групата. Той е и автор на книгата "Щом аз мога, и ти можеш". Ето какво сподели г-н Манев пред нас за спецификите на HR сектора в България.

Г-н Манев, с какви предизвикателства се сблъсква най-често един специалист в сферата на човешките ресурси?

Реалността в момента в България изисква различен подход спрямо този, който специалистите в сферата на човешките ресурси прилагаха в последните 10-15 години. Кандидатите за работа промениха своите приоритети и днес, вместо работа на всяка цена, те търсят такава, която им предоставя по-високо заплащане за по-малко отработено време. Целта е да разполагат със свободното си време, което днес има повече „добавена стойност“ в техния живот. Хората станаха мобилни – пътуват повече, искат повече.

За да отговорят на тези очаквания, много работодатели внедриха нови и иновативни подходи по отношение на работното време (по-гъвкаво), заплащането за свършена работа (хонорари) и мобилност от едно място на друго (командировка или синергизиране на позиции), като целта е освен да запазят своите служители и да поддържат добри нива на тяхната отдаденост по време на работния процес.

Едно от най-големите предизвикателства пред които сме изправени и ние като специалисти в сферата на човешките ресурси и собствениците (инвеститори) е това, че служителите вече не търсят и не очакват „работа за цял живот на едно място“. Този начин на мислене рязко намали периода, в който едно лице бива наето от работодателя. Ако средната продължителност преди години на едно работно място е била 4-5 години, то сега трудно говорим за 2 до 3 години максимум. Този процес не е само в сферата на туризма и хотелиерството, а се забелязва като цяло от повечето работодатели, не само в България но и на международно ниво. Това има и своите плюсове, но за нас става все по-трудно да говорим за качества като лоялност на служителите и корпоративна култура и идентичност.

А кое е нещото, което най-много харесвате в работата си?

За мен работата е призвание, което аз приемам с голяма степен на отговорност и ангажираност. Имам над 15 години опит в областта на туризма и в частност хотелиерството, на различни оперативни и аналитични позиции, което ми позволява да познавам работата на всеки един отдел и служител в най-малки детайли. Считам, че това е задължително условие за един истински добър специалист в областта на човешките ресурси. Когато имаш подходящото хуманитарно образование в комбинация с опита, това ти дава голямо предимство.

Харесвам възможността да помагам на хората да намират тяхното правилно място. Много хора подценяват това „какво работят“, а от там и „къде работят“. Професионалното развитие на един човек е от огромно значение не само в кариерен план, но и в личностен. Проблемите от едното място лесно се пренасят на другото, а това в крайна сметка може да доведе до нереализиране на потенциала на даден човек.

Има ли промени, които бихте желали да видите в HR сферата в България?

Определено. Аз съм един от малкото мъже HR директори в туризма и хотелиерството, а и ако съдим по общите срещи с колеги от други браншове – като цяло. Искрено се надявам през следващите години повече мъже в България да се „престрашат“ и да заемат тези постове, с което да потърсим равнопоставеност от една страна, а от друга баланс между половете, когато става дума за ниво топ ръководни позиции в една компания.

Можете ли да ни разкажете малко повече за възможностите за обучения, които предлага Виктория Груп Хотели?

Към Виктория Груп Хотели имаме регистриран център за професионално обучение (ЦПО) „Хотелиерска Лига“. Центърът е създаден към Виктория Груп с цел да подпомогне дейността на отдел "Човешки Ресурси". Те са тези, които съвместно с нас изграждат планове за обучение по определени теми и изготвят курсове, които да отговарят на нуждите на хотелите в групата.

За следващата година планираме всеки един от хотелите в групата да премине обучения, които да повишат квалификацията на служителите по отношение на обслужването на клиенти, а от там и повишаване качеството на услугата.

В допълнение мога да кажа, че ЦПО Хотелиерска Лига организира и обучения за лица извън холдинга. В момента успешно се провеждат обученията по програмата „Ваучери за заети лица“, по които лица назначени на трудов договор имат право да повишат своите компетенции.

Как се реализират кадрите, преминали обучения в хотелите от групата?

Амбицията на Виктория Груп Хотели е да продължи да се налага като лидер на пазара на хотелиерските услуги. За да продължим това, е необходимо да полагаме постоянни усилия, както по повишаването на квалификацията на нашите служители, така и по тяхното „обгрижване“. Вярвам, че ако предоставяме добра и конкурентна работна среда за служителите, ще имаме успех и ще продължим да развиваме правилно политиката за развитие на кадри в компанията.

Със сигурност общувате с много хора, които тепърва започват професионалния си път. Как оценявате потенциала на младите българи? Имат ли достатъчно амбиция, желание за доказване?

Както вече отбелязах, има промяна на приоритетите, а от там и на ценностите, в които младите хора вярват и изповядват. Това, върху което трябва да се работи, е ангажираността на младите хора – не само в професионален аспект (на работното място), но и като цяло. За да имаш амбиция и желание за доказване, е необходимо да имаш положителна оценка за себе си, подплатена с реална себеоценка.

Липсата на самочувствие води до тяхната ниска себеоценка, а от там и възможността им за развитие. От друга страна, се забелязват необосновани искания за месечни възнаграждения за хора без подходящия за позициите опит. Това се дължи на определени сектори (IT, Ютилитис и Транспорт), които плащат месечни пакети, които са до два пъти пъти по-високи спрямо пазара на труда за сходни по ниво позиции, което изкривява реалността и създава погрешни очаквания.

С какви думи мотивирате служителите да дават всичко от себе си?

Вярвам, че всеки служител има потенциал и той трябва да се развива чрез обучение, менторство и признаване на заслуженото, тогава, когато е необходимо. Аз съм от тези мениджъри, които считат, че финансовите условия не са и не трябва да са единственият мотив за един служител да изпълнява коректно своите задължения.

Това е и една от причините винаги да поставям въпроса за очакваните финансовите условия по време на интервю за работа с даден кандидат – когато човек има реална оценка за своя труд, той може да постигне повече, чрез надграждане и постоянна инвестиция в своите умения и възможности.

Интервю на Деница Райкова

Още от Лица


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80827
  • GBP
    1
    2.28037
  • JPY
    100
    1.19608
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички