Законът за приемане на еврото предвижда серия от регулатори и органи, които имат пряко отношение към процеса. Основната цел е недопускането на спекулативен ръст на цените в рамките на процеса на приемането на еврото. Това каза новият председател на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Росен Карадимов след съвместна среща с председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП). По думите му няма спекулативен пазар, който е по-силен от държавата.
Без спекулативно повишаване на цените
"Амбицията ми е тези срещи да продължат да се разширяват, така че в един момент всички органи да обединят своите усилия, така че да постигнем крайния резултат, а именно да не допуснем спекулативен ръст на цените с оправдание – въвеждането на еврото“, посочи той.
Още: Еврото ли е причина за поскъпване на храните?
И даде пример, че ако един търговец закръгли два лева в две евро това не е нарушение, но ако и съседният търговец го направи, вече е нарушение
"В това взаимодействие с регулаторите КЗК ще инициира много бързи анализи в невралгични сектори на икономиката – доставката на храни, горива, лекарства, електронни услуги, телекомуникации, финансова система. Тези секторни анализи трябва да идентифицират много бързо участниците както по хоризонтала, така и по вертикала на съответните пазари. Ще започнат да бъдат извършвани проверки за забранени съгласувани практики, забранени споразумения, господстващо положение“, обясни Карадимов.
"Санкциите на КЗК са 10% от оборота, те са достатъчно солидни. Въпросът е в ефективността и интензивността на санкционния режим", посочи Карадимов.
Още: Вдигна ли цените еврото в Хърватия?
Особено внимание ще бъде обърнато по отношение на доставките и веригата на храните. Тази функционалност има за цел да не допусне забранени споразумения и в резултат на тях – повишаване на цените.
По думите му възможно въвеждане на таван на цените, но само при съгласие от участниците на пазара Според него "това ще е много по-красивата форма на регулация".
Информационна кампания
Председателят на КЗП Мария Филипова съобщи, че започва информационна кампания както по места, така и чрез всички дигитални канали – телевизия, радио, интернет, за да се достигне до всеки един човек. Ще бъде обяснено за основните задължения, които имат както търговците, така и потребителите.
Дигиталната кампания ще започне веднага след излизането на конвергентния доклад в случай че е положителен и ще продължи месец.
"Нашата задача е да достигнем до всяко едно населено място в рамките на 30 календарни дни, 300 населени места, за да чуем въпросите не само на хората, но и на търговците. Да дадем отговорите, за да предвидимост, прозрачност и яснота“, обясни Филипова.
"Всеки опит на икономически обект, който се опита да осъществи спекулативно завишаване на цените, автоматично тази практика автоматично ще бъде прекратена с принудителна административна мярка. Отделно от това търговският обект ще бъде задължен да възстанови вредите, които е причинил на всеки потребител“, закани се председателят на КЗП.
Тя напомни, че зя нелоялни търговски практики санкциите достигат до 50 000 лв. за всяко едно търговско нарушение.
Това, че някой цени на магазини са в най-различни валути, считам за заблуждаваща практика, посочи Филипова.
По думите и обаче, още отсега магазините могат да обявяват двойни цени - в лева и в евро, а всички търговци ще са задължени да го направят след решението на Европейския съвет за приемане на България в еврозоната.
Коментари