Родният техсектор: Има голям проблем с кадрите, трябва да привличаме повече чужденци

Родният техсектор: Има голям проблем с кадрите, трябва да привличаме повече чужденци
Източник: iStock/Guliver

Средата за правене на бизнес в България в сферата на технологиите е много добра, но има проблем с набирането на кадри. Това стана ясно по време на дискусия в рамките на форума „Шумът на парите“.

В IT областта има липса на близо 10 000 души. За да се компенсира тя, трябва да се правят по-смели опити за привличане на чужденци, а и българите в чужбина да се изкушават с добри предложения да се завърнат у нас.

„Всъщност много от чуждестранните служители, дошли тук, не искат да си тръгват. Те идват с първоначално ниски очаквания, които бързо се разсейват. Харесват им храната, условията, а и имат възможност да участват в създаването на история в млади компании. Хората в днешно време не искат само да получават заплата, а да променят света“, заяви Александър Николов от TMT Strategies.

Атанас Райков, генерален директор „Бизнес развитие“ на Viber за Източна Европа, Близкия изток и Северна Африка, допълни, че половината от неговия екип се състои от българи, завърнали се от чужбина и че страната ни има много какво да предложи на младите.

„Последните години бяха много благодатни за софтуерната индустрия, ръстът е двуцифрен. Сега, когато глобалната свързаност е факт, няма никаква граница за добрите идеи“, каза изпълнителният директор на BULPROS Ивайло Славов.

Според главния изпълнителен директор на Сирма Груп Холдинг Цветан Алексиев пък наблюдаваме все по-голямо сливане на физическия и цифровия свят и заради това трябва правенето на бизнес трябва да се преосмисли. „Технологиите за ефективно управление на знанието вече станаха задължителни и големите корпорации инвестират активно в такива. Проблемът с кадрите обаче наистина го има, а естественият интелект се цени все повече“, коментира той.

Сега е по-лесно да се започне бизнес, отколкото преди, и това създава по-голяма конкуренция, смята от своя страна собственикът на Interactive Orb Боян Москов. По-трудно е обаче бизнесът да е успешен. „Невинаги най-новата технология може да ти помогне. Имейл маркетингът например остава най-успешния приом, въпреки по-модерните опции. Важно е винаги да предвиждаме желанието на таргет потребителите ни. Защото хората не купуват продукт, а желан резултат“, допълни Москов.

Основателят на „Нетера“ Невен Дилков пък наблегна на това, че при това бурно развитие на мобилните технологии е нужен специален фокус върху развитието на мобилните мрежи. В момента тенденцията е центровете за данни да започнат да се раздробяват на по-малки, подменят се и кабелите за далечни връзки чрез интернет – първите са слагани преди 25 години и животът им вече изтича, затова сега тече „тиха революция“ за обновяване на инфраструктурата.

Изкуственият интелект – опасност или възможност?

Експертите коментираха и многостранния въпрос трябва ли да се страхуваме от изкуствения интелект, който вече започва да навлиза в живота ни.

„Изкуственият интелект неизбежно ще ни промени. Ние все повече ще влизаме в компютрите. Ако обаче това не се случи изведнъж, а постепенно всичко ще е наред. Ще има време регулацията да дойде по естествен начин. Страшното е да не стане внезапно“, заяви Цветан Алексиев.

„В момента и най-нискоквалифицираният човек още не може да бъде заменен от изкуствен интелект. По-големият проблем, за който трябва да се тревожим, е естественият интелект и липсата му“, каза Невен Дилков.

Според Атанас Райков човешкото отношение към виртуалния свят е в постоянно движение и се адаптира към промените. По-важно е обаче как ще се приспособи бизнесът в свят, в който всяка услуга (от предоставяне на информация до купуване на самолетен билет) ти се осигурява само от Google, без да има нужда да посещаваш други сайтове.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.