Българските потребители предпочитат не най-ниските, а икономически най-изгодните оферти


Българските потребители предпочитат не най-ниските, а икономически най-изгодните оферти
Снимка: Пресцентър КЗП

Лоялният клиент е резултат от лоялния търговец. Затова компаниите трябва да имат визия за мениджърски и маркетингови решения за ясна и стриктно спазвана система от правила с механизми за контрол, обучен персонал с конкретни задачи и с настройката за създаване на благоприятна среда и коректно поведение спрямо клиента. Този коментар направи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред Bloomberg TV Bulgaria.

„С развитието и на пазара, и на общуването, включително в социалните мрежи, потребителите стават по-взискателни и по-информирани. Могат да проследят динамиката в цените, техническите характеристики на продуктите и да направят сравнение. Все повече хората държат на икономически най-изгодната оферта – не непременно най-ниската цена, а съотношението между цената и качеството, което гарантира най-голяма стойност за дадените пари”, посочи Маргаритов.

Председателят на КЗП потвърди, че в Комисията за защита на потребителите се получават жалби по повод лошо отношение или нелоялно поведение на персонала на търговци. „От една страна, имаме чисто в морален план недобро поведение. А от чисто законова гледна точка – нарушение, изразяващо се в нелоялни търговска практика, заблуждаваща потребителите относно характеристиките на стоките или условията по сключвани договори”, обясни Маргаритов. Той изрази предположение, че подобен подход може да се дължи на желание за бърза печалба или дори внушаване на служителите, че са застрашени да бъдат освободени от работа, ако не съблюдават определена политика.

Маргаритов определи като сложна динамиката в отношенията потребител-търговец и посочи ролята на контролния орган в нея. „Много често се намесваме и ние, когато връзката е била разкъсана до степен, че може да се търси и отговорност по силата на административно-наказателния процес. Надяваме се, че това има възпиращо въздействие върху търговеца в бъдеще да практикува такъв тип поведение. Затова законът е въвел при повторно нарушение от същия характер санкцията да бъде двойно по-висока”, изтъкна той. И продължи: „Когато става въпрос за моралните аспекти, ние като институция бихме могли по-скоро да влияем с информационни кампании, с превенция към търговците. И това дава своите резултати. В последните две години наблюдаваме по-активно поведение на потребителите, които подават сигнали при нас, търсят различен тип консултация. Същевременно има намаляване на нарушенията в общ план с няколко процента на годишна база.”

Понякога изгубването на клиент е съпроводено с потенциалната невъзможност да спечелите други клиенти, изрази мнение председателят на КЗП, като цитира и коментира данни от проучване върху поведението на разочаровани потребители. „Ако има един разочарован потребител от даден търговец и той сподели това, около 20 човека е възможно да анализират тази информация пряко и да вземат решение да не пазаруват от него. Виждаме какви негативни последици може да има само еднократното въздействие по неблагоприятен начин върху даден потребител”, подчерта председателят на КЗП.

Още от Потребителски стоки и услуги


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.67868
  • GBP
    1
    2.26238
  • JPY
    100
    1.13863
виж всички
Реклама

Най-четени новини


  • Обрат с цените на храните...
    Обрат с цените на храните...

    Цената на потребителската кошница е с един лев по-ниска тази седмица от 98 на 97 лева, като за разлика от миналата седмица тя вече върви надолу. Това съобщи Велизар Георгиев, член на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ) на пресконференция. По думите му понижението при цените на...

  • Цената на петрола е в нова посока след...
    Цената на петрола е в нова посока след...

    Цената на петрола пое надолу в ранната азиатската търговия днес. Пазарните участници анализират ефектите от планираната тристранна среща между лидерите на Русия, Украйна и САЩ за прекратяване на конфликта, която би могла да доведе до прекратяване на санкциите срещу руския суров петрол, предаде...

  • Какво се случи с цената на петрола след...
    Какво се случи с цената на петрола след...

    Цената на петрола остава почти без промяна днес след спад в началото на търговията, тъй като САЩ не оказаха допълнителен натиск върху Русия да сложи край на войната в Украйна чрез мерки за прекъсване на износа на петрол след срещата на лидерите на двете страни, предаде Ройтерс. Президентът на САЩ Доналд...

  • Агенцията по кадастър ще има достъп...
    Агенцията по кадастър ще има достъп...

    Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) ще получи тази седмица пълен достъп в реално време до информационната система на Имотния регистър. Новият механизъм бе решен след проведена среща между ръководствата на двете институции и има за цел да ускори обработката на преписките и да повиши...

виж всички