Шефът на "Булмаркет": Няма да поемем цялата вина за Хитрино

Шефът на
Източник: МВР

"Не прехвърлям вина на никого, но не искам да поемам аз цялата вина. Съдът ще прецени дали дължим обезщетение, ако дължим ще го платим". Това заяви Станко Станков, управител фирмата "Булмаркет ДМ" ЕООД, чиято цистерна дерайлира на гарата в Хитрино на 10 декември 2016 година.

"Не съм си и представям, че прокуратурата ще си промени мнението. За нас още от началото беше важно какъв е механизмът на произшествието, какво се се случило и държавата да направи така, че такива инциденти повече да не се случват", каза още Станков в интервю за bTV.

Той е категоричен, че има конфликт на интереси при изготвянето на експертизите и потвърди, че тази, която е направена по тяхна инициатива от чужди експерти, е заплатена от фирмата му. Станков уточни, че цената ѝ е 25 хил. евро.

"Вие ако мислите, че прокуратурата или звеното за разследване не ги е платило – бъркате, само че ние я плащаме от нашия джоб, а те с парите на данъкоплатците. Ние не упрекваме прокуратурата, никого не упрекваме. Има конфликт на интереси, който е установен - има препоръки на ЕС заради това, че звеното е на Министерството на транспорта и че принципалът е НКЖИ и това е конфликт на интереси", обясни още Станков.

"Още в началото имахме подозрения, че не само скоростта е виновна и затова мълчахме, докато не намерихме факти, да ни ги покажат експертизи, които да покажат своите заключения. Единият от експертите беше допуснат заедно с бившия прокурор на Шумен още на следващия ден от катастрофата. Ние не спорим за скоростта, приемаме я такава каквато я показват в изследванията. Спорим върху това, че не скоростта е причината за катастрофата", каза още управителят на "Булмаркет ДМ" ЕООД.

На въпрос дали катастрофата нямаше да се случи, ако скоростта беше по-ниска, Станков отговори, че според германските експертите по формула, валидна от много години, за да е скоростта причина за катастрофата, тя трябва да е над 111 км/ч, а в случая е била 78 км/ч.

"Статистиката, която имаме - скоростта е причина за обръщане на локомотив и после на вагоните – при нас няма обръщане на локомотиви и вагони. Стрелката се е отключила и е преместила композицията. От какво се е отклонила – не мога да кажа. Или не е била заключена, или поради някакви вибрации", категоричен беше Станков.

Той допълни, че "има един телеграма от НКЖИ от 6 декември 2016 година, четири дни преди катастрофата, където от Хитрино искат машина, защото имат проблем със стрелките точно на това място. От жп отдела им отговарят, че машината е развалена и не може да изпратят. Имаме документа, получихме го официално." Думите на Станков кореспондират с информация още от времето на катастрофата, че релсите при Хитрино изобщо не приличат на нормален жп път.

Управителят на "Булмаркет ДМ" ЕООД каза още, че единият от чуждестранните експерти е бивш министър на транспорта на Чехия: "Той каза, че такава инфраструктура не е виждал никъде в Европа."

По думите на Станков най-вероятната причина за запалването на газа е повторното пускане на тока по контактната мрежа по линията.

Освен това той допълни, че цистерната не е трябвало да бъде в движение: "Цистерната е на една швейцарска компания, дъщерна на френските железници произведена 1971 и 80 година е спряна от производство заради крехкост на дъното, тя е с изпъкнало дъно и е с по-тънка дебелина."

По думите му е било обсъждано, че този вид цистерни трябва да бъдат бракувани или ремонтирани и трябва да се преразгледа въпроса кой пуска тези цистерни за движение в страната. 

Мнението на прокуратурата

От своя страна говорителят на прокуратурата Румяна Арнаудов заяви, че е прокуратурата е абсолютно убедена за това какви са причините за влаковата катастрофа в Хитрино.

След като вчера, 12 март, държавното обвинение посочи, че причината е високата скорост, а не развалена стрелка, днес Арнаудова повтори същото и увери, че това било категорично установено, по безспорен начин, от досъдебното производство. Говорителят на прокуратурата каза пред Нова телевизия и, че частната експертиза на "Булмаркет ДМ" ЕООД не може да бъде доказателство в съда, защото не е част от извършените действия от държавното обвинение по събиране на доказателства.

На въпрос ще има ли проверки на жп мрежата в страната заради твърдението от експертизата на "Булмаркет ДМ", Арнаудова отвърна, че се разследва конкретен случай и няма информация и основание прокуратурата да се намесва и търси има ли на други места в България развалена жп инфраструктура. Тя напомни, че много отдавна на прокуратурата е била отнета функцията да предотвратява престъпления.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.