Британските фирми у нас ще продължат да се увеличават и при Brexit без сделка

Британските фирми у нас ще продължат да се увеличават и при Brexit без сделка
Източник: iStock/Guliver

Излизането на Великобритания от ЕС със или без сделка няма да повлияе съществено на бизнеса в България. Последиците у нас ще бъдат индиректни, като ще се проявят чрез основните ни търговски партньори Германия и Италия. През 2019 г. обаче се очакват проблеми в транспортния сектор. Това прогнозират от компанията за кредитно застраховане „Кофас“.

Около 16 450 са фирмите с британско участие у нас, като в последните години се наблюдава леко нарастване на броя им. Милена Виденова, управител на „Кофас“ за България, очаква ръстът да продължи и при Brexit без сделка, тъй като тези фирми биха могли да се възползват от ситуацията, например от избягването на определени мита.

Най-големите компании с участие на британски инвеститори в страната ни са „Уилям Хюз България“ (производител на пружини за автомобилната индустрия), „Шел България“, „Домейн Бойар“, „Импириъл Табако България“.

Страната ни изнася повече стоки за Обединеното кралство, отколкото внася оттам. Търговските отношения са стабилни, като през 2018 г. българският износ за Великобритания се увеличава с 6,9% и достига 1135,5 млн. лева. Положителният търговски баланс възлиза на 338 млн. лева, а търговският нараства с 22 процента на годишна база.

„Преговорите за Brexit приличат на танго със зацикляне – ту напред, ту назад. Все пак вероятността за излизане на Великобритания от ЕС без сделка е малка. Несигурността обаче влияе негативно върху инвестиционния и търговски поток“, коментира Милена Виденова.

По думите ѝ най-засегнати от напускането ще бъдат автомобилната индустрия, строителството, търговията на дребно, веригите за доставка, хранително-вкусовата промишленост. А най-силно ще усетят последиците държави като Белгия, Нидерландия и Ирландия, които имат активна търговия с Обединеното кралство.

Проблеми за транспорта

Транспортният сектор ще се характеризира с високи степени на риск през тази година, както заради несигурността в Европа, така и заради пакета „Макрон“. Най-голямо въздействие ще има от промяната на режима на командироване и ограниченията на каботажа, отчитат от „Кофас“. Забавянето на икономическата активност, търговската война между Китай и САЩ ии поскъпването на петрола вероятно ще доведат до спад на търсенето на част от транспортните услуги през 2019 г.

В България компаниите в сектор „Транспорт и логистика“ са 24 726, като около 18% от тях са в лошо финансово състояние. Секторът формира 15,3% от БВП на страната, а заетите в него са 159 000 души. За последните 10 години броят компании в несъстоятелност или заличени след несъстоятелност е 368. Най-големи по оборот в бранша са НКЖИ, Холдинг БДЖ, Параходство „Български морски флот“.

В дългосрочен план перспективите пред световния транспортен сектор са по-благоприятни, най-вече поради зараждащата се средна класа в Индия и Китай и по-ниските разходи в резултат на технологичния прогрес. Очаква се до 2037 г. броят на пътниците във въздушния транспорт да се удвои до 20,2 млрд. души.

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.