Скритата психология на провала


Скритата психология на провала
Снимка: Thinkstock

5127

Материал на Сара Крудас, публикуван в BBC.

Ако не успеете от първия път – опитайте отново. С тези мъдри думи сме възпитавани през целия си живот, за да сме мотивирани да продължаваме напред. Но има ли някакво научно доказателство, че поредицата от неуспехи е нещото, което наистина ни движи към прогрес?

Том Пилман, ръководител на отдел „Стратегии и ценности“ в Mu Sigma (компания за анализ на данни и изследване на процеса за взимане на решения), казва следното: „Бързите промени в скоростта на развитие на бизнеса поставят компаниите под голямо напрежение, налагайки им непрекъсната нужда от обновяване и промени. Новите технологии предоставят възможност да се отговори на това предизвикателство чрез експериментиране“. Изследване на Mu Sigma показва, че бързият провал често е най-добрият ключ към успеха в много области на бизнеса.

Компанията определя своите проучвания като „екстремни експерименти“, твърдейки, че провалът е основният генератор на успех. Потвърждение на това твърдение дава Рей Гибс, изпълнителен директор на Haydale (компания за подобряване свойствата на материали, използвани в ежедневието), който казва, че за да достигнеш до идеалния продукт, трябва да изпробваш много грешни идеи преди това.

Неуспехът не е нещо лошо, той просто води до различни от очакваните резултати, казва Пилман. Дори и най-големите имат своите издънки - Apple например и техният пръв преносим компютър (The Newton), който Стив Джобс бързо погребва.

Преосмисляне на подхода

„Много хора все още приемат провала като знак за лична некомпетентност и точно поради тази причина се опитват да го избегнат. Но ако гледате на създаването на нов бизнес като на поредица от експерименти, започвате да приемате неуспешните опити като неизбежна стъпка към успеха“, казва Андрю Филев, изпълнителен директор на софтуерната компания Mountain View в Калифорния.

Лопо Чампалимауд, собственик на Treatwell (платформа за резервация на козметични, лечебни и други процедури за коса) споделя, че е променил изцяло първоначалната концепция на своя бизнес, който стартира като онлайн платформа за различни „ежедневни оферти“.

„Аз не познавам човек, който е създал бизнес и не е преминал през множество предизвикателства и промени, свързани с първоначалните му планове и очаквания. Ако всичко беше толкова лесно, щеше да е много скучно“, казва Чампалимуад.

„Разбира се, всичко около нас се променя непрекъснато, а всяка иновация е свързана с известна доза риск, защото винаги когато опитваш нещо ново, шансът то да не проработи е 50%“, обяснява Ститиан Уестлейк, изпълнителен директор на изследователски център NESTA, независима организация, която работи за увеличаване на иноовациите в бизнеса във Великобритания.

Приливи и отливи

Финансовият крах от 2007 г. накара много компании да се страхуват повече от конкуренцията, времето и разходите, както и да станат по-колебливи при поемане на рискове. Но почти десетилетие по-късно, технологичните фирми връщат експериментите отново в играта. Навлизането на иновации като Big Data, облачния компютинг и други значително намаляват рисковете от загуби, защото прогресът на технологиите означава, че информацията започват да се разпространява все по-бързо.

Една от най-важните области, за които се отнася това твърдение, е разработката на софтер. За разлика от друг вид индустрии, като например производството на котлони или хладилници, при софтуерната е много по-лесно да се правят промени, които след това всеки клиент може да получи и да приложи към продукта, който си е закупил, без да е необходимо да подменя изцяло всичко.

„Помислете за приложение на мобилния си телефон. Тъй като разходите за експериментиране с него са по-ниски, повечето разработчици предприемат стратегията на „бързи и чести провали“, защото модернизираният хардуер им го позволява. Когато една индустрия се променя чрез технологиите, може да има много повече ползи от това да проучва и предприема повече рискове, за да достигне по-добри резултати“, смята Ститиан Уестлейк от NESTA.

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80095
  • GBP
    1
    2.32635
  • JPY
    100
    1.15293
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички