Домусчиев контролирал и държавния дял в БМФ


Домусчиев контролирал и държавния дял в БМФ
Снимка:

14162

"Как така от 2008 г., веднага след приватизацията до 2016 г. държавата е имала представител в управителния съвет на Български морски флот АД, а от 2017 г. вече няма? Кой представител на правителството е наредил да се направи този скрит подарък на приватизатора и той е бил оставен да си управлява безвъзмездно над 123 милиона лeва народни пари?" Тези въпроси отправи депутатът от БСП Румен Гечев към министъра на транспорта Росен Желязков по време на петъчния парламентарен контрол.

"Пояснявам, че това са средствата, които той не е заплатил по приватизацията на 30%, които са останали формално собственост на държавата. В периода 2009-ноември 2020 г. правено ли е писмено или устно предложение от представител на държавата на общо събрание на БМФ за разпределение на дивидент в полза на акционерите, в това число и за държавния дял? Кой е направил предложенията, на коя дата и под каква форма?

В периода февруари-ноември 2020 г., вие лично като принципал на 30-те процента от БМФ, посещавал ли сте фирмата, срещал ли сте се с нейното ръководство, на коя дата, в какъв състав, с какви искания и конкретни резултати?

Опитахте ли да обвържете и в каква конкретна форма плащането на държавни помощи на БМФ АД и свързани с неговия частен собственик фирми, с все още неплатените от него груби нарушения на приватизационния договор и дължимите по него неустойки?", попита Гечев.

В отговор Росен Желязков разясни, че условията по приватизацията са определени със Стратегия, приета в решение на Министерски съвет номер 109 от 21 февруари 2007 г. Можем само да предположим, че целта на продажбата на мажоритарен пакет акции е била да осигури на инвеститора възможност да управлява ефективно дружеството и самостоятелно да взема важни решения за него.

За една немалка част от задълженията по приватизационния договор, държавата е ограничила възможностите на купувача с определен от нея срок. Той обясни, че задължението на държавата е било да осигури свой представител в Съвета на директорите, но за срок от 5 години, който е изтекъл 2013 г.

Доколкото договорът е сключен през август 2008 г., съображенията на държавата по тази част от въпроса, следва да бъдат отправени към онзи момент.

През периода 2009-2020 г. Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията гласува основно против приемането на предложението на УС, реализираната печалба на БМФ да бъде отнасяна в неразпределена печалба от минали години. Тоест винаги заявяваното от ведомството е било печалбата да се разпределя между акционерите (купувачът по сделката и българската държава).

В рамките на мандата на сегашното правителство, от транспортното министерство ежегодно правим предложение част от печалбата на дружеството за съответната година да бъде отчислена за акционерите като дивидент, при условията и размери не по-малки от 50/100.

Категорично не са правени опити да се осигуряват помощи за БМФ от страна на държавата. Нямам информация да е искано такова нещо и от ръководството на дружеството, отчете Желязков. Той заяви още, че дружеството се развива успешно.

"Вие и вашата колежка Марияна Николова отговаряте на въпросите като търговски агенти на частния собственик на БМФ. Нашите въпроси са вие как защитавате държавния интерес. Нека да уточним - при приватизацията новият собственик Кирил Домусчиев е заплатил 70% от БМФ, ние ви питаме защо на практика сте му подарили останалите 30%, а не да каканижете", заяви в реплика Румен Гечев, а председателстващият Валери Симеонов го прекъсна и ги призова да се държи уважително към министъра.

"Аз разбирам, че имате функция по защитата на господин Домусчиев, обърна се към него Гечев", на което Симеонов отговори, че няма нищо, а просто спазва правилника.

После Гечев продължи с репликата към министъра. "Аз ли да ви уча, че те имат 1000 начина чрез подизпълнители и трансфери на средства да си прибират печалбата по друг начин и държавата не получава една стотинка. Щом не искате да го управлявате, защо не продадете този дял? Защото сте ги подарили. Това е пълен съпорт, който правите на определени български олигарси и след 3-4 месеца ще ви бъде потърсена сметка какво е правено с тези пари", завърши Гечев.

Припомняме, че още в края на 2019 г. от Actualno.com попита "Опита ли вицепремиер да спаси 52 млн. лева на братя Домусчиеви за сметка на държавата?" Редица официални документи, с които медията разполага, показаха много съмнително поведение на Николова по казуса и навяват на мисли, че тя е пробвала да протака в бюрократични процедури, за да бъде пропуснат ключов краен срок пред съда, след който вече държавата няма да има възможност по правов път да си вземе дължимите пари.

Сагата с неустойката за приватизацията на "Български морски флот" (БМФ), която дължат братя Домусчиеви продължава вече пета година. В предишен парламентарен контрол Гечев попита Марияна Николова защо държавата позволява участие в обществени поръчки на фирми на Домусчиеви при спор за дължими милиони?

Защо държавата позволява участие в обществени поръчки на фирми на Домусчиеви при спор за дължими милиони?

Още от Мениджмънт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.78909
  • GBP
    1
    2.33711
  • JPY
    100
    1.201
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички