Услугите на финтех компаниите стават все по-популярни в България

Услугите на финтех компаниите стават все по-популярни в България
Източник: iStock/Guliver

Заплаха за банките или просто алтернативни играчи, предлагащи иновативни решения? Компаниите от финтех сектора (FinTech - финансови технологии) се определят като второто, макар често да са представяни като първото.

В България сегментът се развива все по-активно, а изминалата 2017 г. му донесе сериозни успехи. Броят на трансакциите, осъществени през финтех платформи непрекъснато се увеличава, заедно с обема на инвестираните средства в платформите за peer-to-peer финансиране. А клиентската база на компаниите от сферата също нараства. Това стана ясно по време на втората годишна пресконференция на финтех сектора в страната.

В нея участие взеха четири успешни компании от бранша – ePay, Paysera България, IUVO и Klear.

"Не вярвам, че застрашаваме банките, защото работим чрез тях. Финтех фирмите просто използват по-бързия достъп до технологични ресурси, за да създадат инструменти, в които банките по една или друга причина не искат да инвестират", заяви Георги Маринов, изпълнителен директор на системата за електронни плащания ePay.bg. През изминалата година трансакциите през нея са се увеличили с 18% през 2017 г. Извършени са над 6,2 милиона онлайн плащания с общ оборот от над 320 млн. лв., а средната сума на плащане е около 50 лв. 

Сред причините за отчетения ръст са новите проекти на компанията. EPAY-GO е платформа за събития и продажба на билети, а Speed.Bar е услуга за онлайн поръчка на храни и напитки. Платформата EPSA пък предоставя достъп на търговците до рекламната мрежа на Изипей. Маринов обясни, че през 2018 г. ще пуснат на пазара още нови услуги: PayFly – система, която ще предостави автоматизиран процес за искане на плащане и издаване на фактура към клиент, и Pay5 – мобилно приложение за деца от 7 до 18 г., чрез което ще може да се плаща в търговските обекти директно с телефона.

Успешна е била 2017 г. и за платформата за парични преводи и платежни услуги Paysera. Над 120 хил. бр. са трансакциите през нея, на стойност над 300 млн. лв. "Според мен най-важното е, че сме спестили на българските клиенти повече от 1,2 млн. лева от такси и комисионни", заяви управителят на Paysera България Мартин Богданов. Клиентите у нас вече надхвърлят 7000 физически лица и 1300 юридически.

През 2017 г. Paysera е въвела редица нови услуги като MainIBAN - плащане директно към телефонен номер, iFrame модул за картови разплащания към е-търговци, откриване на сметка през смартфон и др. През 2018 г. пък компанията планира предоставяне на SEPA незабавни преводи и присъединяване към TARGET2. Това ще позволи получаване на преводи в EUR директно по IBAN сметка в Paysera от държави извън ЕС при минимални такси.

Впечатляващи резултати и любопитни данни представиха и две млади компании в сферата на peer-to-peer финансирането, също отчитат успешна 2017 г. Тези дружества предлагат на своите клиенти възможността да закупуват части от кредити и да генерират доходност.

Ивайло Иванов от платформата iuvo коментира, че по използване на финтех услуги развиващите се пазари (например Китай, Индия, Бразилия) изпреварват развитите и Европа трябва да се замисли за огромния потенциал, който има този сектор. По отношение на все още слабата популярност на "crowdfunding" в Източна Европа той заяви, че бариерите са неразбирането и недоверието у клиентите.  

Данни на Iuvo Group показват, че инвестираните средства в платформата на компанията се увеличават с 400% през миналата година. В началото на 2018 г. тези средства достигат 10 млн. евро. Доходността, която може да получат клиентите, е до 15% на годишна база. Кредитите, предоставени за изкупуване на платформата, са издадени от лицензирани небанкови финансови институции (оригинатори). Потребителите на iuvo получават и сигурност на инвестициите си чрез гаранцията за обратно изкупуване на всеки просрочен с повече от 60 дни кредит. През 2017 година iuvo привлече 2 нови кредитни оригинатора – Viva Credit и iCredit от Румъния. „В следващите месеци компанията очаква да присъедини още няколко международни кредитни оригинатори от Румъния, Грузия и Латвия“, коментира Иванов.

"Опитваме се да внесем глътка свеж въздух на пазара. Предлагаме по-удобни и по-изгодни условия за крайния потребител", каза от своя страна Андрей Тасков от друга успешна peer2peer платформа - Klear.

Klear предлага изцяло онлайн процес, отпуска кредити и със собствени средства и таргетира специфичен сегмент - банковите клиенти. Като в същото време е първата не-банкова институция, която предлага кредити с лихви средно по-ниски от тези на банките. За 2017 г. например средната цена (ГПР) е била с 14% по-ниска.

В сравнение с депозитите в момента, които не носят почти никакъв доход, Klear предоставя нова възможност за инвестиране в кредити на надеждни кредитополучатели и осигурява средна доходност от 6.7% през 2017. "Финтех индустрията със сигурност не е чудо за три дни. Тя дава голяма добавена стойност за потребителите и ще продължи да бележи ръстове", допълни Тасков.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.