Какво се надява да постигне Google, като съди Uber

Какво се надява да постигне Google, като съди Uber
Източник: Getty Images / Guliver

Коментар на Леонид Бершидски за Bloomberg

Съдебната битка между Waymo, компанията за самоуправляващи се автомобили на Google, и гиганта Uber на пръв поглед изглежда свързана само с патенти. В действителност зад нея стои по-голям проблем - етиката и лоялността в Силициевата долина.

За какво се отнася делото? Бившият служител на Waymo Антъни Левандовски свалил 9,7 GB ключови данни за системата за автономно шофиране на компанията. После напуснал и основал собствена фирма със същата насоченост, която само няколко месеца по-късно продал на Uber заедно със свалената информация.

Google е инвестирала в Uber и би било неразумно да завежда дело, без да е обмислила нещата обстойно. Явно става дума за валидни обвинения, а и от Uber вече заявиха, че приемат случая много сериозно. 

Но дори правото да е на страната на Google, компанията сама си е виновна за проблема.

Скорошно проучване, базирано на инфорамация от LinkedIn за служители на топ 15 технологични фирми в Силициевата долина, сочи, че Google е компанията, "откраднала" най-много кадри от свои конкуренти. В делото на Waymo тя описва проекта за самоуправляваща се кола като нещо, което е създадено от нулата. Левандовски обаче работи по подобни технологии години, преди да отиде в Google. Още през 2004 г. той създава самоуправляващ се мотоциклет. От 2001 г. насам пък ръководи стартъпа 510 systems, който Google придобива в една доста потайна сделка. Малката фирма става основата, върху която гигантът гради своя проект.

Всъщност всички служители, работещи по автономната кола, били подписали доста апетитни договори, които им позволили да се оттеглят със значителни суми от бонуси. С новооткритата си финансова независимост, на тях не им било нужно да търпят повече бюрокрацията в голяма компания.

Напоследък това се превръща в тенденция в Силициевата долина. Етиката там няма правила. Способните инженери са само гости в корпорациите, изкушавани да останат с огромни заплати. Но те не развиват лоялност към работодателя си. Основната им цел често е да отбележат прогрес със собствените си технологични идеи. 

Как да се спре загубата на таланти? Един от начините е компаниите да станат по-предпазливи. Колкото по-строги са мерките за интелектуална собственост, толкова по-малко служители биха оставили проектите си, за да се преместят при конкуренцията.

Google се опитва да направи нещо подобно в случая с Uber. Въпреки че такава битка ще е скъпа и с неясен край, малко инженери искат да са на мушката на голяма корпорация. Но монетата има и обратна страна - ако Google си спечели репутация на "преследваща бившите си кадри", ще ѝ е трудно да привлече нови обещаващи специалисти. Ако пък продължи да краде служители, това може да ѝ коства следващ технологичен пробив. 

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.