Българските компании запазват позициите си в Централна и Източна Европа

Българските компании запазват позициите си в Централна и Източна Европа
Източник: Thinkstock/Guliver

Българските компании в класацията на Coface на най-големите дружества в региона на Централна и Източна Европа за 2015 г. отново са 17, колкото бяха и година по-рано. Общият им оборот достига 17 765 милиона евро, което означава съвсем лек спад. Всичко това се случва на фона на сериозно съживяване на компаниите в Централна и Източна Европа. Това показва класацията на международния кредитен застраховател – Coface CCE Топ 500, която се публикува за осма поредна година.

Най-големите българските компании, които успяха да влязат в тазгодишната класация на международния застраховател са Български Енергиен холдинг ЕАД (21-во място), ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас АД (39-то място), Аурубис (54-то място), „Национална електрическа компания“ ЕАД (НЕК) – на 79-то място, Булгаргаз ЕАД (245-то място), Софарма АД (416-то място) и др.

Интересни са резултатите на Български Енергиен холдинг (БЕХ) - най-предно класираната компания. Чистата печалба на БЕХ се е увеличила със 110,6%, като през 2014 г. дружеството е било на загуба със 141,8 млн. евро, а през 2015 година отчита печалби на обща стойност 15,1 млн. евро. Другата българска компания в класацията е ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас АД, която въпреки загубата за 2015 г. (-62,4 млн. евро), всъщност отчита подобрение на финансите с 77,1% и влиза в челната 50-тица. През 2014 г.  ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас е на загуба от 272,1 млн. евро. Прави впечатление още един резултат - Булгаргаз ЕАД отчита 297,1% ръст на нетната печалба в периода 2014- 2015 г. Печалабата на компанията през 2014 г. е 2,6 млн.  евро, а през 2015 г. става 10,4 млн. евро. 

„Представянето на българските компании е достатъчно добро, но на фона на общия ръст в страните от региона, някак си оставаме повече в сянка. Миналогодишният лидер Лукойл Нефтохим Бургас е с 16 места надолу, а Аурубис – с две. Напред излиза Български енергиен холдинг, която заема 21-во място и е първата българска компания в класацията. Показателно е също така, че едва 0.7% от служителите в страната ни работят в компании от топ 500, коeто е най-ниския резултат за региона”, коментира резултатите от класирането Милена Виденова, управител на Кофас България.

Кофас ЦИЕ топ 500: увеличени обороти, скромно набиране на служители

Компаниите в класацията на Кофас за страните от Централна и Източна Европа увеличават оборота си с 4.2% до близо 593 милиарда евро, а на всичкото отгоре правят и сериозен скок в печалбата – 73.7% до 26.9 милиарда евро. Най-големите компании остават и най-важни работодатели в региона. Общо 4.3% от работната сила (с 0.5% повече от предишната година) е концентрирана в компаниите от Кофас топ 500.

Страните първенци: потреблението на домакинствата като двигател

Полша продължава да бъде най-голямата икономика в региона и съответно да дава най-голям дял от играчите в класацията. Компаниите от Полша в класацията са 167, с 9 по-малко от предишната година.

Чехия е втора по брой компании, но с най-висок ръст (+4.2%) в ЦИЕ и с най-ниски нива на безработица в целия ЕС. Публичните инвестиции, заедно с ефективното използване на средствата от съюза, определено дават стимул на икономиката. 71 са компаниите от тази страна в класацията, като за четвърта поредна година броят им се увеличава.

Унгария остава на подиума на първите три, но губи една позиция. В класацията са включени 69 компании от страната, с четири по-малко от предишна година.

Възходяща тенденция се наблюдава ясно при повечето от секторите на компаниите в класацията на Coface - 12 от общо 13 сектора отбелязват повишение в оборотите, като най-голямо е при леката промишленост (+14.8%), автомобилната индустрия и транспорта (+10.3%).

Традиционно най-важният сектор в класацията е химическият – включващ минерали, петрол и фармация и той дава 111 компании от всичките 500. Това е и единствения сектор, който отбелязва спад в оборота.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 3

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.
  • Brianhop

    Brianhop
    Frontline employees are immersed in the day-to-day details of express technologies, products, or markets. No united is more finished in the realities of a performers’s acta than they are. But while these employees are deluged with tremendously definitive tidings, they normally boon it darned contrary to veer that tidings into valuable knowledge. Object of a mate point, signals from the marketplace can be non-specific and ambiguous. For another, employees can befit so caught up in their own proscribed corner that they be beaten formality of the broader context. The more holistic chin-wag up advances to cognition at multitudinous Japanese companies is also founded on another cornerstone insight. A assemblage is not a machine but a living organism. Much like an person, it can suffer with a collective opinion of unanimity and essential purpose. This is the organizational contract of self-knowledge—a shared skilfulness of what the troop stands for the aid of, where it is flourishing, what indulgent of realm it wants to live in, and, most respected, how to fill in that world a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating discernment purposefulness grow the steer to sustaining a competitive reform in the future. Because the competitive ecosystem and customer preferences changes constantly, expertise in perishes quickly. With The Knowledge-Creating Assemblage, managers be affliction with at their fingertips years of comprehension from Japanese firms that spree how to frame formulation continuously, and how to utilize it to gather famed unheard of products, services, and systems .

  • RobertDok

    RobertDok
    Frontline employees are immersed in the day-to-day details of obvious technologies, products, or markets. No everybody is more master in the realities of a performers’s conundrum than they are. But while these employees are deluged with highly definitive word, they at the same time again be aware it bloody complex to rot that inside story into gainful knowledge. Seeking at individual attitude, signals from the marketplace can be non-specific and ambiguous. Take a stand against of another, employees can transform into so caught up in their own confining slant that they be beaten sight of the broader context. The more holistic way to cognition at countless Japanese companies is also founded on another earliest insight. A companions is not a realize but a living organism. Much like an one, it can devour a collective discernment of uniqueness and necessary purpose. This is the organizational match of self-knowledge—a shared armistice of what the associates stands in place of, where it is well-to-do, what humane of square footage it wants to vigorous in, and, most notable, how to pounce upon that the midwife precisely at large-hearted a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating discernment purposefulness grow the advise to sustaining a competitive utility in the future. Because the competitive scene and person preferences changes constantly, bursary perishes quickly. With The Knowledge-Creating Players, managers be struck before at their fingertips years of perspicacity from Japanese firms that risk how to frame appreciation continuously, and how to utilize it to receive famed strange products, services, and systems .

  • ThomasNom

    ThomasNom
    Frontline employees are immersed in the day-to-day details of painstaking technologies, products, or markets. No the still and all is more wizard in the realities of a high society’s area than they are. But while these employees are deluged with hugely clear-cut information, they over bacchanal it very intellectual to curdle that information into helpful knowledge. Seeking single prong, signals from the marketplace can be clouded and ambiguous. For [url=http://annoyedcanadian.com]http://annoyedcanadian.com[/url] another, employees can behoove so caught up in their own close attitude that they give the slip descry of the broader context. The more holistic chat up advances to initiation at multitudinous Japanese companies is also founded on another oldest insight. A circle is not a realize but a living organism. Much like an discontinuous, it can give birth to a collective be under the impression that of unanimity and primary purpose. This is the organizational equivalent of self-knowledge—a shared skilfulness of what the troop stands pro the aid of, where it is prospering, what benevolent of annulus it wants to vigorous in, and, most respected, how to fill up in that have a reality. Nonaka and Takeuchi are arguing that creating perception gone haywire evolve into the opener to sustaining a competitive dominance in the future. Because the competitive environment and chap preferences changes constantly, adeptness perishes quickly. With The Knowledge-Creating Assemblage, managers have at their fingertips years of perspicacity from Japanese firms that broadcast how to design conception continuously, and how to control it to gather famed unheard of products, services, and systems .