В търсене на "черно злато" от употребявани автомобилни батерии


В търсене на "черно злато" от употребявани автомобилни батерии
Снимка: Shutterstock

3930

Облечен в бяла лабораторна престилка и с газова маска на една ръка разстояние, Оле Йорген Гронволд измерва влажността на интригуващ тъмен прах, обявен за следващото "черно злато" на планетата.

Но това е новото "черно злато" - термин, който обикновено се отнася до нефта, и то всъщност е полезно за Земята.

В югоизточната част на Норвегия се намира най-големият в Европа завод за рециклиране на използвани или повредени батерии за електрически автомобили, който ги превръща в прах или "черна маса", съставена от никел, манган, кобалт, литий и графит.

Франция отваря огромна фабрика за батерии на електрически автомобили

Тези т.нар. критични минерали - основни компоненти в много технологии за чиста енергия, ще бъдат използвани повторно за производството на нови батерии, ключови елементи в прехода към декарбонизирана икономика.

"Колкото по-високо е качеството на компонентите, толкова по-лесно е те да се използват за рециклиране", казва Гронволд, лаборант в Hydrovolt, съвместно предприятие на норвежкия алуминиев гигант Norsk Hydro и шведския производител на електрически батерии Northvolt.

Заводът на Hydrovolt беше открит миналата година в пристанищния град Фредрикстад.

Очаква се в рамките на следващите няколко месеца заводът да може да обработва 12 000 тона литиево-йонни батерии годишно, което се равнява на 25 000 батерии за електрически автомобили.

Лидерът в отрасъла Норвегия, където електроенергията се произвежда почти изцяло от възобновяеми енергийни източници, е безспорният световен шампион по електрически автомобили с нулеви емисии, като последните представляват над 80 % от регистрациите на нови автомобили.

Освободени от електричество, внушителните акумулаторни батерии - всяка от тях тежи половин тон, се разглобяват методично, за да се възстановят до 95 % от материалите.

Алуминият се рециклира от Norsk Hydro, а прахът от "черната маса" се продава на производителите на батерии.

"Това е черното злато, което ни дава живот", казва Глен Остби, изпълняващ длъжността ръководител на Hydrovolt, който води обиколка на завода, облечен в предпазна каска и очила.

"Черното злато" е обявено за екологично чисто, тъй като се получава в процеса на рециклиране, а не се добива в далечни държави.

"Рециклирането на батерии е в много отношения алтернатива на мините. Ние сме построили нещо като мина над земята", казва Андреас Фриденсванг, оперативен директор на Hydrovolt.

"Една батерия може да се трансформира в нова батерия до безкрайност", казва той.

Рециклирането помага също така да се увеличи независимостта на Европа, когато става въпрос за критични минерали, тъй като пандемията от Ковид и войната в Украйна подчертават проблемната зависимост на континента от вносни суровини.

В Европа "имаме големи пазари за продукти, но всъщност не разполагаме с толкова много собствени ресурси", заяви Джулия Полисканова, ръководител на отдела за електрическа мобилност в неправителствената организация Transport & Environment.

"В световен мащаб ние не сме минна суперсила за мед, кобалт или никел", каза тя и добави, че рециклирането на отпадъци е очевидна възможност.

"И можете да рециклирате много по-бързо, отколкото да откриете нова мина".

Според Transport & Environment, европейска група за кампании за чист транспорт, рециклирането на стари батерии може да покрие между 8 и 12 % от критичните нужди на Европа от минерали през 2030 г. и между 12 и 14 % през 2035 г.

Европейският парламент наскоро прие разпоредби, целящи да направят батериите по-устойчиви и по-лесно рециклируеми.

Но Европа трябва да спре да изнася ценната си "черна маса" в трети страни, най-вече в Китай и Южна Корея, и да разработи собствени заводи за хидрометалургична преработка, настоява Полисканова.

Това друго ключово звено от веригата за рециклиране, което позволява извличането на металите, съдържащи се в праха, все още е нискомащабно в Европа и се обработва само от няколко компании като Revolt в Швеция и Eramet във Франция.

Необходими са и държавни субсидии, за да могат многото планирани заводи за производство на батерии да видят бял свят и да се създаде екосистема, благоприятна за рециклиращите предприятия, каза Полисканова.

Заводът във Фредрикстад е пилотен проект и се очаква проектът да бъде изнесен, като Hydrovolt планира втори обект "до една-две години".

"Най-важното за нас е степента на внедряване на електрическите автомобили, така че да има резервоар от излезли от употреба батерии", каза Фриденсванг.

"Ето защо се оглеждаме в държави като Германия, Франция и малко в Съединените щати."

Още от Енергетика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80878
  • GBP
    1
    2.28517
  • JPY
    100
    1.20122
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички