Бъдещето на Alibaba - ще има ли магия след оттеглянето на Джак Ма?


Бъдещето на Alibaba - ще има ли магия след оттеглянето на Джак Ма?
Снимка:

686

От днес технологичната индустрия в световен мащаб се променя необратимо. Защото основателят на китайското онлайн чудо Alibaba Джак Ма отстъпва поста си на главен изпълнителен директор на досегашната си дясна ръка Лу Джаосъ. Ма обаче ще запази позицията си на председател на Борда на директорите на компанията, като спира да се занимава с оперативното ръководство.

48-годишният Джак Ма е бивш професор по английски език. Преди 14 години той създава Alibaba – платформа за онлайн търговия, по-известна обаче като реалната китайска алтернатива на eBay и Amazon по отношение на онлайн пазаруването. Успехът на Alibaba е толкова грандиозен, че през миналата година два от порталите на Alibaba генерират продажби на стойност 170 млрд. долара, т.е. повече от eBay и Amazon взети заедно, което вдигна пазарната ѝ стойност до 120 млрд. долара според някои оценки. Само за четвъртото тримесечие нетната печалба на Alibaba се оценява на 650 млн. долара.

Именно бъдещето излизане на Alibaba на борсата, т.е. първичното предлагане на акции (IPO) сега е големият тест и е очаквано с огромно нетърпение от инвеститорите. Защото всички помнят как Facebook се появи на борсата и какво стана с техните акции. При китайската компания обаче нещата не изглеждат по този начин.

На първо място засега Alibaba не избързва с обявяване на IPO и на точна дата за излизане на борсата. Експерти твърдят, че IPO-то спокойно може да е около 120 млрд. долара, т.е. с над 15 млрд. повече, отколкото това на Facebook. Джак Ма обаче загатна, че е по-вероятно да е около 60-65 млрд. долара.

На второ място бизнесът на Alibaba е доста по-различен от Facebook – компанията търгува с реален продукт. Пред BBC доста клиенти на компанията коментират, че откакто са пренесели бизнеса си в платформите на Alibaba, той се е разраснал от два до три пъти – при това обикновено за година-две.

Амбициите на Alibaba изглеждат много големи – китайският гигант отдели 586 млн. долара, за да купи китайския вариант на Twitter - Sina Weibo. Тук обаче възниква въпросът може ли Alibaba да използва новата си придобивка като своеобразен Facebook – Sina Weibo все още няма функция, която позволява споделяне на „съвети за пазаруване”, както е при американската социална мрежа.

Другият голям коз на Alibaba е търсачката Aliyun – китайският еквивалент на Google Android. Амбицията е търсачката да изпревари Baidu – интернет търсачка номер едно в Китай в момента.

И най-важното за очертаващото се добро бъдеще на Alibaba - по оценка на изследователската компания McKinsey всяка година до 2020-та онлайн продажбите в Китай ще генерират между 420 и 650 млрд. долара - най-големият такъв пазар в световен мащаб. А Alibaba ще е най-големият играч на него.

  • Етикети:

Още от Технологии


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.83027
  • GBP
    1
    2.27568
  • JPY
    100
    1.18127
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички