Кризата безпокои сериозно българите и стопира техните харчове.
Индексът на потребителско доверие в страната ни е на нива от 64 пункта, като по-големи песимисти от нас в Европа с само в Румъния (60 пункта) и Гърция (46 пункта), сочи изследване на Нилсън сред 58 страни.
Потребителите по цял свят все още не са забелязали усилията на правителствата и централните банки за борба с кризата. Глобалният индекс за потребителско доверие е нараснал през третото тримесечие само с един пункт до 92, показват данните на Нилсън.
Следователно доверието на потребителите е по-ниско от средното равнище (100 пункта), което означава, че те се склонни да пестят, а не да харчат, защото се боят от нова вълна на кризата. Забелязва се, че все повече хора са склонни да пестят от разходи за храна, дома и развлечения.
Индийците запазват първото си място по оптимизъм. В субконтинента индексът на потребителско доверие остава достатъчно висок – 119 пункта. В първата тройка също така влизат Индонезия (119 пункта) и Филипините (118 пункта).
Останалите оптимисти живеят в Латинска Америка и Азия, включително всички страни от групата БРИК, без Русия. Бразилия и Китай разделят седмо и осмо място в класацията, отбелязва БГНЕС.
От европейците само швейцарците са успели да се промъкнат на този "празник" на потребителския живот, заемайки почетното десето място.
Затова пък в последната десетка са се наредили най-изплашените потребители, включително България. Почти всички до една са европейски страни с измъчени от бюджетните икономии и дългове. Единственото изключение прави Южна Корея, където индексът на доверие се е сринал с цели 10 пункта наведнъж.
Американските потребители продължават да бъдат предпазливи на фона на нестабилното възстановяване на щатската икономика, сравнително високото ниво на безработица и недостатъчното увеличение на заплатата. Оптимизмът на американците е нараснал само с 3 пункта, достигайки 90. С този резултат те изпреварват руснаците, чието потребителско настроение е равно на 87 пункта. Веднага след Русия е другата голяма европейска икономика – Германия. Там оптимизмът е на нива от 86 пункта (спад от 2 пункта).
Тежката ситуация в световната икономика внася корективи в поведението на потребителите. Седем от десет запитани са променили начина на харчене, за да направят икономии от разходите по дома.
Половината от участниците в анкетата заявяват, че харчат по-малко за дрехи и развлечения извън дома.
Хората също така пестят от газ и ток, купуват по-евтини храни и свиват разходите за комуникации.
Коментари