България предлага все по-малко стоки и суровини на външните пазари


България предлага все по-малко стоки и суровини на външните пазари

2708

България се приближава до предела си по отношение на износа, а стоките и суровините, които може да предложи на външните пазари, стават все по-малко. Междуотрасловите връзки са нарушени - изнасяме суровини не защото навън постигат по-добри цени, а защото у нас няма купувач за тях. Това гласят част от изводите в анализ на Центъра за външноикономическо сътрудничество при Българската стопанска камара (БСК). 

Анализът обхваща периода 2001 - 2015 г., като през него експорът, измерен в щатски долари, е нараснал 4 пъти. Това се дължи 2/3 на ръст в количествата изнесени стоки и 1/3 на ръста в експортните цени. Водещите пазари за разпространение на български стоки са Германия и Италия, следвани от балканските ни съседки Турция, Румъния и Гърция. Все по-отчетливо се забелязва спад в износа за САЩ и Македония.

С най-висок ръст за периода 2001-2015 г. е износът на транспортни средства и техните детайли – 33 пъти, следвани от зърнените култури (13 пъти), електроника и елктротехника (12 пъти) и фармацевтичните продукти (11 пъти).

През периода се наблюдава увеличение и на експорта на стоки с по-висока добавена стойност. Основните пазари за родните продукти от такъв клас са Германия, Италия и Франция, като оттам те се разпространяват в цял свят. 

Нефтопродуктите продължават да имат водеща роля, като новите производства водят до ръст в износа на масла от почти 400 пъти. Износът на руди и концентрати от благородни метали расте 412 пъти, насочен е към държави с по-ниски екологични и трудови стандарти, където се преработва основно до злато. За 15 години медикаментите се изкачват от 11-та на 3-та позиция.

Прави впечатление нарасналият износ на готови автомобили, който се дължи както на скромното национално производство, така и на ре-експорт на автомобили от висок клас, основно за Германия и - в доста по-малка степен – за Турция.

Много сериозен ръст има при няколко електронни и електротехнически продукта, хладилници, пластмаси на листа, велосипеди, гумени тръби, телевизори (основно за Италия и Великобритания).

Основните групи стоки и услуги в българската експортна листа, които с относително висока добавена стойност, включват компоненти за автомобилостроене и машиностроене, фармацевтични изделия, софтуерни продукти и др.

Според данните нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на международни компании в България, и по-малко на местни фирми.

Качествените характеристики на българския износ догонват средноевропейските показатели, но недостатъчно бързо. Както и досега, България е лидер в износа на някои нишови продукти. Такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация – продуктова, а не секторна, обобщава БСК.

Още от Статистика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.63654
  • GBP
    1
    2.28926
  • RUB
    100
    2.25592
  • JPY
    100
    1.47677
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    838.01
    801.14
  • Litecoin
    1
    229.11
    219.03
  • Ethereum
    1
    3347.01
    3199.89
  • Bitcoin
    1
    57669.04
    55150.13
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички