Как да подсилим когнитивните си способности

Как да подсилим когнитивните си способности
Източник: iStock/Guliver

Ако се поразровим в света на психологическите науки, ще открием, че интелигентността не е нещо, което лесно можем да повлияем положително. По-просто казано – лесно можем да направим себе си по-мудно мислещи, дори по-глупави, но е сравнително трудно да подобрим умствените си способности.

Това обаче не означава, че е невъзможно. Истината е, че много от нас дори не оперират с пълния си капацитет, така че всичко, което ни помага да се възползваме повече от природните ни умствени таланти, е добре дошло. Затова отвори си любимите кафе капсули, пусни си едно еспресо и виж как да подобриш умствените си способности!

Правилната умствена тренировка

Чувал ли си, че мозъкът на човека е страшно пластичен? Това значи, че той е адаптивен към различни стимули. Интересното е, че това става на същия принцип, чрез който адаптираме и мускулите си към натоварване. А какъв е той? Адекватен повишаващ се стимул.

Каква тогава е правилната умствена тренировка, която да ни държи постоянно в топ когнитивна форма? Много просто – трябва да намираме нови занимания, към които мозъкът ни да се адаптира. Ако работим много с компютри (примерно програмираме), трябва да опитаме нещо, което изисква ловкост на ръцете – например да научим музикален инструмент.

Това всъщност е по-лесно, отколкото звучи. Началото винаги е неловко, но после мозъкът се адаптира. Разбира се, не е нужно да е музика. Ако обичаме математика, можем да пробваме да научим повече биология или химия. Всичко, което кара мозъка да мисли по нови за него начини, е адекватен стимул.

Моментален когнитивно подсилване

Да, горният съвет е страшно полезен, но изисква време. А какво да правим, ако ни трябва малко стимулация точно сега? Можем да заложим на любимата си напитка, разбира се – кафето (например от Espressimo).

Малко хора знаят, че кафето не просто ни кара да се чувстваме по-енергични, но и повишава концентрацията, изчиства натрупалите се метаболити в мозъка и ни зарежда с антиоксиданти. Всичко това е чудесно, за да можем да вършим умствената си работа малко по-добре. Да, ефектът отминава след два или три часа, но изобщо не трябва да го пренебрегваме.

Да увеличим активността си

Учените са установили, че дори 30-минутна разходка може да има уникален ефект върху мозъка. Причината за това е простичка – изкарваме се от средата, в която се намираме, сменяме фокуса от умствен на физически и тялото успява да се измъкне от порочния кръг на постоянното когнитивно забиване.

А допълнителното физическо натоварване има отличен ефект върху мозъка, ако го правим редовно. С възрастта умствените ни способности намаляват, но физическата активност успява да забави тази деградация почти на максимум. Така че това е още една добра причина да излезем от вкъщи или от офиса и да вложим малко усилия в използването на тялото си.

Най-простият начин да го направим е малко джогинг, спринтове или бърза тренировка на лостове. Разбира се, ако сме по-надъхани, винаги има и фитнес зали, където можем да отидем за пълна тренировка на всички мускулни групи. Това също има своите позитиви върху мозъка, така че каквото и да изберем, няма да сбъркаме!

Вече имаш няколко съвета, с които можеш да подобриш умствените си способности както на момента, така и в дългосрочен план. Възползвай се!

Редактор:

Expert.bg

Общо коментари / 0

Напишете коментар
Съгласявам се с общите условия за ползване на сайта
* Всички полета са задължителни. Коментарите подлежат на коментар.