Петролният пазар се диктува от страхове за война


Петролният пазар се диктува от страхове за война
Снимка:

4962

"Не може да се стачкува срещу заплахата от война в Иран и затова хората търсят нещо видимо и осезаемо т.е търговците на горива, но в конкретния случай не те са виновни за тези цени", заяви за БГНЕС председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев. Той каза това по повод предстоящите протести срещу високите цени на горивата.

"Цените на горивата са такива благодарение на два фактора. Основният аргумент, който вдига цените нагоре, е паниката на пазарите от евентуален конфликт в Иран. Високият курс на долара също оказва влияние върху цените на суровия петрол в момента, макар и по-малко като относителна тежест", обясни той.

"Истината е, че световният пазар оказва влияние на всички ни и ако погледнете назад това, което се случи през последните 12 месеца, петролният пазар постоянно се диктува дори не толкова от реални кризи, каквато беше тази в Либия, а от страхове за война в тази или в онази точка на света, които увеличават цените на петрола, т.е както от обективни събития, така и от страхове, които нагнетяват напрежението и водят до увеличаване на цената на суровия петрол. Другото, което се питат потребителите е защо, ако нещо се случи в Иран, поскъпва руският петрол, какъвто основно ние потребяваме в България. Това е една борсова суровина. Тръгне ли нагоре петролът някъде по света, независимо къде, тръгва нагоре петролът навсякъде в света. Ние търпим несгодите по същия начин, по който това се случва за холандци, италианци и т.н", коментира още Андрей Делчев.

"Опитът ми показва, че докато трае конкретна криза или докато трае заплаха от такава криза и няма успокояване, цените или растат, или се задържат на едно високо равнище и след това много често падат бързо, тогава когато кризата приключи. Т.е докато съществува възможност за недостиг, цените вървят нагоре или се стабилизират на едно сравнително високо ниво. В Иран все още нищо не се е случило или може би нищо няма да се случи, но дрънкането на оръжия само по себе си създаде страхове", допълни той.

"Аз уважавам гражданското движение, но тогава, когато исканията на тези организации са насочени просто към търговците, те не са адресирани там, където трябва. Видя се от методиката за ценообразуване, която "Лукойл" показа, че търговците на дребно, към които е насочено общественото недоволство, са краят на една верига, която има много малко отношение към определянето на цените. Почти същото е положението с рафинерията, до колкото тя е поставена в една конкурентна среда и не може да определя монополни цени на горивата, защото веднага започва внос от съседни държави. Рафинерията определя цени, които за основната част от търговците на дребно са атрактивни и затова те купуват от рафинерията. Имало е и случаи, при които по различни причини се увеличава вносът от Румъния или Гърция", заяви председателят на петролната асоциация.

Андрей Делчев отказа да коментира какви ценови равнища могат да достигнат горивата. "КЗК поиска от нас да не коментираме ценова информация и да не създаваме ценови очаквания и аз като председател на асоциацията се стремя да не коментирам конкретни цени, защото периодично някой недоволен превозвач казва, че ние сме картел и започва разследване срещу нас", заяви той и призна "За мен е по-важно дали петролът ще стане 150 долара за барел или ще остане на сегашните ценови нива от 120 долара на барел". Той обясни, че от началото на годината има поскъпване на цената на петрола.

Според него, ако през намаляване на данъците, трябва да се намалява цената на горивата, това вероятно ще трябва да стане за целия ЕС, а не само за България. "Това, което вече всички в България разбрахме, че има минимални нива на акцизите, които се облагат и с ДДС и това води до това, че натоварването в цената на течните горива в ЕС е между 45% и 63%. В България този процент е около 50%. Според експерти през 2010 година в САЩ процентът на държавните вземания в цената на горивото е около 12-15%, т.е Европа се е самообложила по различни причини с тежки данъци, които оскъпяват горивото. Ако минимумите на акцизите бъдат намалени, ефектът ще се почувства веднага от гражданите на съответната държава. Според някои експерти, които имат по-философско мислене, високите цени развиват алтернативните горива, но алтернативните горива в момента са по-скъпи поради чисто технологични причини", каза още председателят на петролната асоциация.

Още от Енергетика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80911
  • GBP
    1
    2.28725
  • JPY
    100
    1.19659
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички