Банките вдигат таксите в клоновете, свалят ги онлайн


Банките вдигат таксите в клоновете, свалят ги онлайн
Снимка: iStock/Guliver

7010

Банковите такси продължават да се увеличават, като банките почти всеки месец променят тарифите си. Появяват се и нови такси – като такса преместване при отсрочване на кредит.

В периода около коледните празници някои банки обявиха ново повишаване на тарифите си, което оскъпява най-използваните им услуги – разплащателни сметки, внасяне и теглене на пари в брой, поддръжка и теглене на пари от кредитни и дебитни карти.  

Таксите за обслужване на гише продължават да поскъпват, докато тези за онлайн банкиране са все по-евтини. Каква е логиката на това обясни пред БНТ председателят на Асоциацията на банките в България и шеф на ОББ Петър Андронов.

Не може да се отрече, че таксите за касово обслужване в клоновете на банките редовно се увеличават. В същото време банките редовно и целенасочено намаляват тарифите в електронното банкиране, за да насърчат клиентите да използват все повече дигиталните услуги, вместо физическото обслужване в клоновете, което е много по-скъпо. "Тарифите в мобилните и дигиталните канали за обслужване са ниски, близки до нула. Високи са тези за физическото обслужване", посочи Андронов.

Приходите на банките от такси са намалели с поне 70 млн. лв. на годишна база за първите три тримесечия, а се очаква до края на годината загубата да достигне 90 млн. лева.  

Това се дължи както на слабата икономическа активност през второто тримесечие, така и на намаляването на таксите за трансгранични преводи в Европа, което според Андронов не е направено с необходимите изчисления преди това.

Банките имат близо 100 млн. лева по-малко приходи заради поевтиняването на международните парични преводи. Въпросното намаление е донесло много по-голяма полза на фирмите, отколкото на хората, което е далеч от първоначалната му идея, смята банкерът.

Приходите от такси намаляват и защото все повече хора използват мобилно и онлайн банкиране заради пандемията. Потребителите на електронните банкови услуги са се увеличили с над 100% през последните месеци. Това автоматично намалява разходите им, те плащат по-малко за банкови услуги, защото използват мобилните платформи, отбеляза Андронов.

Увеличените такси са убедили гражданите и фирмите, че няма смисъл да поддържат сметки в няколко банки. Те са избрали по-изгодния вариант – да си оставят сметка само в една банка.

Все по-усилената дигитализация на банковите услуги е очаквана и закономерна. В развитите страни над 60-70% от хората използват телефона си, когато искат да правят банкови операции, изтъкна банкерът.

Още от Кредити


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.84844
  • GBP
    1
    2.36055
  • JPY
    100
    1.22815
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички