Зеленото носи пари за бързото хранене


Зеленото носи пари за бързото хранене
Снимка:

647

В края на 2008 година фастфуд ресторант за бургери в Швеция получава необичайно писмо с оплакване. То е от майка на две деца, която моли ресторанта да премахне кутиите за детските менюта.

Майката обяснява, че й е омръзнало всеки път да изхвърля въпросните кутии в контейнера за рециклиране, защото децата й искат само картофките и играчките от менюто. Молбата й е необичайна, а резултатът от нея още повече, пише сп. Тайм.

Макс Бъргърс, които в момента са верига за бургери номер едно в Швеция, решава да премахне кутиите на детските менюта във всичките си 75 ресторанта. Веригата обяснява на клиентите си, че премахва кутиите, защото по този начин намалява отпадъците.

Никой не се оплаква от случилото се. Всъщност продажбите на детските менюта нарастват, а веригата се превръща в още по-оборотен бизнес.

Макс Бъргърс не премахват само кутиите на детските си менюта. От 2006 година те преосмислят цялата си политика по опазване на околната среда. Те слагат енергийно ефективни зелени покриви на 12 от ресторантите си, като по този начин намаляват потреблението на енергия на веригата с 20%. Веригата купува само вятърна енергия и компенсира въглеродните си емисии, чрез съдене на дървета в Уганда.

През 2008 година Макс Бъргърс започват да слагат стикери с CO2 на менютата си. На тях са написани изразходваните въглеродни емисии за направата на едно ядене – от събирането му от полето, до пърженето му във фритюрника.

Според Пар Ларшанс, главен отговорник по рационалното използване на ресурсите и опазване на околната среда в Макс: „Един от големите проблеми при бизнеса с бургери е говеждото месо”, защото то е виновно за 18% от глобалните емисии на парникови газове.

Като показват на клиентите си, че сандвичът им с говеждо месо произвежда пет пъти повече вредни емисии от другите алтернативи (сандвич с риба и вегетариански сандвич), Макс се надяват да променят техния избор.

Подходът им жъне успех. Клиентите на веригата започват да ядат повече алтернативите, произвеждащи по-малко вредни емисии газове.

Успехът на веригата расте и тя отваря още 45 нови ресторанта за периода между 2005-2011 година, като удвоява пазарния си дял в Швеция.

През 2008 година проучване на 250 търговски марки в Швеция слага Макс Бъргърс на първо място. Веригата прережда дори МакДоналдс, които имат три пъти повече ресторанти в страната. С 16% оперативна печалба Макс Бъргърс се превръщат и в най-печелившия франчайз в Швеция. Миналата година те отвориха франчайз в Норвегия, като кроят разрастване в цяла Европа.

Как Макс Бъргърс постигат успеха си?

От една страна, лоялността на клиентите им нараства значително заради зелените инициативи. Но истинският ключ към успеха им е привличането на нови клиенти. Вегетарианците, които преди това рядко стъпват във ресторанте за бързо хранене, сега са честа клиентела на Макс заради техните вегетариански алтернативи.

Макс Бъргърс не остават сами – вериги за бързо хранене по цял свят поемат зелени инициативи, което води до положителни резултати в печалбите им.

Големите компании също не остават назад. Уолкърс (един от най-големите производители на чипс във Великобритания) и Кока Кола започват да измерват вредните емисии газове, отделени от продукцията им. За тях това е начин не само да подобрят имиджа си пред клиентите, но и да спестят пари.

За съжаление, зелените инициативи не са толкова разпространени в САЩ, колкото в Европа.

Дарън Тристано, изпълнителен вицепрезидент на фирма за мониторинг на тенденциите в хранителната индустрия в САЩ споделя: „Статистиката ни показва, че ресторантите за бързо хранене с по-екологични алтернативи в менюто си са все още малцинство – само 27%”.

За Макс Бъргърс зелените инициативи са начин да бъдат напред в конкуренцията с другите вериги. Ларшанс споделя, че след като слагат стикерите за въглеродните емисии на менютата си, очакват и много други вериги да направят или вече да са направили същото. Но четири години по-късно, към Макс Бъргърс не са се присъединили много други компании.

Не разбирам защо повече компании не го правят. За нас, това е добра част от бизнеса, добавя Ларшанс.

  • Етикети:

Още от Потребителски стоки и услуги


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.82549
  • GBP
    1
    2.2837
  • JPY
    100
    1.16398
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички