Само 2 марки истински шоколад се продават в България

Само 2 марки истински шоколад се продават в България
Източник: iStock/Guliver

В търговската мрежа в България масово не се продава шоколад, отговарящ на критериите на ЕС, а млечен, отличаващ се с понижено съдържание на какао.

Продаваните у нас шоколади се състоят основно от захар, показват тестове на "Активни потребители" на 27 марки шоколад, продавани на българския пазар. Според резултатите от него при нито една от изследваните марки шоколадът не е произведен по оригинална технология, от шоколадов ликьор.

(От проучването са изключени тъмните шоколади поради отсъствието на национални и европейски критерии за тяхното качество.)

Масово шоколадите съдържат твърде голямо количество добавена захар - 50% и повече, което носи риск за здравето на потребителите.

В повече от половината (17 от 27) от предлаганите продукти се влагат нетипични компоненти като палмова мазнина и технологичната добавка Е476.

При повечето търговски марки информацията на етикетите е поднесена нечетливо за потребителите.

В България досега не е известно да са извършвани лабораторни тестове за качество и безопасност на шоколадите въпреки предупрежденията за наличие на такива. На национално и европейско ниво няма метод за проверка на основния критерий за качество на шоколада – съдържанието на обща какаова маса.

Резултатите

Само 2 от 27-те тествани марки отговарят на определението на ЕС за шоколад, в който трябва да има 35% и повече какаова маса. Останалите 25 съдържат между 25 и 35%, с което покриват изискванията за млечен шоколад. Всички 27 марки са сглобени от какаова пудра и какаово масло. Нито един не е направен по оригиналната рецепта с шоколадов ликьор. Само при една марка е спомената държавата на произход на суровината.

При 17 от тестваните 27 марки е установено влагане на нетипични суровини. При 7 от тях е добавяна растителна, основно палмова, мазнина. Други 7 съдържат технологичната добавка Е476 (полиглицерол полирицинолеат), а една Е 492 (сорбитан тристеарат). В 6 е добавяна лактоза, а при други 4 – лешникова паста, без това да е отбелязано в наименованието на шоколада на лицевата страна на етикета, което представлява риск за алергичните потребители.

При нито една марка не е описано количеството на добавяната растителна/палмова мазнина, която трябва да е до 5% (критерий на ЕС).

Анализът на етикетите показва изключително високо съдържание на въглехидрати, най-вече захар. При 22 от 27 марки захарта е 50% и повече, а при 4 достига 60%. Само при 5 шоколада захарта е под 50%. На практика продаваните у нас шоколади се състоят основно от захар. Само при един продукт общата какаова маса е повече от захарта.

Как да наричаме шоколадите в магазина

Съгласно законодателството на ЕС, за да се именува "шоколад", продуктът трябва да съдържа минимум 35% обща какаова маса – сумата от какаовото масло и какаовата пудра. При млечните е позволено редуциране на това количество до 20%. От имената на тестваните търговски марки обаче често не може да се разбере какъв вид шоколад се каните да си купите – шоколад, млечен шоколад или друг вид.

Подробни резултати и разяснения от проучването, може да прочетете тук.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.