Ще спре ли локомотивът на Европа?


Ще спре ли локомотивът на Европа?
Снимка:

Локомотивът на Европа забавя ход. Ще достигне ли икономическия потенциал на Германия, за да може тя да изтегли региона от рецесията? Британското издание The Economist анализира силните и слаби страни на най-голямата икономика на Стария континент.

След многообещаващите май и юни, продажбите на немския бизнесмен Стефан Нупа рухнаха с 30%. Компанията му Wascut доставя охлаждащо масло и бензин за техническа поддръжка на конвейрни линии, включително при производството на автомобили.

„По моя бизнес може да се съди за състоянието на икономиката като цяло.” – смята предприемачът. Той обаче още не знае дали спадът на оборотите му се дължи на летния сезон на отпуските, или на по-сериозни фактори. Анализаторите си задават същия въпрос.

Крепящите се на ръба на рецесията страни от еврозоната поглеждат с надежда към Германия и често я наричат „локомотивът на Европа”. Въпреки всички проблеми, най-голямата европейска икономика продължава да върви напред и според някои експерти може да изтегли от дупката и събратята си от Стария континент. Според последните данни, брутният вътрешен продукт на Германия нараства с 0.3% през второто тримесечие. За сравнение, във Франиция повишението на показателя бе нулево, а Испания и Италия отчетоха спад от съответно 0.4% и 0.7%.

Но има ли сили Германия в настоящето си състояние да помогне на своите съседи?

До края на миналата година германската икономика се справяше задоволитено, но след това се появиха първите негативни знаци. Индексът на бизнес доверието, изготвян от института Ifo, започна да пада през август 2011 г., а през юли тази година достигна най-ниското си ниво от три години насам. Това донякъде се обяснява с понижението на новите поръчки – заявките за покупка от чуджестранни клиенти се топят с 2.1%, от местни – с 1.7%, а от еврозоната – с 4.9%.

Като цяло обаче износът на Германия остава силен

Мнозинството от немските износители се справят добре. Техните стоки продължават да се търсят в САЩ и на развиващите се пазари в Азия, Централна Европа и Латинска Америка. Това до голяма степен компенсира затихналия експорт към страните от еврозоната.

По-ниският разменен курс на еврото също помага на износителите. За първите шест месеца на годината, излишъкът по търговския баланс на Германия достигна 100 млрд. евро.

Стабилно потребление

Вътрешното потребление също остава високо - продажбите на дребно се покачиха с 2.9% на годишна база през юни. Въпреки вълната съкращения в търговията, банковия сектор и енергетиката, ситуацията на пазара на труда се запазва като цяло стабилна. Наскоро профсъюзите постигнаха договорка с работодателите за повишение на средната работна заплата от 4.5%.

Пазарът на недвижими имоти също е в задоволително състояние, особено в по-големите градове.

Индексът на потребителското доверие, изчисляван от GfK NOP Ltd. разкрива, че германците се чувстват комфортно и са готови да харчат, но все пак се опасяват, че кризата в еврозоната може да засегне и тях. Местната асоциация на търговците на дребно HDE прогнозира, че ръстът на продажбите за тази година ще възлезе на 1.5%, въпреки че през първото шестмесечие показателят бе значително по-висок.

Икономистите се тревожат най-вече от спада на капиталовложенията

Ако компаниите не вливат средства в нови мощности, то шансовете за заздравяване на икономиката намаляват. Понижението на инвестициите и особено на капиталовложенията е много негативен знак – смята президентът на Асоциацията на малкия и среден бизнес Марио Оховен.

Германските автомомилни производители обаче разширяват производството си. BMW открива нови мощности в Китай, Северна Америка и Великобритания, през юни Daimler отвори завод за производство на камиони в Индия, а Volkswagen планира глобални инвестиции в размер на 60 млрд. евро до 2016 г.

Въпреки рекордните си обороти, тези компании не са застраховани от повторение на ситуацията на европейския пазар, където продажбите паднаха с 6% за първото шестмесечие на 2012 г. За второто тримесечие, BMW са пласирали с 0.5% по-малко автомобили на Стария континент, отколкото през същия период година по-рано, а понижението на родния пазар е 1.5%. Отделно, жителите на Западна Европа са закупили с 11% по-малко Mercedes на Daimler през юли. Въпреки че германските автомобили са популярни по целия свят, 40% от продажбите все още зависят от европейците.

За Германия е трудно да се развива в неблагоприятни условия,

счита икономистът на Deutsche Bank Стефан Шнайдер. Последният път, когато икономиката се сбъска с подобна ситуация, бе при обединението с ГДР през 90-те години на миналия век. Тогава, за да се стимулират инвестициите в Източна Германия, бяха приети данъчни преференции. Възможно е подобно решение да окуражи притока на капитал към периферните държави на еврозоната. В противен случай локомотивът на Европа може просто да спре.

 

  • Етикети:

Още от Макроикономически поглед


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.67423
  • GBP
    1
    2.26369
  • JPY
    100
    1.1327
виж всички
Реклама

Най-четени новини


  • Обрат с цените на храните...
    Обрат с цените на храните...

    Цената на потребителската кошница е с един лев по-ниска тази седмица от 98 на 97 лева, като за разлика от миналата седмица тя вече върви надолу. Това съобщи Велизар Георгиев, член на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ) на пресконференция. По думите му понижението при цените на...

  • Цената на петрола е в нова посока след...
    Цената на петрола е в нова посока след...

    Цената на петрола пое надолу в ранната азиатската търговия днес. Пазарните участници анализират ефектите от планираната тристранна среща между лидерите на Русия, Украйна и САЩ за прекратяване на конфликта, която би могла да доведе до прекратяване на санкциите срещу руския суров петрол, предаде...

  • Инфлацията в България отново е над 5...
    Инфлацията в България отново е над 5...

    Годишната инфлация в България за юли 2025 г., измерена през Индекса на потребителските цени (ИПЦ),отново скочи над 5 процента, като е 5,3 на сто. Това показват най-новите данни на Националния статистически институт (НСИ). За сравнение, през юни годишната инфлация бе 4,4 на сто. Месечната инфлация...

  • Какво се случи с цената на петрола след...
    Какво се случи с цената на петрола след...

    Цената на петрола остава почти без промяна днес след спад в началото на търговията, тъй като САЩ не оказаха допълнителен натиск върху Русия да сложи край на войната в Украйна чрез мерки за прекъсване на износа на петрол след срещата на лидерите на двете страни, предаде Ройтерс. Президентът на САЩ Доналд...

  • Агенцията по кадастър ще има достъп...
    Агенцията по кадастър ще има достъп...

    Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) ще получи тази седмица пълен достъп в реално време до информационната система на Имотния регистър. Новият механизъм бе решен след проведена среща между ръководствата на двете институции и има за цел да ускори обработката на преписките и да повиши...

  • Нов обрат с цената на петрола...
    Нов обрат с цената на петрола...

    Цената на петрола отбеляза спад в сутрешната търговия днес след неочаквано рязкото поскъпване в предходната сесия, като вниманието е насочено към ефекта, който предстоящата среща между лидерите на САЩ и Русия може да има върху световното предлагане. Спадът в цените отразява и данните за индекса...

виж всички