НС прие промени в Закона за допълнителния надзор над финансовите конгломерати


НС прие промени в Закона за допълнителния надзор над финансовите конгломерати
Снимка:

924

Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за допълнителния надзор над финансовите конгломерати с вносител МС, предаде БГНЕС.

В залата бе Людмила Елкова, зам.-министър на финансите, която защити законопроекта. В него се регламентира включването в обхвата на допълнителния надзор съгласно този закон на управляващите дружества и на лицата, управляващи други предприятия за колективно инвестиране, по начина и в степента, в която са включени финансовите институции. При изчисляването на праговете за идентифициране на финансов конгломерат (ФК) те следва да се включат към сектора, към който принадлежат в рамките на групата, а ако не принадлежат към нито един сектор в рамките на групата, се прибавят към най-малкия финансов сектор.

Към досегашните критерии "структура на доходите" и "задбалансови дейности", използвани при изчисляването на праговете за идентифициране на ФК, със законопроекта се добавя критерият "обща стойност на управляваните активи", с който също може да бъде заменен критерият "балансово число", съответно да бъде прилаган заедно с него, ако по преценка на надзорните органи тези параметри са значими за целите на допълнителния надзор.

С оглед прилагането на изключенията при упражняването на допълнителен надзор въз основа на анализ на риска се въвежда ново изключение, че когато най-малкият сектор в групата не надвишава левовата равностойност на 6 млрд. евро, макар да покрива останалите прагове, за да бъде идентифицирана като ФК, по общо съгласие с другите съответни компетентни органи БНБ и КФН могат да не я разглеждат като ФК или да не прилагат за нея някои изисквания на закона. Ако по тяхна преценка разглеждането на групата като ФК или прилагането на тези разпоредби не е необходимо или би било неподходящо или подвеждащо по отношение на целите на допълнителния надзор.

Необходимостта да се наблюдават и контролират потенциалните групови рискове пред ФК, дължащи се на дялови участия в други дружества, налага предвиждането на изключение при упражняването на допълнителния надзор в случаите, когато дялово участие е единственият елемент за определяне на дадена група като ФК. Ето защо в законопроекта се съдържа възможност за БНБ и КФН по общо съгласие със съответните компетентни органи да преценят дали дадена група е изложена на групови рискове и да я изключат от обхвата на допълнителния надзор, ако това е целесъобразно. Тоест да изключат едно или повече участия в най-малкия финансов сектор, които се вземат предвид при идентифицирането на ФК, но взети заедно представляват незначителен интерес от гледна точка на целите на допълнителния надзор.

За да се гарантира упражняването на ефективен допълнителен надзор върху поднадзорните лица, принадлежащи към ФК, законопроектът въвежда изискване към поднадзорните лица на ниво ФК да предоставят поне веднъж годишно на БНБ, съответно на КФН, детайлна информация за правната, управленската и организационната структура на групата, включително за поднадзорните лица, нерегулираните дъщерни дружества и значимите клонове. Надзорните органи от своя страна следва да предоставят така получената информация на Съвместния комитет на европейските надзорни органи. Наред с това с предлаганите изменения се въвежда задължение за поднадзорните лица на ниво ФК да оповестяват публично веднъж годишно чрез пълно описание правната, управленската и организационната структура на ФК или чрез позоваване на вече оповестена еквивалентна информация.

При изчисляване на допълнителната капиталова адекватност на ниво ФК, БНБ и КФН по общо съгласие със съответните компетентни органи могат да изключат дадено лице, освен в случаите, когато лицето премества седалището си от държава членка в трета държава и са налице доказателства, че промяната е извършена с цел избягване на регулации.

Докато за банковата и за застрахователната подгрупа на даден ФК следва редовно да се прилагат стрес тестове, законопроектът предвижда при упражняване на допълнителния надзор координаторът да провежда подходящи стрес тестове на ниво ФК периодично, като преценката относно целесъобразността, параметрите, отразяващи специфичните групови рискове, и периодичността на провеждане на стрес тестовете за отделния ФК е негова.

Законопроектът регламентира създаването на надзорни колегии за ФК с оглед осигуряването на допълнителен принос към действащите надзорни колегии за банковата група, съответно комитетите за координация за застрахователна група в конгломерата, като същите не следва да дублират или заместват вече съществуващите колегии за банковата и за застрахователната подгрупа на ФК.

 

  • Етикети:

Още от Финанси и застраховане


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.81667
  • GBP
    1
    2.27939
  • JPY
    100
    1.17503
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички