Българска компания е сред най-успешно развиващите се интернет доставчици в Индия


Българска компания е сред най-успешно развиващите се интернет доставчици в Индия
Снимка: iStock/Guliver

7370

Индия. Индия на цветове, миризми, тълпи, задръствания, бедност, богатство и огромна пропаст между тях. На колцентрове, квартални монополисти и корпоративни гиганти. Дом на 1,3 млрд. души, голяма част от които запалени любители на интернет. И една българска компания, която им го осигурява.

Разбира се, далеч не на всички, но Excitel е сред най-динамично растящите интернет доставчици в Индия. "Озовахме се в Индия през 2008 г. с една простичка идея - entertainment over internet (забавление по интернет - бел.ред) или intertainment. Много преди да бъде измислен Netflix знаехме, че видеото по мрежата е това, което продава интернет в къщите на хората", разказа основателят и изпълнителен директор на Excitel Николай Горчилов по време на събитие на "Импетус Капитал" - инвестиционна компания, специализирана в дялови вложения с частен капитал.

Потребителите на мобилни данни в Индия са достигнали 450 млн. души само в последните години. Фиксиран интернет обаче имат само 8 млн. домакинства от четвърт милиард. Основната причина за това - колкото и да е изненадващо - не е неплатежоспособността на хората, а… изграждането на инфраструктура по улиците.

* Улица в Делхи, Индия. Снимка: iStock.com

"Индийската улица е най-неуправляемата среда, която можете да си представите. Дали ще вали като из ведро, дали ще пече под 50 градуса, дали маймуни ще закачат кабелите, дали статуя на бог Ханума, качена върху платформа, ще мине и ще ги забере… Няма от кого да вземеш разрешение да копаеш на дадено място, защото това място дори го няма на картата. Огромно предизвикателство е да градиш фиксирана инфраструктура", обясни Горчилов.

По думите му обаче неорганизираността и хаосът имат и добра страна - позволяват процъфтяването на малки квартални доставчици на всякакви продукти и услуги, от мляко до интернет. 80% от индийската икономика е в този неорганизиран сектор. Така отделни хора контролират по няколко улици и отговарят за разпъването на кабели и поддръжката им в конкретния район. "Именно това са хората, докарали телевизия до 200 млн. домакинства в Индия, но с интернета е малко по-сложно. Те не са готови да инвестират в системи, софтуер, управление, но пък нямат проблем да вкарват пари в неща, които са под техния контрол", допълва българският предприемач.

Ролята на Excitel в момента е да гради бранд, опорни мрежи, да установява връзки с кварталните доставчици. Според Горчилов обаче най-трудна е "последната миля" за доставянето на интернет на дадено домакинство и именно в нея е 80% от работата - физическата работа, локалните ремонти, проблемите от факта, че Индия продължава да е основно кешова икономика.

А конкуренцията? Тя е в чудовищни мащаби. "Изправени сме срещу мастодонти. Само маркетинговият бюджет на един от основните телекомуникационни играчи е половин милиард долара на тримесечие. Нови оператори предлагат по 1 GB 4G интернет на ден за нещо от рода на 300 рупии или 8 лева на месец. Там е нормално потребител на мобилен интернет да използва на телефона си 30-40-50 GB месечно", казва Горчилов.

Excitel обаче не се плаши. Според основателя пазарът е права линия. В Индия хората откриват интернет на мобилния си телефон и после идва фиксираният. Така че трябва 3 GB на ден да спрат да са достатъчни, за да може да има ръст във фиксираните мрежи.

* Рикши и кабели в Делхи, Индия. Снимка: iStock.com

"Спрямо фискираните телекоми не се притесняваме, защото няма шанс да градят в районите, в които ние градим. Те стоят в подредените сектори с вертикално строителство, а ние сме в доста разхвърляните области, където те няма да влязат. А и да влязат, нашият партньор е местният квартален доставчик, което е десетки пъти по-добре от който и да е служител на телеком", подчертава Горчилов.

Към момента Excitel има около 210 000 потребители в Делхи и Хайдарабад. В компанията работят 830 служители директен персонал и още около 4000 души чрез партньори. Приходите за последната година са около 15 млн. евро.

Целите на българската компания обаче са още по-амбициозни - 1 млн. потребители до 2020 г., 5 млн. до 2022 г. и навлизане в 100 града.

„В Индия все още сме достатъчно малки, за да сме интересни“, казва Горчилов. Но по всичко личи, че едва ли ще бъдат малки за дълго.

Автор: Деница Райкова

Още от Технологии


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80827
  • GBP
    1
    2.28037
  • JPY
    100
    1.19608
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички