Какво да не правим, когато напускаме работа


Какво да не правим, когато напускаме работа
Снимка:

5253

Всички сме мечтали понякога да кажем истината в очите на лъжливия, мързелив или направо злобен шеф, който сме имали.

Изкушението да напуснем с гръм и трясък е огромно, но дори и да имате по-добро предложение, а не бягате в пристъп на истерия, пак е по-добре да се постараете да оставите добро впечатление след себе си, предупреждават експерти, цитирани от WomansDay.com.

Всеки оставен зад гърба ви скандал може да окаже съкрушаващ ефект върху бъдещата ви кариера, казва Александра Левит, автор на книгата „10 бизнес мита, в които не можете да си позволите да вярвате по пътя към успеха”.

Още преди да навърши 44 години, редовият американец вече е сменил работното си място около 10 пъти, разкриват данни на Бюрото по трудова статистика. За да сте сигурен, че огорченията от стария офис няма да се прехвърлят в новия, отбягвайте десетте най-често допускани грешки.

1. Да проявите емоции

Преживяванията ви на работното място може и да са били болезнени. А може би не сте очаквали уволнението и ви иде да крещите, проклинате, или да молите да не ви съкращават. Спрете се. Каквото и да ви е на сърцето, ако изразите чувствата си, само ще си създадете допълнителни проблеми.

Колкото и да ви е трудно, напуснете с усмивка на лицето – съветват експерти. Никога не се знае дали няма да ви се наложи да работите пак с тази фирма или със същите колеги. Не изтривайте добрите впечатления, които сте се борили да изградите, само заради един момент на изпуснати нерви.

2. Да сте честен

Понякога, преди служител да напусне, отдел човешки ресурси го вика на „конфиденциално” интервю, на което го подканят да изрази честно впечатленията си от компанията. Не се хващайте на уловката. Каквото и да споделите, то почти със сигурност ще достигне до ушите на бившия ви шеф и колеги. Затова – концентрирайте се над позитивите, и премълчете оплакванията си.

3. Да обърнеш пенсионните си спестявания в кеш

За съкратените изневиделица кадри, изкушението да превърнат в свежи пари добровлните си пенсионни спестявания (ако имат такива) е огромно. Кога повече ще ми трябват средства – казвате си вие. В никакъв случай обаче не докосвайте този фонд, освен ако той не е последната ви останала възможност да преживеете. От финансова гледна точка, подобен ход е крайно неразумен в дългосрочен план.

4. Да критикувате бившия работодател пред бъдещия

Когато се явявате на интервю за нов пост, почти със сигурност ще ви питат за отношенията ви с бившия ви работодател. Помнете простото правило – бившият шеф е като мъртвец, за него – или хубаво, или нищо. В противен случай ще прозвучите като нелоялен служител, на който не може да се има доверие. Когато ви питат защо сте напуснал, споменете някаква невинна причина – дори и да трябва да си я измислите. Например, ползвайте старото клише, че търсите нови предизвикателства.

5. Не си тръгвайте без препоръки

Някои компании забраняват на служителите си да дават препоръка на напускащи колеги от страх, че всеки негативен коментар може да завърши със съдебно дело. Ако бъдещият ви работодател звънне в отдел „Човешки ресурси”, те пък нямат право да му кажат друго, освен какъв пост сте заемали. Затова, преди да напуснете, направете всичко възможно да се сдобиете с официална препоръка от компанията, по възможност – на фирмена бланка. Ако документът ви потрябва 10 години по-късно, а го нямате, вече ще е късно да се опитате да го набавите.

6. Да не се регистрирате в бюрото по труда

В някои случаи, като например, ако сте уволнен дисциплинарно, може и да нямате право на обезщетение за безработни. Нищо не пречи все пак да отидете до Бюрото по труда и да подадете документи – не е ясно как работодателят ви е завел случая, може и да ви е регистрирал като съкратен. Дори и да са малко, помощите ще ви помогнат да скърпите двата края, а и никога не се знае – противно на разпространеното убеждение, мнозина си намират работа именно през Бюрата по труда.

7. Да оставите делата си в хаос

Лесно е да си кажете – след мен и потоп, но моментният ви мързел може да ви създаде проблеми в бъдеще. Преди да напуснете, направете всичко възможно да оставите колегите си информирани за хода на всички водени от вас проекти, къде да открият необходимите им файлове и документи. Само така можете да разчитате, че ако бъдещият ви работодател звънне в офиса, няма да чуе критика за вас.

Освен това, не искате непрекъснато да ви звънят от предишния офис, за да ви питат за едно или друго – ще имате достатъчно трудности да се аклиматизирате на новия пост.

8. Да допуснете грешка в CV-то

Преди да допълните в CV-то си последния заеман пост, проверете в отдел Човешки ресурси как точно са ви водели. Не искате една техническа грешка да доведе до недоразумения и бъдещият ви работодател да се усъмни, че лъжете.

9. Да обсъждате с бившите колеги новото си назначение

Ако ви остават седмица или две, преди да заемете новия пост, не бързайте да се хвалите пред колегите. Да, те вероятно ви разпитват, но пестете епитетите. Не искате да пораждате завист или да звучи, че се хвалите. Освен това, ако новата работа не се окаже чак толкова прекрасна, колкото сте си мислили, вероятно ще изглеждате като глупак, ако сте прекалили с ентусиазма.

 

  • Етикети:

Още от BizBuzz


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.81162
  • GBP
    1
    2.27467
  • JPY
    100
    1.15805
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички