На продажбата на всяка нова кола в България съответстват 12 продажби на стари


На продажбата на всяка нова кола в България съответстват 12 продажби на стари

1234

През изминалата година продажбите на нови коли у нас са се увеличили с 5,2 на сто. Продадени са 20 359 нови коли, показват данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители.

Постигнатият ръст е почти колкото за целия ЕС - 5,7%. Абсолютният пик в търговията с автомобили у нас е бил през 2007 г., когато са продадени над 55 хил. нови коли.

Очаквано нашенецът купува предимно употребявани коли. Причината най-вече е в липсата на пари, макар че една стара максима гласи "Евтиното излиза скъпо". Има обаче и друго - България е единствената страна в ЕС, в която не е прието законодателство, стимулиращо покупката на нови и по-екологични автомобили. Дори обратното - у нас годишният данък МПС за нови коли (на 1-5 г.) се умножава по коефициент 2,8, за автомобили от 5 до 10 г. - по 1,5, а за над 10 г. - по 1. Така потребителите не се стимулират да купуват нови коли, а напротив - такива над 10 г.

Съотношението на продажбите на нови към употребявани автомобили през последните години в България е 1 към 12. Така излиза, че на 25 000 нови коли се падат 300 000 употребявани на година. Съгласно статистиката на КАТ от юли 2014 г., 85% от автомобилите в България са над 10 г., а 68% - над 15 г. И все пак докато преди години българинът купуваше нови коли най-вече от А (мини) и В (малки) сегмента, през 2014 г. тенденцията започна да се променя.

Справка, направена от в. "Стандарт", показа, че нашенецът купува все повече нови коли от В и С (компактни) сегмента, SUV сегментите и дори от D (големи) сегмента. По принцип, с качването на класа цената се увеличава, макар и не във всички марки (допълнителното оборудване също доста влияе върху крайната цена). B и C сегментите са най-големите на българския пазар (по традиция общо съставляват около 50% от пазара на леки коли). Това се потвърждава и през 2014 г. Редно е обаче да се направи уговорката, че съотношението на купени нови автомобили от частни лица спрямо юридически е почти 30 към 70 процента.

Бензин или дизел? В момента цената на тези горива по бензиностанциите е почти еднаква, дизеловият мотор по принцип харчи по-малко, така че определящото по-скоро е класът автомобил. Същото се отнася и до скоростната кутия - механична или автоматична. И все пак превесът през 2014 г. отново е в полза на дизеловите двигатели и "механиката". Увеличило се е търсенето и на хибридни модели и според прогнозите на специалистите, трендът ще продължи и през тази година.

Още от Автомобили


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • GBP
    1
    2.2621
  • RUB
    Шведска крона
    SEK
  • JPY
    100
    1.36266
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    190.41
    185.93
  • Litecoin
    1
    97.75
    95.43
  • Ethereum
    1
    2005.35
    1959.40
  • Bitcoin
    1
    36761.16
    35914.25
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички