Бош отново отбелязва рекорден оборот и печалба за 2018 г.

Бош отново отбелязва рекорден оборот и печалба за 2018 г.
Източник: Бош

Група Бош продължава своя успешен курс на развитие. Въпреки трудните икономически условия и слабата пазарна конюнктура, приходите от продажби и печалбата през 2018 г. отново достигнаха нивото от изминалата година, която беше рекордна за всички времена. Според предварителните данни през 2018 г. доставчикът на технологии и услуги е реализирал приходи от продажби за 77,9 млрд. евро. Оборотът бе силно засегнат от курсовите разлики, възлизащи на 2,1 млрд. евро. След корекция на този ефект ръстът е 4,3%.

„Въпреки суровия икономически климат Бош се представи добре през 2018 г. Продажбите и финансовият резултат отново са на рекордно ниво“, заяви д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH, по време на представянето на предварителните резултати на компанията. „Като лидер в иновациите ние искаме активно да участваме в трансформацията на нашите пазари, както в технологичен, така и в бизнес план. Стратегията ни, фокусирана върху свързаността, вече дава плодове“ – добави Денер. През 2018 г. Бош е продал общо 52 млн. свързани в интернет продукти, което е с 37% повече от предходната година. Оперативната печалба на Бош преди лихви и данъци (EBIT) достигна 5,3 млрд. евро. Това вероятно ще доведе до марж на оперативната печалба от 6,9%.

„През 2019 г. Бош ще се стреми да се развива по-добре от своите пазари и да осигури високо ниво на приходите, въпреки очакваните трудни икономически условия“, каза проф. Щефан Азенкершбаумер, зам.-председател на Управителния съвет и главен финансов директор. "Планираме да направим всички наши бизнес сектори още по-конкурентни, за да можем да финансираме разрастването на технологичното ни лидерство, а заедно с него и бъдещето на нашата компания."

Автоматизация I: Предварителни инвестиции на стойност 4 млрд. евро

Автоматизираното шофиране е един от фокусите на изследователската дейност на компанията. Бош следва два пътя на развитие за преминаване към мобилност без произшествия. Първият обхваща системите за подпомагане на водача, които ще позволят частично автоматизирано шофиране в личните автомобили (нива на автоматизация 2 и 3). Бош е технологичен и пазарен лидер в тази област. През тази година компанията очаква да генерира оборот от 2 млрд. евро със системи за подпомагане на водача. Вторият път на развитие ще доведе до шофиране без водач от началото на следващото десетилетие (нива на автоматизация 4 и 5). „Шофирането без водач ще промени изцяло индивидуалната мобилност. На пазара ще излязат революционни бизнес модели, като робо-таксита и шатъл мобилност”, каза Денер. Поради техническата сложност на автоматизацията Денер я разглежда като бъдещ инвестиционен фокус: „За периода до 2022 г. очакваме първоначалните ни инвестиции да достигнат 4 млрд. евро.“ Около 4000 инженери на Бош работят върху автоматизираното шофиране.

Автоматизация II: Цялостна екосистема за мобилни услуги

Пазарният потенциал на автоматизираното шофиране е огромен – между 2015 и 2030 г. личната мобилност ще се увеличи с 50% (източник: ITF). Поради това анализаторите очакват през следващите 10 години пазарът на хардуер и софтуер за автоматизирано шофиране да достигне около 60 млрд. долара (източник: Roland Berger). До 2025 г. по-голямата част от 2,5-те милиона шатъл бусове, движещи се по света, ще бъдат без водачи (източник: Roland Berger). Експертите прогнозират, че до 2035 г. продажбите, свързани със споделена мобилност, ще достигнат близо 160 млрд. долара (източник: BCG). Бош ще предлага технологии и услуги за тази форма на мобилност. Екосистемата на Бош за мобилни услуги комбинира решения за резервации, заплащане, паркиране, зареждане, администриране, поддръжка и инфотейнмънт. Сред тези услуги е и „Удобно зареждане“ – свързано решение за навигация и зареждане на електромобили. Първият постоянен клиент на Бош е германският производител на електрически превозни средства Sono Motors. "Със свързаните ни решения електромобилността ще се превърне в част от ежедневието ни", заяви Денер.

Електрифициране I: Лидерска позиция на масовия пазар

През 2018 г. Бош стартира 30 проекта за електромобилност на стойност няколко млрд. евро. Компанията цели до 2025 г. да увеличи десетократно продажбите си в тази област до 5 млрд. евро. "Стремим се към лидерската позиция на масовия пазар за електромобилност", заяви Денер. Никоя друга компания не е така широко диверсифицирана в тази сфера като Бош. Бош електрифицира всички видове задвижвания – от велосипедите до камионите. Днес над 1 млн. автомобила по света са оборудвани с електрически или хибридни компоненти от Бош. „В бъдеще няма да има електромобил без компонент от Бош”, продължи Денер. Това се отнася на първо място за Китай, най-големият пазар за електромобилност в света, където Бош вече е лидер в сегмента на леките автомобили. Компанията наскоро влезе в стратегическо партньорство за автоматизирано и електрическо шофиране с китайския производител на електромобили NIO. През 2019 г. Бош ще стартира в Китай и производство на e-axle – цялостното системно решение за задвижване на електрически автомобили. Преди няколко седмици започна и серийното производство на разработения наскоро 48-волтов акумулатор. През 2030 г. 20% от новите автомобили в света ще бъдат частично електрифицирани с 48-волтови системи. Освен това с придобиването на ЕМ-motive GmbH Бош допълнително заздравява позицията си на бързо растящия електромобилен пазар.

Електрифициране II: Електрифициране на транспорта на стоки

До 2030 г. световният трафик на стоки ще се удвои (източник: ITF). „Искаме камионите да превозват товари, но да не бъдат товар за климата и качеството на въздуха. Това може да се постигне с електрифициране“, каза Денер. Още през 2030 г. един от всеки 4 нови автомобила в света (почти всеки 3-ти в Китай) ще бъде поне частично захранван с електричество. Тук Бош ще се възползва от предимствата си: продуктовото портфолио на компанията за превоз на стоки без емисии включва 36-волтови задвижвания за товарни е-байкове, електрозадвижвания за скутери, цялостни системни решения за леки и тежки ванове, за полуремаркета, а в бъдеще – и горивни клетки за задвижване на 40-тонни камиони. „Готови сме за пазара – с частично и пълно електрозадвижване, с акумулатори и горивни клетки“, заяви Денер.

Изкуствен интелект I: Акцент в експертността на Бош

Индустриалните приложения на изкуствения интелект ще бъдат основен акцент в бъдещата специализация на Бош. „До средата на идното десетилетие искаме всички наши продукти да бъдат с изкуствен интелект или той да участва в разработката и производството им. Вярно е, че американските и китайските компании доминират в тази област на потребителската индустрия, каза Денер, но без опит в областта на мобилността, производството и сградите, потенциалът им ще изостане в сравнение с индустриалния изкуствен интелект. Бош си поставя амбициозни цели: „Като иновационен лидер ние искаме да сме водещи и в областта на изкуствения интелект.” За да осъществи стремежа си, компанията планира до 2021 г. да увеличи 4 пъти броя на експертите си в тази област.

Изкуствен интелект II: Успехи в космоса и на пътя

Служителите в Центъра за изкуствен интелект на Бош работят върху 150 проекта. Един от тях е сензорната система SoundSee. “С технологията на машинното обучение алгоритъмът на SoundSee „чува“ дефектите”, обясни Денер. По този начин неизправностите на машините могат да се прогнозират точно, което от своя страна намалява разходите за поддръжка и увеличава производителността. През май тази година системата SoundSee ще бъде изпратена на Международната космическа станция. Бош вижда търговски приложения за нея в производството, сградите и автомобилите. Друг пример за напредък в тази сфера е многофункционалната камера за автоматизирано шофиране, която комбинира алгоритми за обработка на изображения с методи на изкуствения интелект. Резултатът е интелигентна автомобилна камера, която забелязва пешеходците и веднага разпознава и предсказва поведението им.

Вътрешни обучения – „Bosch Learning Company“ и „Bosch Tube“

Всяка година Бош инвестира около 250 млн. евро в обучение на своите служители. Те могат да избират измежду 19 000 различни програми. Целта е сътрудниците да получат нови умения, за да са подготвени да навлязат в иновативни бизнес области. Освен това инициативата „Bosch Learning Company“ интегрира обучението в ежедневните задачи на служителите. Нови формати като видео тренинги и приложения за обучение в движение допълват традиционните курсове. „Инициативата Bosch Learning Company насърчава служителите да поемат лична отговорност за обучението си и да напредват със собствени темпове,” посочи Денер. Съвсем нова разработка е „Bosch Tube“, нещо като YouTube за служителите на Бош, където те могат да създават свои собствени видеоуроци и да ги качват в платформата.

Гъвкавост – корпоративна централа с една обща цел

В началото на годината Бош преструктурира начина, по който фирмената централа работи с оперативните отдели. „Идеята е централният офис да предоставя идеална подкрепа на нашите дивизии при трансформацията на решенията за мобилност и свързаност чрез Интернет на нещата“, заяви Денер. За тази цел Бош опрости структурите в корпоративните сфери на услуги като покупките и човешките ресурси и консолидира 40 отдела в 20. Отсега нататък за тях ще отговарят четирима членове на управителния съвет вместо 8. Останалите ще ръководят оперативните звена. Общо около 20 000 сътрудници на Бош работят в отделите за покупки, финанси, човешки ресурси и IT.

Развитие на бизнеса през 2018 г. по бизнес сектори

През 2018 г. оборотът на бизнес сектор „Решения за мобилност“ отново изпревари световното автомобилно производство. Според предварителните данни продажбите са нараснали с 2,3% до 47 млрд. евро. След корекция на ефекта от курсовите разлики ръстът е 4,7%. Бизнес секторът „Потребителски стоки“ регистрира продажби от 17,8 млрд. евро, което представлява спад с 3,2%. Неблагоприятното влияние на курсовите разлики и силният ценови натиск на основните пазари оказаха негативно влияние върху развитието на бизнеса на BSH Hausgeräte GmbH и „Електроинструменти“. Без ефекта от курсовите разлики ръстът в оборота е 0,9%. В сектор „Индустриална техника“ продажбите нараснаха до 7,4 млрд. евро. С 8,9% този сектор постигна най-високия ръст. След коригиране на ефекта от курсовите разлики растежът е 11%. Секторът „Технологии за задвижване и управление“ продължи положителното си развитие. В момента Бош планира да продаде бизнеса с опаковъчни машини на „Индустриална техника“. Бизнес сектор „Енергийна и сградна техника“ отчете продажби от 5,5 млрд. евро. Увеличението е с 2,3% или 4,7% след корекция на ефекта от курсовите разлики.

Развитие на бизнеса през 2018 г. по региони

Бош отбеляза положително развитие на бизнеса в Европа, като оборотът нарасна до 41 млрд. евро. Увеличението е от 2,1%, или 3,7% след коригиране на ефекта от курсовите разлики. Ръст отбелязаха най-вече Германия и Австрия. Продажбите в Северна Америка се увеличиха до 12,3 млрд. евро или номинален ръст от 2,8%. (7,9% с отчетен ефект на курсовите разлики). Основният фактор за този ръст е автомобилният бизнес. Продажбите в Южна Америка остават под нивото от предходната година. Съществена роля изигра изключително негативният ефект от курсовите разлики на основните пазари Бразилия и Аржентина. В номинално изражение оборотът спадна със 7,8% до 1,4 млрд. евро. След корекция на ефекта от валутните курсове ръстът на продажбите е 8,9%. Продажбите в Тихоокеанска Азия и Африка са нараснали с 0,4% до 23,2 млрд. евро. С коригиран ефект от курсовите разлики увеличението е 3,1%. В момента този регион генерира почти 30% от целия оборот на компанията.

Броят на служителите нараства със 7 800

Към 31.12.2018 г. в Бош работят около 410 000 служители. Те са със 7800 повече в сравнение с предходната година. Най-голямо увеличение на броя на служителите се наблюдава в Европа и Тихоокеанска Азия. Локациите в Германия посрещнаха нови 1700 колеги. Търсенето на IT и софтуерни специалисти остава високо.

Перспективи за 2019 г.: Осигуряване на високо ниво на приходите

Бош очаква глобалната икономика да расте с темп от 2,3% през 2019 г. „Предпазливата ни прогноза се дължи на многобройните динамични геополитически събития, като неясната ситуация с Brexit и различните търговски конфликти. Освен това агресивните протекционистки икономически политики под формата на наказателни мита и оттегляне от споразуменията за свободна търговия подкопават потребителското търсене и инвестициите”, заяви Азенкершбаумер, главен финансов директор на Бош. Независимо от неблагоприятната конюнктура, Бош очаква да се развива по-добре от пазарите си през текущата година и въпреки значителните първоначални инвестиции, да продължи да осигурява високо ниво на приходите си.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.