Забраната за нови бензинови и дизелови коли в ЕС е все по-близо


Забраната за нови бензинови и дизелови коли в ЕС е все по-близо

5708

Евродепутатите от комисията по околна среда на Европейския парламент подкрепиха предложената забрана за продажба на замърсяващи околната среда превозни средства от 2035 г., но отхвърлиха с малко мнозинство предложенията за по-строги цели за 2030 г. за леки и лекотоварни автомобили, които биха направили прехода по-плавен. ЕС се готви да изпрати бензиновите коли на скрап

Членовете на ЕП се придържаха стриктно към първоначалното предложение на Европейската комисия, като законодателите отказаха да подкрепят призиви за увеличаване или намаляване на целите.

Нидерландският евродепутат от центристката партия Ян Хуйтема, водещ евродепутат по досието, настояваше за намаляване на въглеродните емисии с 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г. до 70%. Целта е да се осигури по-плавен преход към крайната цел за постигане на нулеви емисии през 2035 г.

Усилията за въвеждане на междинна цел за 2027 г., която да запълни разликата между 20-процентното намаление, изисквано през 2025 г., и 55-процентното намаление, изисквано през 2030 г., беше отхвърлена от законодателите.

Дясноцентристката група на Европейската народна партия (ЕНП) беше най-яростният противник на увеличаването на целите. Заедно с Европейските консерватори и реформисти (ЕКР) те се стремяха да заменят фактическата забрана на автомобилите с двигатели на изкопаеми горива и дизелови двигатели до 2035 г. с цел намаляване на емисиите с 90%. Това също беше отхвърлено от парламентарната комисия. Дания иска пълна забрана на бензина и дизела в ЕС

Френският евродепутат Паскал Канфен, който председателства комисията по околна среда, разкритикува позицията на ЕНП, като заяви: "Тя не се основава на индустриална реалност, а на "чисто идеологическа позиция, състояща се в това да се каже "ние не искаме края на двигателя с вътрешно горене".

Комисията по околна среда в ЕП също така гласува против разпоредба, позволяваща използването на е-горива, които промишлеността изтъква като средство за удължаване на живота на двигателя с вътрешно горене. Ако се произвеждат с екологично електричество, е-горивата могат да бъдат въглеродно неутрални. Те обаче не са напълно неутрални по отношение на емисиите, тъй като при изгарянето на горивото се отделят азотни оксиди.

"Със стандартите за въглероден диоксид създаваме яснота за автомобилната индустрия и стимулираме иновациите и инвестициите за производителите на автомобили. Това ще подобри качеството на въздуха с течение на времето и ще допринесе за постигането на нашите цели в областта на климата", заяви евродепутатът Ян Хуйтема, като добави, че правилата ще направят автомобилите с нулеви емисии по-евтини. Volkswagen обяви кога спира да произвежда коли на бензин и дизел

Преди да представи доклада си Хуйтема се е срещнал с представители на всички заинтересовани страни с цел да се изготви по-добро и справедливо законодателство.

Предложените мерки, които се обсъждат в момента, са част от пакета от закони за климата и енергетиката на Европейската комисия, чиято цел е да се намалят емисиите на парникови газове в блока с 55% до 2030 г. и да се определи пътна карта за постигане на нулеви нетни емисии до 2050 г.

Следващата стъпка ще бъде гласуването на пленарната сесия на Европарламента в Страсбург, която ще се проведе на 7-8 юни. Очаква се държавите-членки на ЕС, да приемат позицията си по досието на 28 юни, с което ще се разчисти пътят за т.нар. триалог - тристранни преговори с Парламента и Еврокомисията за финализиране на законодателството през следващите месеци.

Забраната на двигателя с вътрешно горене зачерква разработваните от години иновативни климатично неутрални технологии, които са необходими за ефективен преход, твърдят от автомобилната индустрия. Според тях предложените мерки поставят под риск половин милион работни места за доставчиците на автомобили в областта на транспорта до 2040 г. Как ще се промени автомобилният свят до 2040 година

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Държавата ни дава 12 000 лева, ако си купим нов електромобил

Забраняват коли с голям разход на гориво, сменяме ги с електромобили

Светът скоро няма да се откаже от бензина и дизела

Още от Автомобили


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • GBP
    1
    2.31733
  • RUB
    Шведска крона
    SEK
  • JPY
    100
    1.43473
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    380.14
    371.18
  • Litecoin
    1
    136.36
    133.16
  • Ethereum
    1
    3871.63
    3782.40
  • Bitcoin
    1
    56645.94
    55348.20
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички