Край на измамите с чудотворните храни


Край на измамите с чудотворните храни
Снимка:

"Добро за имунната система" - много хора се чувстват привлечени от подобни надписи по хранителните продукти. Често обаче се оказва, че рекламният текст не е нищо повече от лъжа. Сега ЕК слага край на измамите, четем в анализ на Дойче веле.

222 - това е броят на рекламните послания, свързани със здравословните предимства на хранителните продукти, които ЕК позволява да се изписват по опаковките.

Списъкът ще трябва да се спазва от всички производители, защото всичко, което се различава от допустимите 222 характеристики, ще се класифицира като подвеждащо рекламно съобщение. От декември 2012-та всички твърдения по опаковките ще трябва да бъдат доказвани научно. Така ще бъде сложен край на рекламите, които обещават повече, отколкото могат да предложат.

До края на годината всички продукти, които не отговарят на изискванията за рекламите, ще трябва да изчезнат от пазара, заяви говорителят на ЕК по въпросите на здравеопазването Фредерик Венсан: "Това означава, че ако вие като потребител прочетете на опаковката на продукта някакво указание, свързано с вашето здраве, ще можете да сте сигурни, че написаното е и доказано научно."

44 000 рекламни надписи - през ситото на проверката

Как се стигна до съставянето на списъка с допустимите рекламни съобщения? Началото бе поставено през 2008 година, когато производителите на хранителни продукти от 27-те страни членки на ЕС изпратиха за проверка на истинността на твърденията 44 000 рекламни надписи, включващи данни за съдържанието на витамини, минерали и други съставни вещества.

Оттам нататък експерти на ЕК обобщиха 44-те хиляди надписа (сред тях са твърдения като "богат на въглехидрати", "витамин С укрепва имунната система" и "калцият е важен за здрави кости") до 4 600 основни твърдения. Истинността на тези 4 600 рекламни съобщения бяха изследвани от Европейската служба за сигурност на храните. Резултатът: положително са били оценени едва 500. От тях в крайна сметка експерти от ЕК съставят гореспоменатия списък с 222-те доказани и позволени за използване твърдения.

Списъкът е публикуван на сайта еc.europa.eu/nuhclaims. Сред 222-те позволени рекламни послания е например "без мазнини". То може да бъде използвано само ако продуктът не съдържа повече от 0,5 гр мазнини на 100 гр или 100 мл съдържание. Към всяко рекламно съобщение в списъка има обяснение в какъв случай то може да бъде използвано и кога не.


  • Етикети:

Още от Потребителски стоки и услуги


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.67423
  • GBP
    1
    2.26369
  • JPY
    100
    1.1327
виж всички
Реклама

Най-четени новини


  • Инфлацията в България отново е над 5...
    Инфлацията в България отново е над 5...

    Годишната инфлация в България за юли 2025 г., измерена през Индекса на потребителските цени (ИПЦ),отново скочи над 5 процента, като е 5,3 на сто. Това показват най-новите данни на Националния статистически институт (НСИ). За сравнение, през юни годишната инфлация бе 4,4 на сто. Месечната инфлация...

  • Нов обрат с цената на петрола...
    Нов обрат с цената на петрола...

    Цената на петрола отбеляза спад в сутрешната търговия днес след неочаквано рязкото поскъпване в предходната сесия, като вниманието е насочено към ефекта, който предстоящата среща между лидерите на САЩ и Русия може да има върху световното предлагане. Спадът в цените отразява и данните за индекса...

виж всички