Съществува ли Alibaba модел?


Съществува ли Alibaba модел?

3360

Анализ на Адам Майнтър, публикуван в Bloomberg.

Основателят на платформата за електронна търговия Alibaba Джак Ма има една голяма мечта. След като вече трансформира китайския пазар, той е решен да даде нов тласък на глобализацията.

Начинът, по който иска да го постигне, той излага в годишното си писмо до акционерите. В него посочва, че другите страни трябва да използват или да копират търговската инфраструктура на платформата Alibaba (от продажбите до начините за разплащане). Ма се надява да види този модел, приложен в глобален мащаб, като според него така ще бъдат стимулирани малкият и среден бизнес и потребителите по цял свят.

За големите развиващи се страни като Индия и Индонезия, които са изправени пред автоматизацията на производството и свиването на световното търсене и търсят перспективи за създаване на нови работни места, тази идея звучи наистина изкушаващо. Цифрите също са на страната на Ма – проучване в Китай от 2014 г., проведено от правителството, показва, че над 10 млн. китайци са пряко заети в електронната търговия (като много от тях са служители на Alibaba). Освен това през последния месец Джак Ма беше назначен от индонезийското правителство за съветник на специална комисия за насърчаване на електронната търговия, а търговския орган на ООН го направи специален консултант по въпросите за младежкото предприемачество и малкия бизнес.

И все пак, само пренасянето на бизнес модела Alibaba извън Китай не е гаранция за успех, защото няма да бъдат налице уникалните условия на китайския пазар, които са фактор за невероятния успех на платформата в родината на Ма.

Докато електронната търговия процъфтяваше в китайските градове – тя формира 82,6% от всички продажби на дребно в Пекин, не можеше да се каже същото за провинциите, чиито просперитет по никакъв начин не се облагодетелстваше от тази индустрия. Там продължаваха да са налице бедност и лоша логистика, а в супермаркетите или липсваха повечето стоки, или бяха заредени с ужасни имитации на известни марки, вариращи от флумастери до бисквити Oreo.

През последните години обаче темпът на ръст на доходите в китайските села започна да изпреварва този на градовете. Електронната търговия влезе в употреба и на този вид нови купувачи – през 2015 г. онлайн покупките в селските райони са се повишили с 96%, достигайки до 55 млрд. долара.

Колкото важно е търсенето, толкова е и предлагането. След 30 години на невиждан прогрес Китай се превръща в дом на най-голямата верига за доставки на всичко. Много квалифицирани работници от фабриките започват да търсят начин да се върнат в провинцията. Платформата на Alibaba Taobao Marketplace, която свързва продавачи с купувачи, позволява на тези хора да се установят в селските райони, да създадат свой малък бизнес или ферма и да го напарвят печеливш, имайки достъп до клиенти от Китай и цял свят.

Според китайското правителство 90% от онлайн магазините за търговия на дребно са собственост на частни лица. Тези магазини осигуряват работа на приблизително 6 млн. души. В допълнение на това, през 2009 г. се появява платформата на Ма, който започва да наема цели села, които да произвеждат определени стоки за продажба в Taobaо. Това стимулира много китайци да се завърнат обратно в провинцията.

През 2015 г. дори се появяват т. нар. „Taobao селища“, в които най-малко 10 на сто от населението е ангажирано в електронната търговия. Годишният обем на сделките там е надминавал 1,5 млн. долара.

Китайското правителство активно подкрепя този нов бизнес модел. Доказателство за това са предоставените от него 300 млн. долара за складови помещения и за програми за онлайн обучение за стимулиране на инициативите на Alibaba, насочени към селските региони в 200 държави по света.

През март Ma постига споразумение с Китайската комунистическа младежка лига за обучение в сферата на електронната търговия на 1 млн. младежи от провинцията. В същото време правителството продължава да работи за подобряване на инфраструктурата, което също е ключов фактор за превръщането на бизнес модела в работещ. Освен това добрите пътища ще подпомогнат реализирането на т.нар. „студена верига“ – превозването на хранителни продукти с хладилници от селата към градовете.

Други страни, които не разполагат с разработената верига за доставки на Китай, ще трябва да направят сериозни инвестиции в инфраструктура и човешки капитал, ако искат да постигнат същите резултати като тези на Ма и неговата платформа за електрона търговия. Всичко това изисква насърчаване на развитието на селските региони и обучение на хора от провинцията за работа с нови производствени технологии.

Подобни програми, насочени към стимулиране на селскостопанската продукция и селските занаяти, са добра отправна точка, но е малко вероятно да бъде постигнат успех и да се създадат работни места в големи мащаби извън територията на Китай. Alibaba обаче, която вижда себе си като проводник на голям икономически бум, може би прави услуга на другите развиващи се страни и на акционерите си, като поддържа надеждите им за успех живи.

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.65931
  • GBP
    1
    2.15897
  • RUB
    100
    2.1539
  • JPY
    100
    1.57246
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    459.08
    440.96
  • Litecoin
    1
    94.54
    90.77
  • Ethereum
    1
    700.81
    673.30
  • Bitcoin
    1
    22059.43
    21198.19
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички