Банки вземат от клиентите си между 100 и 600 лева повече от записаното в договорите им


Банки вземат от клиентите си между 100 и 600 лева повече от записаното в договорите им
Снимка:

12325

Всеки месец трезорите взимат от клиентите си между 100 и 600 лева повече от записаното в договорите им, това са изчислили финансисти. Това доведе до лавина от дела срещу банкови институции. В отворено писмо до Парламента няколко финансови организации поискаха законодателни промени в сектора.

18 милиарда лева под формата на кредити са раздадени на домакинствата у нас. Няколкостотин дела от недоволни клиенти се водят срещу банки в момента. При адвокат Валентина Иванова всеки ден идват по няколко души с проблем. Тя вече е осъдила банка за това, че част от клаузите в договора й са неравноправни и трябва да върне пари на клиента си. 

"Напоследък се забелязва тенденция банките да бъдат по-отстъпчиви и да сключват извънсъдебни споразумения, но това става едва когато усетят, че нещата са стигнали до съд", казва Иванова.

Най-честият проблем се оказва едностранното вдигане на лихвите от банката и налагането на нови или допълнителни такси по заема. Кредитополучателят в повечето случаи разбира когато види повишените си сметки, а тогава обикновено вече е твърде късно за реакция.

"Потребителят бива обявен за некоректен, в много случаи банките обявяват кредита за предсрочно изискуем и се стига до прословутия член 411, с който банката без съд може да си извади изпълнителен лист, обясни Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители”.

Въведеният преди 3 години Закон за потребителския кредит позволява на банките да вдигат лихвите без да питат клиентите си. Подобно право не съществува почти никъде в Европа. Така те често плащат суми над договорените.

"Между 100 и 600 лева месечно от кредитополучател. Общата сума за страната за година от всички банки е от порядъка на 400 милиона лева", каза финансистът Любомир Христов.

Решението според финансистите се корени в 7 мерки, сред които забрана за едностранно вдигане на лихвите, падане на таксата за предсрочно погасяване на всички кредити и назначаване на финансов омбудсман.

От Асоциацията на банките в България отказаха коментар на отправените обвинения. Пред bTV председателят на сдружението Левон Хампарцумян каза, че всички недоволни клиенти може да решат споровете си чрез споразумение със съответната банка или в съда.

Още от Потребителски стоки и услуги


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.83594
  • GBP
    1
    2.28431
  • JPY
    100
    1.18765
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички