Неравна битка: защо Турция победи България за VW

Неравна битка: защо Турция победи България за VW
Източник: Getty Images

"Ердоган не се придържа към европейските правила, хиляди са в затворите, а сега ще бъде подкрепен с една милиардна инвестиция от Германия", казва Росен Плевнелиев пред Handelsblatt. И други медии коментират темата, пише Deutsche Welle.

Множат се критиките срещу решението на Фолксваген да строи новия си завод в Турция. Макар окончателната позиция на Надзорния съвет на концерна да не е официално обявена, вече е ясно, че германският автомобилен гигант очевидно е предпочел Турция пред България.

"В продължилите месеци пазарлъци Volkswagen остави България и Турция да наддават една срещу друга", пише в тази връзка германският "Тагесцайтунг". Изданието отбелязва и причината, поради която везните са натежали в полза на Турция: според неназовани източници от Еврокомисията, Ердоган е обещал на Volkswagen преки държавни субсидии в размер на 400 млн. евро, както и покупката на 40 000 автомобила за турското правителство.

"Неравностойна битка"

Евродепутатът от партията на Зелените Райнхард Бютикофер е силно притеснен от решението на най-големия в света автомобилен концерн. Бютикофер е особено възмутен от факта, че страна като Турция, която погазва човешките права, свободата на печата и принципите на правовата държава, излиза победителка от съревнованието с държавата-членка на ЕС България - и то само защото турското правителство обещава субсидии, които в този размер не са позволени в ЕС.

"При това Турция е в Митническия съюз на ЕС и всъщност би трябвало да спазва правилата за горните граници на държавните субсидии", казва Бютикофер. А тази горна граница възлиза на 250 млн. евро, което е значително по-малко от 400-те млн., обещани от Турция. И докато Ердоган просто е игнорирал това ограничение, България е била длъжна да се съобрази с него, заключава изданието.

Преди няколко дни по същия повод критика отправи и председателят на фракцията на ЕНП в Европарламента Манфред Вебер. Политикът от германския ХСС дори призова еврокомисарката за защита на конкуренцията Маргрете Вестагер да провери дали обещаните от Турция субсидии не нарушават европейското право. "Не е логично нашите страни-членки да са длъжни да се придържат към строгите правила за конкуренцията и субсидиите, а Турция да отпуска субсидии за едно производство, коeто ще се изнася на европейския пазар", посочва Вебер.

За "неравностойна битка" говори и бившият български президент Росен Плевнелиев. В разговор с германския Handelsblatt, който е озаглавил статията си "България не се предава в битката за Volkswagen", Плевнелиев разказва, че правителството в София е направило всичко възможно, за да засили натиска над Volkswagen. Българска делегация дори е била в Берлин, но от канцлерството се чули само общи фрази - и уверението, че ставало дума за "решение на бизнеса".

"Решението на Volkswagen в полза на Турция отслабва Европейския съюз", казва Плевнелиев пред Handelsblatt и добавя: "Ердоган не се придържа към европейските правила, хиляди са в затворите, а сега ще бъде подкрепен с една милиардна инвестиция от Германия".

В тази връзка Handelsblatt пише, че автомобилната индустрия е сред малкото бурно развиващи се сектори в България. Сред най-известните инвеститори са фирми като Magna, Festo, Gramer и Kostal, в страната се произвеждат и спирачки за Porsche, както и софтуер за Mercedes-Benz.

Едно от големите "предимства" на Турция

Инвестицията на Volkswagen отива в Турция не само заради огромната държавна субсидия, твърди на свой ред "Тагесцайтунг" и обяснява, че едно от големите предимства на Турция е всъщност сериозен недостатък.

В тази страна стачките на практика са забранени, а чуждестранни концерни, в това число и от Германия, безскрупулно се възползват от предимствата, които произтичат от репресиите срещу синдикатите, пише германското издание.

"Резултатът от тези репресии: ниски надници и заплати. Дори и за високо квалифицирани кадри. По данни на турския синдикат на работниците в металопреработващата промишленост, в турски заводи, сравними с бъдещия на Volkswagen, се плаща средна надница от 2,40 евро на час, а новоназначените получават дори само 1,40 евро. И макар разходите за труд да не са най-важният фактор, Турция определено предлага райски условия за предприемачите", пише не без ирония "Тагесцайтунг".

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.