Петролните компании отстъпват лидерството на технологичните


Петролните компании отстъпват лидерството на технологичните
Снимка: Getty Images/Guliver

2045

ExxonMobil вече не е в топ 5 на най-скъпите публични компании в САЩ. Тя бе изпреварена по капитализация от Amazon и Facebook.

В края на юли ExxonMobil все още струваше по-скъпо от Amazon с 9,1 милиарда долара. Но в началото на август акциите на петролния гигант поевтиняха с 3,3%, а на технологичния – поскъпнаха с 1,4%. Капитализацията на Amazon достигна 364,4 милиарда долара, тази на ExxonMobil се сви до 356,2 милиарда долара. А Facebook поскъпна с 0,3% до 357,1 милиарда долара, като изпревари Berkshire Hathaway – инвестиционния холдинг на Уорън Бъфет, чиято капитализация е 355,1 милиарда долара.

Топ 3 стабилно е окупиран от технологиите - Apple (капитализация 567,8 милиарда долара), Alphabet – компанията майка на Google (543,4 милиарда) и Microsoft (440,9 милиарда долара), съобщава БГНЕС.

В петък, 29 юли, Exxon съобщи, че нейната печалба за второто тримесечие е намаляла с 60%. На годишна база тя отбелязва спад за седмо тримесечие поред, продажбите падат без спиране осем тримесечия. Печалбата от 1,7 милиарда долара стана най-ниската от 1999 г., когато Exxon се обедини с Mobil на дъното на суровинния цикъл, след което започна ръст на цените на нефта. Благодарение на него през 2006 г. ExxonMobil за две дълги години получи титлата за най-скъпа компания в света, още повече, че технологичните компании, които бяха водещи в края на хилядолетие, силно изтъняха заради спукалия се интернет балон.

„Бъдещият път на петролните компании ще бъде много труден“, прогнозира пред The Wall Street Journal професорът по финанси от Университета Нотр Дам Джани Бърн. „До скоро техният главен лозунг бе: съкращавай разходите, персонала, броя на добивните сонди и чакай по-високите цени. Но изглежда, че те няма да дочакат това в близко бъдеще“, добавя експертът.

И докато суровинният сектор продължава до голяма степен да зависи от ценовите цикли, технологичният си научи урока от бума в края на 90-те години на миналия век, пише „Ведомости“. Анализаторите отбелязват двете най-перспективни направления – иновациите за мобилни устройства и облачните технологии. „Мобилната и облачна инфраструктура вървят ръка за ръка“, последната „още повече разширява възможностите за мобилните устройства“, посочва анализаторът на Canalys Бен Стентън.

Приходите на Amazon от облачния бизнес нараснаха през второто тримесечие с 58% до 2,89 милиарда долара и помогнаха печалбата да се удвои, стигайки рекордните 867 милиона долара. Целта на изпълнителния директор Джеф Безос е да превърне компанията в най-големия доставчик на облачни услуги – през тази година той ще получи доход от тях в размер на 10 милиарда долара. Microsoft развива облачните технологии като втора основа на своя бизнес заедно с програмното осигуряване. От своя страна мобилната реклама осигурява 84% от общите рекламни доходи на Facebook (6,2 милиарда долара) за второто тримесечие срещу 11% през 2012 г. Чистата печалба на компанията нарасна три пъти до рекордните 2,1 милиарда долара.

Ако в края на 2016 г. Exxon не попадне в топ 5 на най-големите американски компании, това ще се случи за пръв път от 1980 г., отбелязва Хауърд Силвърблат, старши анализатор на S&P Dow Jones Indices. През този период тя беше 9 пъти на първо място и 10 пъти на второ.

Още от Финанси и застраховане


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.82822
  • GBP
    1
    2.2865
  • JPY
    100
    1.18084
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички