"Булмаркет" възражда локомотивния завод в Русе и купува румънска жп компания


"Булмаркет" възражда локомотивния завод в Русе и купува румънска жп компания

10867

Българската "Булмаркет груп" купува румънска жп компания Vest Trans Rail, като сделката е за 17 млн. eвро, а предварителният договор вече е подписан. Това е потвърдил за "Капитал" създателят на русенската група Станко Станков, развиваща се в сферата на биогоривата и търговията с пропан-бутан.

Румънската компания притежава 5% пазарен дял. При финализирането на сделката "Булмаркет груп" ще придобие първоначално 80% от компанията, а останалите 20% догодина. Станков се надява сделката да мине до декември, като чакат одобрение от румънското КЗК.

Целта е в рамките на 3 до 5 години българската група да държи 10% от жп пазара в северната съседка. Изчисленията за инвестициите на "Булмаркет груп" сочат, че от 2021 г. до края на 2023 г. те ще възлизат на 60 млн. евро.

Сделката

Сделката на практика разширява жп бизнеса им в Румъния. Русенската група вече има един жп оператор в Румъния, който започна работа през втората половина на 2021 г. – "Юнайтед рейлуейс", част от "Булмаркет груп", разполагащ с 5 локомотива и 0.8-1% пазарен дял.

"Сега се избира придобиване, тъй като това ще позволи по-бързо навлизане на пазара, а целта е в следващите 3 до 5 години общо двете компании да имат 10% от товарния жп сектор", подчертава Младен Станков, ръководител на "Булмаркет ДМ" и търговията с минерални горива и логистичните операции.

"Изборът пада на Vest Trans Rail, тъй като българската компания работи с тях и са партньори, като едновременно с това дружеството показва ефективност и добри резултати", споделя Станков. Компанията има 35 локомотива и около 400 вагона – за горива и генерални товари, като метали и цимент. Според фирмени данни приходите на Vest Trans Rail за 2021 г. са 17.5 млн. евро, а служителите – 156. Според медийни публикации мажоритарният собственик на румънската компания Йон Гаресеану е преговарял и с полски кандидат през 2019 г.

Жп историята на "Булмаркет груп" започва от България. Местното дружество е "Булмаркет рейл карго", в момента по изчисления на Младен Станков има 17-18% пазарен дял, второ след държавните "БДЖ – Товарни превози".

Жп разширението продължава и в Сърбия, където през 2022 г. е придобито жп дружество с лиценз, не извършвало дейност, като за него се купува подвижен състав.

Историята на русенския гигант

Дейността на българската група е разположена главно на площадката на бившия комбинат за тежко машиностроене в Русе, на брега на Дунава и в Сливо поле.

В групата има над 20 компании в две направления. "Булмаркет груп" е шапката на дружествата, свързани с търговията с минерални горива и логистичните дейности, като "Булмаркет ДМ", "Булмаркет рейл карго", "Булмаркет автотранспорт", "Порт Булмаркет" и т.н.

Второто направление се занимава с производството, покупките и продажбата на зърно, производство на биодизел, фармацевтичен глицерин и остатъчните продукти. Това са първият завод за биодизел в Сливо поле "Астра биоплант", заводът за сурови растителни масла и шрот "Олео протеин" и вторият завод за биодизел и фармацевтичен глицерин "Оберьостерайхише биодизел България". Както и наетият завод "Хай протеин" в Провадия.

За първа година производителят на растителни масла и биодизел "Астра биоплант", създаден през 2007 г. е лидер в сектора горива на база приходи, като изпревари "Лукойл Нефтохим Бургас", отчитайки за 2021 г. 3.34 млрд. лв. приходи и печалба 227 млн. лв. Дружеството е трето в България по приходи за 2021 г. Холдингът е и най-големият в Русе.

За производството на биодизел от първо поколение "Астра биоплант" изкупува огромни количества слънчоглед и рапица, а от групата многократно са споделяли, че са в топ 5 по продажби на биодизел в ЕС. През 2021 г. "Астра биоплант" е произвела 360 000 тона биодизел и 20 000 тона глицерин.

Групата създава и биодизел от второ поколение, произвеждан основно от използвани олиа за готвене и остатъчни мазнини, като инвестицията в новата производствена мощност, която се изграждаше през 2021 г., за още 100 000 тона биодизел второ поколение, е около 17 млн. евро. Компанията цели да премине на до 65% производство на биодизел второ поколение вместо биодизел от масла от рапица, слънчоглед и соя до края на 2023 г. Суровините идват основно от Азия в Европа, а конкуренцията за тях е голяма.

Инвестиция в жп бъдеще за 60 млн. евро

Навлизането в частния жп пазар предшества биогоривата с либерализирането на жп сектора още през 2005 г. От групата обясняват, че нещата стават малко по необходимост. Бившият комбинат за тежко машиностроене има жп линия и локомотив, които "Булмаркет" използват за доставките на газ. Предприятието обаче затъва и продава локомотива и компанията на Станков полага основите на собствен жп бизнес.

Създадена е сегашната "Булмаркет рейл карго", като от един локомотив, возещ по един кратък участък, в момента компанията държи 17-18% от пазара и има над 30 локомотива. Приходите на жп оператора за 2021 г. са близо 52 млн. лв.

Около 30% от превозваните товари са на групата – горива и зърно, а останалото е на външни клиенти, като се предлага и по-комплексна услуга.

Идеята за създаването на първото дружество в Румъния преди година и половина е с цел да се подпомогне работата на другите дружества от групата и жп превозите им от и за Румъния и Западна Европа. С намаляване на времето за престой на влаковите композиции в граничния преход Русе – Гюргево, с нуждата да се обслужва трафикът на групата в района на Букурещ и Плоещ, а на по-късен етап и разширение в посока Арад, към Унгария и Западна Европа. Наличието на румънски жп оператор премахва и нуждата от търсене на подизпълнители на румънска територия, като дейността на "Булмаркет" в Румъния е свързана и с двата терминала за пропан-бутан в Гюргево и Галац.

"От миналата година до края на 2023 г. ще бъдат инвестирани 60 млн. евро в жп сектора", обобщава Младен Станков. Това включва възобновяване и развитие и на жп завода, придобит от компанията – Локомотивен и вагонен завод в Русе. Той фалира и в края на 2020 г. групата купува активите му. Дъщерното дружество, собственик на завода, е пререгистрирано на "Индустриален парк ЛВЗ".

Компанията започва да ремонтира сградния фонд, като целта е част от него да бъде използвана за ремонт на локомотиви и вагони и за производство на нови. "Виждаме, че в това има смисъл. Европейските регулации предвиждат по-къс живот на вагоните и има огромен дефицит. Мощностите за производство в Европа са заети за години напред", заяви преди време Станков.

По думите на Станков до края на 2022 г. трябва да заработи депо за ремонт на локомотиви и вагони. През 2024 г. – депо за нови вагони, а през 2025 г. и за модернизация на дизелови локомотиви. Единият от цеховете е почти готов, като тече и модернизация на инфраструктурата и сградата.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА: 

Извънреден труд и пенсионирани машинисти спасяват разписанието в БДЖ

Зелена енергия: Германия сменя дизеловите влакове с водородни

Шефът на "Булмаркет": Не скоростта е причина за случилото се в Хитрино

Още от Инвестиции и сделки


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд ЕООД

IBAN: BG53UBBS80021021528420

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.88677
  • GBP
    1
    2.26847
  • JPY
    100
    1.36428
виж всички

Крипто валути


  • Bitcoin Cash
    1
    218.32
    210.70
  • Litecoin
    1
    151.86
    146.63
  • Ethereum
    1
    2458.19
    2373.75
  • Bitcoin
    1
    32769.20
    31636.94
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички