Дигитализацията може да донесе на България допълнителни 8 млрд. евро към БВП

Дигитализацията може да донесе на България допълнителни 8 млрд. евро към БВП
Източник: iStock/Guliver

Дигитализацията може да бъде следващият голям двигател на икономическия растеж в България. Ако страната ни преодолее дигиталното си изоставане спрямо Западна и Северна Европа, може да спечели до 8 млрд. евро допълнителен брутен вътрешен продукт (БВП) до 2025 г. Това се посочва в доклад на международната консултантска компания McKinsey.

Според експертите дигитализацията може да добавя по един процент годишно допълнителен ръст на БВП за България до 2025 г. И да доведе до ръст на дела на дигиталната икономика на страната от днешните 5.2% до 16% от БВП през 2025 г.

Днес дигиталната икономика в България вече представлява съпоставим дял в БВП, както в най-големите пет пазара на ЕС (6,7% срещу 6,9%). Тя наистина изостава от най-дигитализираните северноевропейски страни, като Швеция, където този дял достига 9.0%. Въпреки това, дигиталната икономика в България нараства повече от два и половина пъти по-бързо, отколкото в 5-те големи пазара на ЕС (8,2% спрямо 3,1%) през последните пет години. Тези данни потвърждават, че България може да претендира за титлата „дигитален конкурент“.

България е в добра позиция да се възползва от увеличената дигитализация. Икономиката е сравнително малка и отворена, подобно на другите дигитални конкуренти, както и дигиталните лидери , като разчита на търговия (за разлика от големите западни икономики в ЕС и техните големи вътрешни пазари). Съотношението на търговията към БВП в България - 131% през 2017 г. е сравнимо с 128% за дигиталните лидери и 137% за региона на ЦИЕ, което е значително по-високо от това на големите 5 пазара в ЕС (67%). България, заедно с останалата част от региона на Централна и Източна Европа, може да използва дигитализацията като ефективно средство за навлизане в международни вериги за създаване на стойност. Комбинацията от отворен пазар и съсредоточаване върху дигитализацията беше успешна стратегия за растеж и при държавите дигитални лидери. Общите им ключови характеристики (размер, значение на търговията и отвореност) показват, че България е в много добра позиция да изгради подобен път към просперитета, пише в доклада.

За да осъществи тези планове, България трябва да ангажира всички отговорни фактори в дигиталната трансформация. Бизнесът трябва да ускори приемането на дигитални инструменти, за да увеличи своите продуктивност и печалба. Също така да се възползва от дигиталните решения за изследване на потребителските нагласи и да стъпи на регионални и световни пазари

Публичният сектор може да играе важна роля в трансформацията чрез използване на дигитални технологии за постигане на по-бързи, по-плавни процеси и услуги както за компаниите, така и за обикновените граждани. Хората също трябва да са активни; инвестирането в учене през целия живот, което ще им позволи да се възползват от новите възможности на пазара на труда. Те трябва да са по-гъвкави в кариерата си, посочват от McKinsey.

Политиците могат да подкрепят процеса на много фронтове. Те могат да насърчат приемането на технологии както от публичния, така и от частния сектор. Могат да подобрят екосистемата за стартиращи фирми и възможностите за дигитални иновации. Те могат също така да подпомагат работниците чрез създаване на програми за движение, насочени към "преквалификация" и "повишаване на квалификацията" на работниците.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.