Хората искат да се върнат в офисите, показва проучване в 12 страни


Хората искат да се върнат в офисите, показва проучване в 12 страни

705

Международно проучване показва стабилност в работната заетост и желание на хората да се завърнат в офисите. В 14-то проучване „Международен летен барометър 2021 г.“ на Ferratum Group участват близо 10 000 домакинства от 12 държави по цял свят. Резултатите са крайно любопитни и показват не само желанието на работещите от вкъщи да се завърнат в офиса, а и какви са плановете за лятната почивка, нагласите за ваксинация, пътуване в чужбина и др. Проверяват как хоум офис рефлектира на пазара на труда

За седма поредна година Ferratum Group проведе социологическото проучване „Летен Барометър 2021 г.“ Основната му цел е да изследва потребителските нагласи и как различните хора управляват финансите си, особено в извънредни обстоятелства. Хотели предлагат хоум офис за 350 лева на седмица

Респонденти от близо 10 000 домакинства в 12 различни държави на възраст между 18 и 61 г. споделят каква е тяхната трудова заетост и финансово възнаграждение, дали са променили ежедневниците си навици и какви са плановете им за летните месеци. 

Завръщане към предишното нормално

В сравнение с 2020 г. разполагаемият доход на домакинство се повишава във всички държави, покрити от проучването, и по-осезаемо в България, Хърватска и Румъния. Спадът в планираните разходи, наблюдаван миналата година, сега се обръща - 48% от хората планират да похарчат същото като миналата година, докато 14% обмислят да харчат повече от миналото лято. Респективно, средните планирани разходи също са се увеличили до 958 EUR в сравнение с 802 EUR за миналата година, като потребителите започват да разширяват обхвата на покупките си от продукти от първа необходимост (най-голям дял в разходите през изминалата година) към дрехи и придобивки за домакинствата. Работата от вкъщи допринася за глобалното затопляне

Извънредната ситуация с трудовата заетост от миналата година плавно отминава – 72% от анкетираните споделят, че работят и то без намалено финансово възнаграждение. Резултатите показват, че голяма част от хората, все още работещи основно от дома, нямат търпение да се върнат в офиса и над половината не биха искали да продължат работата от дома след края на пандемията. Що се отнася до работата от вкъщи, основното предизвикателство при 34% от анкетираните е липсата на личен живот.

Хората започнаха да свикват COVID-19 да бъде част от живота им и страхът от следваща вълна е по-слаб от миналата година. Социалните събирания като срещи със семейството и приятелите все още се посочват като най-важното нещо, което липсва на мнозинството от запитаните. Разбира се, най-актуалният въпрос към този момент е груповият имунитет. Резултатите от проучването на Ferratum показват, че голяма част от хората имат голямо желание да се ваксинират до края на годината. Висока активност в имунизацията се наблюдава в скандинавските държави – Финландия, Швеция, Норвегия, и изненадващо – Румъния, а противоположно на тях – България и Австралия са в края на класацията. В България, въпреки това се наблюдава желание за ваксинация сред 51% от запитаните.

Българите ще инвестират най-много в почивката си това лято

Летните планове за 2021 г. са най-важни за българите, които са отбелязали, че ще похарчат 74% от месечните си доходи за почивка и екскурзии в следващите 2-3 месеца. Румъния и Латвия заемат следващите две челни места с резултати 58% и 53% съответно. Изглежда, че скандинавците са значително по-малко развълнувани от летните си почивки през 2021 г., като Финландия (34%), Швеция (33%) и Дания (32%) имат далеч по-малък интерес към тази категория разходи. Как да планираме лятната си почивка

Изследването отбелязва равенство в отговорите на респондентите спрямо начина, по който ще се сдобият с нужните финанси за летните месеци. 36% от тях планират да покрият летните си разходи, използвайки спестяванията си, и също толкова ще заложат на потребителски кредит или заем до заплата от Ferratum, а останалите са склонни да ползват потребителски заеми от други финансови институции, както и кредитни карти.

20% от българите планират да инвестират в недвижимо имущество през 2021

По-голямата част от запитаните не са успели да спестят пари по време на пандемията (62%), докато тези, които са натрупали спестявания, биха задържали средствата си в банкови депозити (11%), в криптовалути (5%), както и в инвестиции на фондовия пазар (5%). В България, обаче, наблюдаваме по-различна тенденция. Макар и 58% да не са успели да спестят пари, 20% от анкетираните българи планират да инвестират в недвижимо имущество, 10% в собствен бизнес, а едва 7% от българите планират да държат спестяванията си в банки. В кои градове има най-много сделки с имоти?

Картовите разплащания се налагат в глобален мащаб, но не и у нас

Запитани дали биха предпочели да се върнат към традиционното пазаруване или да се придържат към онлайн варианта му, 64% от анкетираните все още предпочитат пазаруването във физическите магазини. 57% от анкетираните в Швеция и 51% от тези в Германия обаче са заявили, че предпочитат да продължат да пазаруват онлайн. ЕС въвежда онлайн самоличност под формата на дигитален портфейл

Като цяло, трансакциите стават все по-цифровизирани и хората се отказват от разплащанията в брой. През 2021г. 58% извършват плащанията си с карта, само 28% използват пари в брой, а 19% предпочитат банков превод. Плащанията с карта са най-популярният избор в Дания (92%), Норвегия (84%) и Австралия (75%), докато в България (64%) и Хърватия (56%) потребителите избират предимно разплащане в брой. В сравнение с миналогодишното лятно проучване на Фератум, сред анкетираните у нас се забелязва както спад в процента хора, предпочитащи онлайн пазаруването, така и в тези, предпочитащи плащанията с карта.

Пътешествията по света в пандемичните времена

Според анкетираните основното перо разходи, което е отпаднало от семейния бюджет заради Covid-19, са пътуванията в чужбина, като по-голямата част от хората предпочитат собствената си страна. Освен това има силно колебание да се плащат допълнителни разходи, гарантиращи безопасно пътуване като туристически и здравни застраховки и т.н.

Най-големите разходи през 2021

Що се отнася до онлайн разходите през последните месеци, икономическата ситуация също се подобрява: хранителните стоки, заели дял от 52% през миналата година, сега са намалели до 30%, което означава, че хората са изместили фокуса си от първични потребности към други стоки: купуват и домашни потреби (18%), както и облекло (28%).

В планираните разходи за следващите летни месеци хранителните стоки все още са на първо място (18%), следвани от обзавеждане за дома (11%) и пътувания из страната (10%). В България картината не е много по-различна, но се забелязва, че разходите за дрехи и модни аксесоари заемат също важна част от планирания бюджет – цели 24%, което реално ги нарежда на челно място. Българите са сред най-много харчещите за храна в Европа

За проучването "Летен барометър 2021" 

• Изследването е проведено от Ferratum Group, сред активните им клиенти в 12 държави чрез уеб проучване със стандартизиран въпросник. Доходите са посочени в евро, а относителното лятно потребление се изчислява чрез съотношението на месечния разполагаем доход на семейството във всяка държава.

• Почти 10 000 домакинства взеха участие в проучването. Анкетираните бяха на възраст от 18 до 61+ години. 55% от участниците са жени. Средният наличен нетен доход на участващите домакинства е между 1119 и 4076 евро. Средният размер на домакинството сред анкетираните е 2,8 души.

• В допълнение към демографските фактори, анкетираните бяха запитани за разполагаемия месечен нетен доход, как пандемията е променила живота и поведението им спрямо разходите, какви са техните планове за разходи за следващите месеци и дали ще обмислят пътуванията си повече, отколкото през 2020 г.

Ferratum Oyj и нейните дъщерни дружества формират Ferratum Group („Ferratum“ или „Group“), която е водещ международен доставчик на мобилни и цифрови финансови услуги за крайни клиенти и малкия бизнес.

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.66213
  • GBP
    1
    2.28637
  • RUB
    100
    2.2578
  • JPY
    100
    1.50321
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    775.17
    740.91
  • Litecoin
    1
    210.77
    201.55
  • Ethereum
    1
    3601.64
    3444.31
  • Bitcoin
    1
    57091.90
    54598.20
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички