Разходите растат по-бързо от доходите


Разходите растат по-бързо от доходите

386

Двойно по-голям ръст на разходите на домакинствата спрямо ръста на доходите отчита националната статистика за изминалата година.

С 3.3% е нараснал доходът средно на лице от домакинство през 2011 г., докато разходът е с 6.6% повече от 2010 година, става ясно от данните на НСИ.

Средният годишен доход общо на лице от домакинство е 3 937 лв.

Основната част от този доход - 96.1%, е получена под формата на текущи приходи от работна заплата, пенсии, социални помощи, детски надбавки, както и на приходи от предприемачество и продажба на имущество.

Останалата част от отчетения общ доход - 3.9%, се дължи на доход от заеми, кредити и спестявания.

Работната заплата продължава да бъде основен източник на доход на домакинствата. През 2011 г. работната заплата формира 51.8% от общия доход на домакинствата, а през 2010 г. - 50.9%.

В номинално изражение доходът на домакинствата от работна заплата се увеличава. През 2011 г. домакинствата са разполагали средно на лице с 1 960 лв., получени от работна заплата, докато през 2010 г. тези средства са възлизали на 1 857 лв., т.е. доходът от работна заплата се е повишил с 5.5%.

През 2011 г. се наблюдава понижение на дела на пенсиите като източник на доходи за българските домакинства. Социалните трансфери (пенсии, семейни добавки за деца, социални помощи, стипендии и обезщетение при безработица и др.) формират 33.3% от общия годишен доход на лице от домакинство през 2011 г., а през 2010 г. този дял е 34.2%.

През изминалата година продължава тенденцията на намаление на относителния дял на дохода от домашно стопанство в общия доход на домакинствата. За сравнение през 2002 г. този дял е 19.7%, през 2005 г. е 13.4%, а през 2011 г. е едва 1.7%.

През 2011 г. българските домакинства са изразходвали 3 494 лв. средно на лице, което е с 6.6% повече от 2010 година.

Основната част (85 - 86%) традиционно са похарчени за задоволяване на потребностите, а 5.2% - за плащане на данъци. През 2011 г. относителният дял на разходите за храна от общия разход достига 36.2%.

През последната година се увеличават разходите за жилища, вода, електроенергия и горива с 4.9% спрямо 2010 година

Увеличение се наблюдава и при разходите за здравеопазване (с 8.3%), транспорт (с 4.1%) и съобщения (с 5.9%).

Относителният дял на разходите за жилищно обзавеждане остава в границите на 3 - 4%. Разходите за свободно време, култура и образование варират в същите граници.

Разходите за алкохолни напитки и тютюневи изделия са по-високи - от 4 до 5%. Делът на разходите за облекло и обувки достига 3% през 2011 година.

НСИ отчита промени в структурата на потреблението на българските домакинства. През последната година домакинствата намаляват консумацията на хляб и тестени изделия с 1.3 кг и през 2011 г. тя достига 106.7 кг средно на лице.

Продължава тенденцията на повишаване на консумацията на месо, риба и рибни продукти, плодове и зеленчуци. Известно понижение се наблюдава при консумацията на прясно и кисело мляко, а също и на кашкавал.

Понижава се потреблението на цигари от 591 броя на лице през 2010 г. на 547 броя през 2011 година. Намалява и потреблението на алкохолни напитки от 23.6 литра през 2010 г. на 23.2 литра на лице от домакинство през 2011 година.

  • Етикети:

Още от Труд и социална политика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • GBP
    1
    2.30872
  • RUB
    Шведска крона
    SEK
  • JPY
    100
    1.42273
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    272.77
    266.38
  • Litecoin
    1
    124.13
    121.25
  • Ethereum
    1
    3820.56
    3732.95
  • Bitcoin
    1
    48122.48
    47019.97
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички