Войната срещу пакет "Мобилност" още не е спечелена, смятат превозвачите

Войната срещу пакет Мобилност още не е спечелена, смятат превозвачите
Източник: Емил Радев/Facebook

"Нищо по-добро от това не можеше да се случи, но ако спечелихме една битка, войната още не е спечелена." Това каза председателят на Съюза на международните превозвачи Ангел Трайков във връзка с гласуванията по пакет "Мобилност" в Европейския парламент (ЕП) на 10 януари.

По думите му има още много какво да се направи. "Пакетът предлага двойни стандарти и разделя Европа. И в момента се плащат глоби по национални законодателства", каза още Трайков пред bTV.

Според Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикатите в България, случилото се е "глътка въздух, за да се стартира ефективен социален диалог. Хубавото е, че се говори и има възможност да върнем дебата назад. Голямата грижа е заетостта, но акцентът е в достойното заплащане. Това отлагане ни дава шанс да имаме време да договорим достойни заплати с осигуровки."

Евродепутатът Ангел Джамбазки заяви, че не бърза да говори за успех, тъй като би могло да има пагубни решения. "Самият резултат показа, че в ЕП няма съгласие, има ясно разделение в ЕС, този въпрос трябва да бъде отложен за следващ легитимен състав на Европейския парламент", каза той.

По думите му това е "безпрецедентен скандал заради една лобистка поправка. Даде се добър сигнал, че това наистина е проблем и притеснително за голяма част от бранша в тези страни. Редица от държавите заплашват, че ще приложат едностранно тези мерки, това означава отказ от ЕС."

Според евродепутата Андрей Ковачев шансът да се реализира пакет "Мобилност" клони към нула през този мандат на ЕП. "Нов мандат на ЕП трябва да намери работещ компромис в това отношение и много се надявам темата да не бъде използвана предизборно", допълни още Ковачев.

Притесненията на България

Основните са по отношение на намерението международните шофьори да се връщат задължително вкъщи след 4 седмици на работа, както и това да се отнася до камионите. Поне засега обаче има надежда да не бъде прието такова ограничение.

Другото голямо притеснение е за командировъчните – защото средно щяло да е 10 евро на час и българските превозвачи не са готови да дават толкова пари. Също голяма тревога предизвиква искането шофьорите задължително да нощуват в хотели, а не в камионите си, но превозвачите ни настояват, че няма къде да оставят камионите на охраняеми паркинги и рискът да бъде ограбен товара става огромен.

Отделно, евродепутатът Ангел Джамбазки смята, че може да има проблем и със застраховките – защото застрахователите може да не искат да плащат щета, ако шофьорът не е бил на място. В крайна сметка, след вчерашното гласуване решението е и камионите да се връщат на всеки 4 седмици в страната, където е регистриран превозвачът. Европейският съвет обаче прие решение да се връща само шофьорът. Беше гласуван и компромис за каботажния превоз. Евродепутатите искат фирмите да имат право да извършват неограничен брой доставки в други държави на ЕС в рамките на 3 дни след трансгранична доставка.

Сегашните правила позволяват три операции в рамките на 7 дни. С цел предотвратяване на непрекъснатия каботаж след този период няма да бъде позволено на камионите да извършват нови каботажни операции в същата държава в рамките на два дни и половина, след като са се върнали в държавата, в която е седалището на превозвача им.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.