Flash "умря" и в Chrome. Да живее HTML5: Предимства


Flash "умря" и в Chrome. Да живее HTML5: Предимства
Снимка: Getty Imahes

5429

От 1 септември интернет гигантът Google обяви, че забранява автоматичното възпроизвеждане на Flash, какъвто формат използват и банерните реклами, като цели да подобри работата на браузъра си Chrome. Причината, обясняват от Google, са пропуски в сигурност на Adobe Flash технологията.

Става дума за автоматичното зареждане на маловажни Flash файлове, към които приспадат именно Flash рекламите, обясни Светльо Стоичков от агенцията за онлайн изследвания "Гемиус". 

"Това, че Google спира автоматичното възпроизвеждане на Flash съдържание, не означава, че то ще стане абсолютно недостъпно за потребителите. От настройките на браузъра всеки може да промени предпочитанията си като разреши изпълняване на всяко съдържани", успокои Елисавета Петрова, проджект мениджър в дигиталната агенция The Mags.

По думите й обаче остава въпросът дали потребители са информирани за тази възможност. "А още повече – дали имат причина да се възползват от нея, след като Flash съдържанието е не рядко свързано с реклами", коментира Петрова.

Тя обясни още, че изпълнението на Flash съдържание използва сравнително големи ресурси от батериите на устройствата, а браузърът Chrome, известен с разточителството си в тази посока, обещава да предприеме редица от стъпки, с които да позволи по-дълго сърфиране на потребителите на мобилни устройства. Петрова припомни, че още от юли браузърът Mozilla автоматично блокира Flash съдържание, а основателят на технологичната компания Apple Стив Джобс коментира още през 2010 г., че Flash "трябва да умре".

HTML5

Според Светльо Стоичков явно е дошло време за навлизането на новия тип рекламни формати, а именно HTML5 банерите. Едно от основните предимствата на HTML5 е фактът, че цялото възпроизвеждане се извършва от браузъра и не се изисква инсталирането на допълнителни приставки, обясни той. По думите му това води до необходима по-малка изчислителна мощност на устройството за възпроизвеждането на подобен тип рекламни файлове спрямо тези, изработени с Flash. От друга страна голяма част от мобилните устройства, които неподдържаха Flash, сега ще могат спокойно да възпроизвеждат HTML5 рекламни формати, каза той. "Не на последно място са и подобренията в сигурността, които многократно превъзхождат Flash-a", каза Стоичков.

"Предимствата на HRML5 могат да се откроят най-лесно, когато изтъкнем недостатъците на Adobe Flash", коментира и Елисавета Петрова. Тя изтъкна още една положителна характеристика на технологията. "Adobe Flash е инструмент, мултимедийна платформа, която е собственост на Adobe, докато HTML5 е свободна уеб технология, по която работят множество независими разработчици. Този факт, освен че е свързан с потенциалите за развитие, дава предпоставка, че възпроизвеждането на Flash съдържание, за разлика от HMTL, изисква допълнително средство – flash инструмент", обясни Петрова.

"Освен това Flash съдържанието се възпроизвежда много бавно при някои платформи - Linux и Mac OS X, да не говорим, че Adobe Flash не е съвместим с touch screen устройства", подчерта проджект мениджърът.

Докога Flash?

Според експертите в областта все още е рано да се каже кога точно Adobe Flash напълно ще изчезне. "Вече първата стъпка е направена и наистина е въпрос на време това да се случи", каза Стоичков.

Как ще се промени правенето на реклами

Методът за направата на HTML5 рекламни формати е наистина доста различен и по-сложен от този във Flash вариант, но, както всеки знае, всяко ново и непознато за някой нещо е трудно в началото, коментира Стоичков. Според него едва ли ще се промени драстично изготвянето на стандартните интернет рекламни формати. Експертът смята, че ще има преходен период, в който повечето реклами ще продължат да се изготвят във Flash вариант от криейтив агенциите, като след изготвянето им те ще бъдат конвертирани чрез безплатни или платени софтуери директно в готови HTML5 рекламни формати.

На подобно мнение е и Елисавета Петрова. Тя предполага, че компаниите, които залагат на банер кампании и виждат ефект от тях, няма драстично да променят стратегиите си. В момента Google AdWords позволява автоматично конвертиране на Flash кампании в HTML5, което конвертиране вероятно няма да сработи за абсолютно всичко, но ще улесни прехода, смята също Петрова.

Какво да правят рекламодателите

От Google обявиха, че съветват всички свои рекламни партньори да преминат към HTML5 базирани реклами, за да избегнат блокирането на техните спотове. Със спирането на автоматичното пускане на Flash банерите, рекламодателите е препоръчително, да не кажа и задължително, да се адаптират към новата среда и да започнат да подготвят своите рекламни формати в HTML вариант, коментира и експертът от агенцията за онлайн изследвания "Гемиус".

По-скъпо ли ще е правенето на реклами с HTML5

Направата на някои видове анимации с HTML5 отнема повече време, обясни Петрова. Пример е, когато е налице нестандартна траектория на движение. От тази гледна точка е възможно производството на конкретен рекламен банер да бъде по-скъпо за рекламодателите, заяви специалистът.

"Не трябва да забравяме обаче, че в лицето на един HTML програмист рекламните агенции имат ресурс, който могат да използват за изпълнението на разнообразни уеб задачи, т.е. ефективността на дадения служител нараства и при равни други обстоятелства „производствените” разходи могат и да намалеят. Дори рекламата да е по-скъпа в крайна сметка, то тя ще достигне до повече потребители и вероятно по-високите разходи за производство ще доведат и до по-висока възвръщаемост, така че всички ще са щастливи", смята Елисавета Петрова.

"В случая може би няма как да говорим за предимствата при ценообразуването. По-скоро в момента HTML банерите се падат единствената сходна алтернатива на Flash-a, която позволява гъвкавост при анимирането... Така че в момента ако се оскъпи изработването на HTML банери, то няма да е заради предимството им, а заради сложността им на изработване и от необходимостта от заместник на Flash технологията", смята и Светльо Стоичков.

Автор: Петя Бързилска

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80911
  • GBP
    1
    2.28725
  • JPY
    100
    1.19659
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички