Велко Кузманов: Добрият продавач използва уменията си ежедневно във всеки разговор с хора


Велко Кузманов: Добрият продавач използва уменията си ежедневно във всеки разговор с хора
Снимка: iStock/Guliver

5988

Може ли умението да продаваме да направи обикновения човек по-богат и успешен въпреки, че той не работи като търговец?

Да, задължително. Това е една и от ключовите теми в книгата ми “Как Мога Да Продам Всичко”. Умението да продаваш е силно изявено във всяка една област от живота ни, свързана с комуникация с други хора, но толкова много не сме в съзнание за това, и сме приели неща като пазаруването в магазина, купуването на нов блендер, сутрешното кафе по път за работа и избора на дестинацията за почивка, като нормални процеси от житейския ни ритъм, върху които не си заслужава да се замислим и ги движим на автопилот. Дори да не си търговец (в икономическия смисъл на думата), ти всеки ден буквално търгуваш с твоите идеи, размишления, предложения и намерения. Освен това, всеки път, когато пари излизат или влизат в джоба ти (банковата ти сметка), ти директно или индиректно участваш в транзакция, в която или някой ти продава нещо, за което ти плащаш, или ти продаваш (даваш нещо от себе си), за което ти се заплаща (или отплаща с нещо в замяна). В този ред на мисли, умението да продаваш е ключово и приложимо във всяка област от живота ти, и подобрявайки го, може да рефлектира положително в целия ни процес на лични финанси, като ти помогне да спестиш ресурс, който да не похарчиш, или да ти помогне съответно да генерираш допълнителен доход и активираш нова възможност, от която да спечелиш.

Наистина ли всеки може да се научи да продава или това е въпрос на темперамент или ген?

Абсолютно всеки може да подобри уменията си и да се научи да продава, и това да започне да има позитивно отражение върху целия му живот. Хората, от друга страна, които целенасочено използват умението да продават, като търговци или предприемачи, го използват по-явно, и често по-ефективно, защото в повечето случаи, е свързано изкарването на повече пари. Така и в обществото ни е създадено това разбиране, че продаването е само за тях, и няма отношение към другите хора, които не са търговци. Аз силно вярвам, че ако един нормален човек, който не е търговец, разбере повече за смисъла от продажбите и как те имат отношение и към него и целия му живот, и след това положи малки усилия да усвои дадени тактики или модели, чрез, които да го прави ефективно, със сигурност животът му ще бъде трайно подобрен. Всеки има нужда да подобри и развие умението да продава: ако си най-добрият начинаещ артист, но не можеш да обясниш защо ти си точният човек за тази роля, трудно ще я получиш, ако си адвокат и не знаеш как да стигнеш до взимането на хонорара, може да не остойностиш работата си. Ако си касиер или продавач-консултант и заплата ти зависи от обема на оборота и не знаеш как да продадеш допълнителен продукт или услуга на вече избраната от клиента, трудно ще можеш константно да увеличаваш доходите си. Ако си таксиметров шофьор и не знаеш как да дадеш допълнителен сървиз и отношение на клиента, може да пропуснеш солиден бакшиш или потенциално обаждане от същия клиент (който е останал доволен). Всеки има нужда от това, но просто не го осъзнава.

Как можем да тренираме своите умения за продаване на ежедневна база, дори и да не работим в сферата на продажбите?

Първо трябва да разберем, че почти всеки разговор от ежедневието ни с друго човешко същество е някаква форма на продажба, в която дадена идея надделява, дадено предложение бива продадено на колегите, дадена инструкция към детето ви бива приета или отхвърлена, и т.н. След като веднъж започнеш да мислиш за това, ти вече си по пътя да подобриш твоето умение за продаване. Най-лесният начин да подобриш едно умение, е да го практикуваш. Същото е и с умението да продаваш. Самото умение да продаваш изисква много неща, само по себе си, за да се развива правилно, като желанието да дадеш преди да вземеш, искрено да желаеш да помогнеш на някой, да имаш познаване на за човешката психология, да развиеш или опитомиш темперамента си, да научиш на тактики и методи за продажба и още други неща, за които учим по-задълбочено и практично в първата в България “Академия за Продажби” (VK Sales Academy), която създадохме. Лесен начин, с който да започнеш да практикуваш, е да търсиш всеки ден възможности, в които да продадеш дадена идея или да постигнеш някакъв резултат, за който ти предприемаш активно усилие. Например, когато си на опашка в голям супермаркет и много бързаш, да “продадеш” идеята на двамата човека пред теб да те пуснат с твоите два продукта пред тях, или когато срокът да ти издадат дадения документ е 7 работни дни, но успееш да “продадеш” идеята, че наистина ти е спешно, и да го получиш след 24 часа, да “продадеш” концепцията на този магазин, че стоката, която са ти продали не отговаря на нужното качество, и трябва да ти върнат парите, или откриването на иновативен начин, освен заплахата и наградата, да убедиш децата ти, че трябва да си показват повече уважение един към друг и да им дадеш смисъла да бъдат постоянни в изграждането на градивни навици. Примерите са буквално хиляди, и то в неформален контекст, без дори да го говорим за продаването в бизнес среда или по стандартизирана (или общоприета) транзакция, на семпла покупко-продажба на продукт или услуга. Тези упражнение ще развиват едновременно няколко от 8-те ключа за продажба, за които говоря в книгата ми “Как Мога Да Продам Всичко”, като Смелост, Увереност и Проактивност.

Дай ни примери как добрият продавач може да използва уменията си в обичайни битови ситуации.

Добрият продавач използва уменията си ежедневно във всеки разговор с хора. Той в повечето случаи би трябвало да знае каква е целта на всеки диалог, за да може да го придвижи към желаната от него посока. Затова е важно, както споделям и в книгата ми, продавачът да има интегритет, защото ако е няма правилните ценности и морал, като истински завършен експерт в продажбите, даденият продавач би могъл лесно да влияе или манипулира дадени ситуации или решения в неморална посока. Това е и една от причините продаването да се свърза с нещо нежелано и мазно, като умение, защото е практикувано от “добри” продавачи твърде агресивно, потъпкващо личността на клиента с цел само да се вземат парите, и забравящо основните функции на това умение, че трябва да разреши проблем, да даде стойност, да обогати отсрещната страна и да подобри живота или ситуацията й. Добрите продавачи от своя страна, могат и трябва да го практикуват ежедневно. Някои примери, които аз лично постоянно практикувам, с почти всеки непознат човек, е да се постарая да бъда един от най-милите и позитивни хора, с които е общувал в този ден, като целта ми, често е да спечеля усмивка от човека, да го накарам да бъде по-позитивен докато завърши смяната си или просто да му обърна внимание и да го питам как е днес, истински интересувайки се от това, и да завържа кратък диалог с него (в който отново да се опитам да му дам стойност). Това е семпъл пример, който развива едновременно много специфики на умението да продаваш.

За колко време може да се постигнат осезаеми резултати, ако започнем да се занимаваме с продажби от нулата?

Зависи колко време може да отделяш, с каква цел искаш да го постигнеш, и колко динамично си готов да се движиш в този процес на подобрение. Според посвещението на самия човек е напълно възможно в рамките на 2-3 месеца да бъде постигнат осезаем Резултат. Когато наемаме нови хора в “Агенцията ни за Продажби” (VK Sales Agency), често предпочитаме да наемем хора с по-малко опит, които са целеустремени и обучаеми, спрямо такива, които имат много опит, но не искат да са дейни и чашата им е пълна за нови знания. За да определим по-акуратно нужното време да се научим, трябва да сложим крайния резултат, който искаме да постигнем и колко сме готови да се посветим, за да го постигнем, и да определим какви действия да предприемаме на ежедневна база, за да реализираме целта. За 1 ден мога да реша да звънна 5 телефона на непознати хора с цел да им предложа нещо и да направя една физическа среща, в която да презентирам, или покажа на някой дадена идея, проект или мечта. За същия 1 ден мога да направя и 100 обаждания и 5 срещи, което много бързо ще даде много повече опитност в мен и ще ми даде обратна връзка, на база, на която мога по-бързо да се подобрявам. Едно от най-важните неща, е действието и практиката, и то отвъд нормалните норми. От една страна зависи колко целенасочено действие е готов да предприеме човека, който иска да се обучи, което зависи изцяло от него, от друга страна самият човек трябва да е обучаем и готов да приема повече и нова информация, която да вкара в приложение.

Колко продажби правиш на ден и колко прави средностатистическия човек - на продукти, на услуги, на идеи, на себе си, на ценности

Средностатистическият човек, който има нормално ниво на активност в деня, в която комуникира с други хора, участва в минимум 3-5 продажби ежедневно, които не задължително имат директно и моментално финансово изражение. Продажбата е свързана с активност. Колкото повече ние имаме, идеи, цели, мечти и предложения, толкова по-въвлечени сме с убеждаването и въвличането на хора, в посоката на мислене (и в последствие действане), която сме решили. Откъм чисто професионална точка е пряко свързано с целите на отделния човек за месеца, седмицата и съответно за деня. Може да са 10 нови клиента на ден, може да е 1 нов партньор на ден, може и да са 15 транзакции на час, може да са 30 продажби на даден артикул на смяна и т.н. Ако пряко си свързан с търговски процес е задължително да имаш таргет или цел за ден. Ако не са ти поставили, ти сам си постави, старай се да я достигнеш, после задържиш, и постепенно да започнеш да я надминаваш. Няма друг по-пряк път за развитие, от постепенното и постоянно подобрение на преките резултати, които постигаш. Аз от своя страна съм се посветил на минимум 1 пряка продажба на ден, на продукт или услуга, която предлагаме в нашата компания и буквално десетки ежедневни продажби на идеи, бъдещи проекти и добавена стойност, която да давам преследвайки целите си. За екипа ни от хора, които продават в компанията ни, ежедневните цели варират от 10 до 50 продажби на ден, в зависимост от нивото на развитие на продавача и различните направления на компанията, в които се продава. За целта разработих и ежедневен практичен помощник на продавача (Sales Notebook), който е създаден специално към книгата ми и помага на всеки един човек, въвлечен в продажбите да подобрява своите умения и работен ритъм, и съответно да развива своята ефективност и резултатност в Продажбите.

Още от Инвестиции и сделки


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80911
  • GBP
    1
    2.28725
  • JPY
    100
    1.19659
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички