Оборотът на пивоварните в България достигна 500 млн. лева


Оборотът на пивоварните в България достигна 500 млн. лева
Снимка: iStock/Guliver

3775

За поредна година пивоварите в страната отчитат устойчив растеж на бирената категория, като оборотът от производството и продажбите на бирата през 2016 г. вече достига 500 милиона лева. Това съобщи Съюзът на пивоварите на България (СПБ) в навечерието на професионалния празник на бранша - Илинден.

Устойчива тенденция бележи и инвестиционният процес в бранша, като за последните три години вложенията в дълготрайни материални активи за производство на пиво и малц възлизат на 164 милиона лева. С най-голям дял продължават да бъдат капиталовите инвестиции в нови бутилиращи и опаковащи линии, енергоефективно промишлено обзавеждане, модернизиране на производствените и логистични звена. По данни на СПБ от 1994 г. (когато започва приватизацията на пивоварната промишленост в страната) до днес в сектора са инвестирани над 1 милиард и 170 милиона лева.

„Стилът и обликът на съвременната пивоварна индустрия се характеризират с прозрачност и ясна собственост на капитала, стратегически чужди и български инвеститори, стриктно спазване на законодателството и на задълженията към фиска“, коментира изпълнителният директор на СПБ Ивана Радомирова.

Тя допълни, че през миналата година приходите към бюджета от производството и продажбите на бира надхвърлят 350 млн. лева, от които директните постъпления от акциз и ДДС от бранша са близо 140 млн. лева. А около 95% от тях са от шестте бирени компании, които са членове на сдружението.

По данни на Europe Economics добавената стойност по цялата верига на бирената индустрия, от полето – до чашата на консуматора, е близо 330 млн. евро, от които – 32% се генерират директно от пивоварните компании, 49% от секторите по веригата на доставките и 19% от търговските обекти на дребно и заведенията – ресторанти, кафенета, барове и др.

През 2016 г. по данни на СПБ и НСИ в страната са произведени близо 5 180 000 хектолитра бира. От тях производственият дял на членовете на СПБ е 98 - 99%. Достигнатият през миналата година обем на пивопроизводството е най-високият от 2008 г. насам. За първи път се отчита слаб спад от 2% в количествата на внесената в страната бира от други държави на ЕС и трети пазари и покачване на износа с 8%.

За първите шест месеца на тази година основните тенденции в развитието на бранша от миналата година се запазват. За периода членовете на СПБ са позиционирали на пазара 6 нови марки пиво и десетки иновации в опаковки и етикети. Обемът на реализацията е на нивата от миналата година, като се запазва положителната тенденция за увеличаване на дела на продажбите в кенове, стъклени бутилки и намаляване на дела на консумацията в пластмасови опаковки.

„Данните на СПБ, както и на Националния статистически институт и Евростат, еднозначно показват, че българите все повече предпочитат пивото. И независимо, че потребителят става все по-взискателен, все по-информиран, все по-любознателен и готов да експериментира с нови вкусове и продуктови предложения, българската бира неизменно си остава най-търсената от консуматора“, допълниха от Съюза на пивоварите.

От сдружението са категорични, че въпреки динамиката в навлизането у нас на стотици нови вносни брандове и стилове бира, вкусът на сънародниците ни към родното светло пиво се запазва. Дори и когато трайно живеят или учат в чужбина, те пак търсят и обичат да пият именно традиционните български марки. Доказателство за това е износът на бира именно към държави с големи български диаспори.

Нараства и интересът към пивото с под 2% обемни градуса алкохол и безалкохолните бири. От всички алкохолни индустрии пивопроизводството е единственото, което позволява продуктът да бъде с 0% или под 0,5% алкохол. Това дава широки възможности да бъдат удовлетворени изискванията на все повече потребители. В същото време безалкохолните бири имат органолептиката на традиционното пиво, тъй като съдържат същите натурални съставки малц, хмел, пивни дрожди и вода.

Още от Потребителски стоки и услуги


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80911
  • GBP
    1
    2.28725
  • JPY
    100
    1.19659
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички