Тол таксите вдигат цените на горивата, надеждата е в курса на долара

Тол таксите вдигат цените на горивата, надеждата е в курса на долара
Източник: Ива Иванова /Аctualno.com

Тол таксите са сериозен проблем, призна председателят на Българска петролна и газова асоциация БПГА Живодар Терзиев и прогнозира, че ще рефлектират в увеличение на цените на горивата. "Ние законопослушно ще заплатим съответната цена на МРРБ, но това ще се отрази на цената на транспорта с 30%, а прехвърлено към литър гориво отражението ще е 3-4 стотинки", конкретизира той.

Според неговите очаквания още от края на август това ще е факт, като се има предвид, че от 16 август влиза в сила тол системата. "Това е такса, която подобно на ДДС и акциз ще плащаме ежемесечно", поясни Терзиев. Той отбеляза, че в сайта на BG TOLL е показано, че за един сериозен товарен камион, превозващ 30 000 литра гориво ще трябва да заплати между 65 и 94 стотинки на километър.

"Транспортните фирми ще трябва да ни таксуват 70-90 стотинки - това са 30% само за такса на държавата и се плаща за всеки изминат километър, независимо дали камионът пътува пълен или празен, а в нашия бизнес не малко от превозните дестинации са и на празни курсове, което отново се мултиплицира в цената на превозената стока", посочи още той.

Категорично против идеята за обявяване на покупните цени на горивата на касовите бележки се обяви председателят на БПГА. Наредбата на финансовото министерство, която регулира отчитането на продажбите имаше поставен срок 1 април 2019 г., след това направиха изменение – до 30 септември, припомни той и категорично заяви - "ние – БПГА, сме излезли със становище и работим усилено за отмяна на това трудно приложимо изискване да посочваме покупните си цени.

Тук има и проблем, който касае пазарната среда и конкуренцията на пазара", подчерта Терзиев и предупреди, че това би довело до много сериозни проблеми, особено в търговията на едро, защото всеки един търговец ще знае неговите преки конкуренти на какви цени са продали на техния клиент. "Считам, че това не е правилно. Никакъв ефект няма да има посочването на покупната цена и няма да доведе до никакво изсветляване на пазара или понижение на цените", категоричен е председателят на БПГА.

В момента тече пререгистрация на електронните системи с фискална памет, които се използват в бензиностанциите. Чрез тези системи клиентът получава касова бон, а НАП - данните от продажбите. "Ние сме приели това като отговорни субекти, работим по въпроса, сериозни разходи са, но не ги коментираме. Що се отнася до разходите, които бихме направили по Наредбата и публикуването на покупните цени, трудно е за изпълнение и ще доведе до лоши практики на пазара", коментира Терзиев.

Според него тези разходи няма да доведат до големи повишения на цените, в сравнение с тол таксите. "Всички оператори на пазара са си предвидили в инвестиционните програми промяна на системите с фискална памет, така че не считам, че това ще е основен аргумент за повишаване на цените. Да това ще бъдат инвестиции, които трябва да бъдат избити, но няма да имат пряко отношение към цените", уточни той.

Става въпрос за инвестиции от около 20 000 евро в сериозните обекти, което е сериозна инвестиция, защото това е само еднократната цена, по-интересен е въпросът с месечните поддръжки, ремонтите и осигуряване на техници и лица на НАП, които да осъществяват контрол и надзор на ремонта на новите системи, но бъдещето ще покаже как ще работят, коментира още Терзиев.

Запитан дали ще има лятно поскъпване на горивата, Терзиев категорично отрече да има такава тенденция. „Напротив, за последните 2-3 години видяхме два-три пъти през годините августовски намаления“, изтъкна той и поясни, че ако няма световно повишение на цената, през август пазарът е доста по-слаб, кoето предполага борба за всеки един клиент, дори намаление на цените при равни други условия.

"Не смятам, че сезонът влияе. Между другото при тази висока международна цена последните 4 месеца, лично аз се надявам юни или до края на май да видим успокоение, а защо и не намаление, каквото видяхме миналия октомври и ноември", добави председателят на БПГА.

Поскъпването досега на дизеловото гориво е между 120 -130 долара на тон, а на автомобилния бензин – с близо 200 долара на тон, посочи Терзиев и подчерта, че курсът на долара е с основно влияние в образуването на цената. "Без да имаме световно изменение на борсовите цени в долари, само курсът на долара променя с няколко стотинки цената на литър гориво, така че лично аз се надявам, моля се като начало на моя мандат пък да видим едно намаление", добави оптимистично той.

По време на форума изпълнителният директор на БПГА Андрей Делчев обобщи за какво стигнаха 20 години на Асоциацията и за какво - не: "Пазарът е изцяло либерализиран, пазарът е конкурентен, цените и услугите са изцяло пазарни за това стигнаха. Това за което не стигнаха е справянето със сивия сектор, който съществува и тревожи всички, тревожи и нас, защото ни пречи, който изисква повече държавна воля, повече контрол и оттук нататък това което изисква европейското законодателство – по-високи изисквания към бранша".

Той пожела успех в бизнеса на фирмите от Асоциацията и консолидация на сектора. "Ще търсим консолидация на целия бизнес", заяви Делчев, след като обясни, че е неприемливо деленето на малки и големи в бранша.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.