Транспорт без бензин и дизел: 3 примера от Европа

Транспорт без бензин и дизел: 3 примера от Европа
Източник: iStock/Guliver

Германия се чуди как да ограничи безкрайния поток от автомобили и замърсяването на въздуха в градовете. Някои страни вече са го постигнали. Ето три много интересни примера от Европа, пише Deutsche Welle.

Норвегия и нейните електромобили

Норвегия е страната на електромобилите и то в световен мащаб. В никоя друга държава делът им сред новите автомобили не е толкова голям. През първото тримесечие на тази година почти всяка втора закупена кола е била с електрически мотор. При това в тази статистика не са отчетени колите с хибридно задвижване.

Бурният ръст се дължи на ясна политическа стратегия: Норвегия взе решение от 2025 г. нататък изобщо да не регистрира нови автомобили, които имат двигатели с вътрешно горене - заради защитата на климата. В името на тази цел правителството оказва значителна подкрепа при покупката и обслужването на електрическите коли.

Данъчните преференции са толкова високи, че компенсират по-високата цена и електромобилите се оказват по-евтини от останалите коли. Освен това собствениците на електромобили имат редица привилегии - например да карат в бус-лентите, да плащат по-ниски такси за винетки и за паркиране в градовете.

Междувременно дори се налага известно ограничаване на тези привилегии, тъй като електромобилите станали прекалено много. Но техният брой може да бъде голям, само ако мрежата от колонки за зареждане е достатъчно гъста. Норвежката държава се е погрижила и за това - не само в градовете, а и по извънградските пътища на всеки 50 км има колонки за бързо зареждане, което трае по-малко от час.

Швейцария и нейните влакове

Никоя друга държава не залага толкова на железниците, колкото Швейцария. И това е политика, провеждана целенасочено от десетилетия. Наред с Чехия, Швейцария има най-гъстата железопътна мрежа в света. При население от 8 млн., ежедневно с влаковете пътуват един милион души - много висок процент.

Тайната на успеха на швейцарските железници е не само голямата точност, но и добрата координация между влаковете и автобусите. А ако случайно някой влак закъснее, с това закъснение веднага биват съобразени разписанията и на другите превозни средства. В Швейцария освен това не допускат да има конкуренция между автобусите за далечно пътуване и влаковете.

Ценовата политика също играе роля - пътуването с влак в Швейцария не е прекалено скъпо. С така наречената карта Halbtax (т.е. на половин цена) се пътува много изгодно за по-малко от 200 франка на година. А фактът, че близо 2,5 млн. граждани ползват тези карти абонаментно е повече от красноречив.

Холандия и нейните велосипеди

Който е ходил в Амстердам, знае кое превозно средство играе главната роля там: колоездачите са просто безчет. Това не винаги е било така: и там, както в много други страни, автомобилите първоначално почти изместват велосипедите. Това развитие трае до 70-те години на миналия век, когато петролната криза и големият брой катастрофи стават причина за триумфалното завръщане на колелото. Към това се прибавя и съзнанието, че околната среда и климатът се нуждаят от защита.

Над 1/4 от разстоянията в Холандия се изминават на две колела - следствие от последователно водената транспортна политика, залагаща на екологичното развитие. Няма да е преувеличено да се каже, че в Холандия велосипедите са с предимство пред автомобилите. Залага се и на бързината - друго ясно предимство на това превозно средство в големите градове.

Извънградските велоалеи по правило са отделени от автомобилните ленти, често са двупосочни и достатъчно широки, за да позволяват и изпреварване, и паралелно каране. В градовете велосипедистите на много места се ползват с предимство. По много улици паркингите бяха премахнати, за да се отвори място за велоалеи. А пътните табели и знаците, по които се ориентират велосипедистите, са толкова добре направени, че няма никаква нужда от карта или навигация.

Най-новият проект в Холандия е за изграждането на скоростни велоалеи. В момента те се планират и строят навсякъде - с колкото може по-малко "препятствия" от типа на светофари или кръстовища, със собствени тунели и мостове. По този начин ще могат бързо да се изминават разстояния между 10 и 30 км. Все пак не бива да се забравя, че Холандия сама по себе си има едно много голямо предимство в очите на онези, които се движат с велосипед - страната е почти изцяло равнинна.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.