Пакетът "Мобилност": Борба за по-високи заплати или протекционизъм?


Пакетът "Мобилност": Борба за по-високи заплати или протекционизъм?
Снимка: БГНЕС

4927

ЕП прие пакета "Мобилност" – новите, по-строги правила за шофьорите на тежкотоварни камиони в ЕС. След остри спорове пакетът беше одобрен от повечето правителства и Европарламента, а новите правила ще влязат в сила в началото на 2022 г.

Холивуд увековечи шофьора на голям камион като новия герой на безкрайните пътища, припомня швейцарският вестник "Боте дер Уршвайц". Днес обаче този герой прекарва седмици на път, далеч от семейство и приятели, стои с часове в задръствания, спи в кабината, нощува на претъпкани паркинги и вечно гони безумния график. Такава е днешната реалност, при това – за малко пари, коментира изданието, цитирано от Deutsche Welle.

За да спре експлоатацията на шофьорите

Решенията, които Европарламентът взе за шофьорите на тежкотоварни камиони, станаха известни като пакет "Мобилност". В няколко страни като България, Румъния, Словакия и Полша, те се натъкват на сериозна критика, защото ограничават свободната конкуренция. Германският вестник "Франкуртер Алгемайне Цайтунг" също пита дали наистина става дума за по-високо заплащане и по-чести пътувания до вкъщи или пък това не е прикрит протекционизъм.

Eвродепутатът от ГСДП Исмаил Ертуг припомня пред вестника за 39-те трупа, открити миналата година във Великобритания в камион с българска регистрация. Ертуг цитира българския премиер Бойко Борисов, който отхвърли всякаква българска отговорност с аргумента, че камионът не се е връщал в България от 2017 г.

Според евродепутата, точно това доказва, че държави като България, Румъния и Словакия използват тирове със своя национална регистрация и свои шофьори, на които се плаща по-малко, въпреки че участват в транспортните потоци вътре в ЕС. И това е така не само в Германия. В Австрия половината от тежкотоварните камиони вече са с регистрационни номера от Източна Европа. А според Евростат, 70% международните превози вече се осъществяват от шофьори-източноевропейци.

Превозвачи от цялата страна: ЕС, не убивай транспорта ни (Снимки)

Според новите правила, шофьорите занапред ще имат право да се прибират всеки 3 седмици у дома. И понеже не е ясно дали ще се възползват от това право, парламентът им налага и задължението на всеки 8 седмици да се завръщат заедно с камиона си в своята родна страна. Освен това те са длъжни на всеки 3 седмици да си взимат по един удължен уикенд, който не прекарват в кабината на камиона.

И най-важното: чуждестранните тираджии занапред ще получават равно заплащане с шофьорите в страната, където работят – като това не се отнася единствено до транзитните превози.

Срещу социалния дъмпинг или протекционизъм?

Бурните дискусии около пакета "Мобилност" продължиха цели 3 години. От една страна по-богатите страни-членки и няколко могъщи синдиката настояваха за много стриктна уредба, която "да защитава правата" на близо 3,5 млн. тираджии в ЕС и да ги предпазва от социален дъмпинг.

Новите изисквания за мобилност ще унищожат българския транспортен бизнес

Държави като България, Румъния, но също и Ирландия, през цялото време възразяваха, че това всъщност са протекционистични мерки, с които се предпазва местният трудов пазар от евтината конкуренция. Няколко източноевропейски държави (сред които и България) вече обявиха, че ще подадат жалба срещу новите правила в Съда на Европейския съюз.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.83957
  • GBP
    1
    2.26558
  • JPY
    100
    1.18888
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички