Борбата за последователи в социалните медии се ожесточава преди изборите


Борбата за последователи в социалните медии се ожесточава преди изборите
Снимка: Getty Images/Guliver

1447

Политиците по целия свят прегърнаха социалните медии. Високият брой последователи води до възприятие за популярност при разпространението на нечие послание. То обаче не винаги отразява реалната популярност. Много политици използват това, което Twitter нарича „манипулация на платформата“ - изкуствено надуване на популярността на акаунти или кампании чрез използване на фалшиви или автоматизирани акаунти (ботове), които следят и популяризират нечие съдържание. Поради начина, по който алгоритмите на социалните медии работят за популяризиране на съдържанието, политическите послания с изкуствено висока ангажираност, генерирани от фалшиви последователи, могат да достигнат по-голям обхват от реалната публика.

България не прави изключение в тази тенденция и на предстоящите парламентарни избори социалните платформи най-вероятно ще бъдат основната арена за сблъсък и излагане на идеите на политиците. Ограниченията за живи срещи с избирателите и предизборни мероприятия, наложени от пандемията, неминуемо ще принудят предизборните щабове да прехвърлят основния си ресурс за политически пиар на полето на социалните медии.

Преди дни стана ясно, че премиерът Бойко Борисов се „радва“ на над 70 % фалшиви последователи в социалните мрежи. Това показва проверка във Фейсбук, Туитър и Инстаграм, извършена с инструмента SparkToro. Разработеният от американски IT специалисти софтуер прави анализ на потребителите в Фейсбук, Туитър и Инстаграм, тяхната активност и последователи. Според резултатите българският министър председател има 71.3% фалшиви последователи. Това са регистрирани акаунти, зад които обаче не стоят реални хора. 

На по-наблюдателните потребители на Фейсбук, където Борисов има близо 300 хиляди последователи, прави впечатление, че когато премиерът пусне поредното си видео на живo, то се гледа от не повече от 1000 души. 

Изследване на Кьолнския център за сравнителна политика установи, че десните политици са били най-големите бенефициенти на злонамерени ботове, за да надуят броя на последователите си в Twitter в Европа. Справка в най-авторитетната и популярна платформа за анализ на последователи (followerAudit) показа, че друг шампион в тази класация е евродепутатът Радан Кънев - 25% фалшиви профили след последователите и 24% неактивни профили. Това означава, че близо 50% от последователите му за тролове.

Сред българските водещи политици засега председателят на БСП Корнелия Нинова е с най-малък процент фалшиви последователи и профили в социалните медии. 

С наближаването на парламентарните избори на 4 април у нас сблъсъкът в социалните мрежи ще става все по-ожесточен. При липса на установена етика за социалните медии изглежда нито платформите, нито потребителите знаят какво може да се счита за добро и правилно, с изключение на очевидните случаи, като екстремизъм и реч на омразата. Очевидна е нуждата социалните медии да направят повече за справяне с политическите тролове, фалшивите профили и всички форми на дезинформация. Изглежда, че те създадоха платформа за процъфтяване на троловете, но не направиха достатъчно, за да укротят зверовете. Това, което може да направим ние, обикновените потребители, е да престанем да ги храним.

Автор: Петко Василев

Още от Компании


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.82447
  • GBP
    1
    2.28285
  • JPY
    100
    1.17284
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички