България може да загуби 1 млрд. лева по ОП "Транспорт", твърдят от "Демократична България"


България може да загуби 1 млрд. лева по ОП "Транспорт", твърдят от "Демократична България"

2693

От проведено заседание на Комитета по наблюдение на оперативна програма "Транспорт" става ясно, че поради критично забавяне на процедурите за възлагане на най-големия предвиден за изпълнение железопътен проект в страната (Елин Пелин – Костенец) същият ще бъде отложен за следващия програмен период. Стойността на този проект е 451 млн. евро. Това се казва в позиция на "Демократична България".

Според обединението на "Да, България", ДСБ и "Зелените" това решение поставя под голяма опасност изпълнението на цялата оперативна програма.

След взетото решение управляващият орган изпратил писмо до държавното предприятие НКЖИ, с което ги призовава да предложат други проекти за реализацията в рамките на този бюджет. Според "Демократична България" единственият проект, който може да бъде финансиран по оперативната програма в този бюджет, е участъкът Видин – Медковец, част от линията Видин – София – Кулата. Този проект е част от основната TEN-T мрежа (Трансевропейската транспортна мрежа - б.а.), за него са похарчени над 10 млн. лв. за анализ разходи-ползи, предпроектни проучвания, идеен и технически проект. Проектът е включен и в постановление на МС 509/2011, чрез което се определя като обект за приоритетно финансиране.

Скандалното в тази ситуация е, че на заседанието на Комитета по наблюдение, управляващият орган насочва ДП НКЖИ да ускори работата по модернизацията на жп линията Русе – Варна, смятат от "Демократична България". Този проект не попада в основната TEN-T мрежа. Опитът за финансиране на проекта Русе – Варна ще бъде пагубен и ще доведе до загуба на близо един милиард лева, тъй като има договорена приоритетност между всички държави членки за реализиране първо на основната TEN-T мрежа, а впоследствие на разширената, се казва в позицията на "демократите" В позицията се добавя, че тази опасност се потвърждава и от писмо от УО до директора на НКЖИ. Проектът Русе – Варна е важен за страната ни, но не може да бъде финансиран с европари, докато не изградим TEN – T мрежата. 

Директна критика и официално предупреждение е отправил и изпратеният представител на Европейската комисия – Аурелио Сесилио. Той заявил открито, че ЕК има съмнения за нарочни саботажи на обществените поръчки за железопътна модернизация с цел да се пренасочат средства към пътна инфраструктура или други проекти. Заявил е категоричната позиция на ЕК, че това няма да бъде допуснато и препоръчва по най-бързия начин да се подадат за финансиране алтернативни железопътни проекти.

"Страната ни приоритетно трябва да развива основната европейска TEN-T мрежа, част от която е направлението Видин – София – Кулата като най-пряк път между големите контейнерни пристанища на Егейско море и Централна и Западна Европа. Най-прекият път до Централна и Западна Европа на пристигащите азиатски товари по море минава именно по това направление. Развитието му е шанс за икономически растеж за най-бедния европейски и български регион – Северозападния. Добрата обезпеченост с модерна жп инфраструктура винаги е действала като катализатор за инвестициите, там където е изградена", се казва още в позицията на "Демократична България".

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • GBP
    1
    2.31404
  • RUB
    Шведска крона
    SEK
  • JPY
    100
    1.4146
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    258.43
    252.28
  • Litecoin
    1
    113.53
    110.91
  • Ethereum
    1
    3268.58
    3193.69
  • Bitcoin
    1
    44624.26
    43598.59
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички