Зелена енергия: Германия сменя дизеловите влакове с водородни


Зелена енергия: Германия сменя дизеловите влакове с водородни
Снимка: Coradia iLint

10021

Германия открива днес железопътна линия, която ще бъде изцяло обслужвана от влакове на водород, предаде АFP. Това е световен прецедент и голям напредък за декарбонизацията на железопътния транспорт, въпреки предизвикателствата с доставките за тази иновативна технология. Германия залага на водородните технологии за развитието на транспорта

Общо четиринайсет влака, доставени от френската компания Alstom за северната провинция Долна Саксония, ще заменят досегашните дизелови локомотиви по 100-километровата линия, свързваща градовете Куксхафен, Бремерхафен, Бремерфьорде и Букстехуде, недалеч от Хамбург. 

Водородните влакове са начин да се намалят въглеродните емисии и да се заменят дизеловите локомотиви, които си използват при от 20% от жп линиите в Германия. При тази технология се смесва натовареният на влака водород с кислорода от въздуха чрез горивна клетка, монтирана на покрива. Така се произвежда електричеството, необходимо за задвижване на композицията. 

Влаковете на Alstom, известни под името Coradia iLint, се проектират в южния френски град Тарб и се сглобяват в централния германски град Залцгитер. От 2018 г. по тази линия се извършват търговски изпитания с редовно движение на два водородни влака, като вече цяла флотилия е оборудвана с технологията. Румъния купува 12 водородни влака в сделка за 1 милиард евро

Френската група е подписала 4 договора за няколко десетки влака в Германия, Франция и Италия, а търсенето не отслабва. „Само в Германия между 2500 и 3000 дизелови влака могат да бъдат заменени с водородни влакове“, изтъква Щефан Шранк, ръководител на проекта в Alstom.

Според жп експерта Александър Шарпантие от консултантската компания Roland Berger до 2035 г. около 15-20% от европейския регионален пазар може да работи на водород. Shell строи най-големия завод за зелен водород в Европа

Водородните влакове са особено подходящи за малки регионални линии, където разходите за преминаване към електрически локомотиви са много високи, спрямо рентабилността на жп връзката. В момента в Европа всеки втори регионален влак е на дизел.

Конкурентите на Alstom също участват в надпреварата. Германският Siemens представи през май своя прототип, заедно с Deutsche Bahn, с оглед пускането му в експлоатация от 2024 г.

По думите на експерта обаче въпреки перспективите му, съществуват реални бариери. Влаковете не са единствените, насили се към водорода. Целият транспортен сектор, пътен и въздушен, както и тежката промишленост, по-специално стоманодобивът и химическата индустрия, разчитат на него за намаляване на въглеродните емисии. Зелена авиация: Полетите ще са привилегия отново само на богатите

Германия обяви още през 2020 г. амбициозен план за 7 млрд. евро, с който цели да се превърне в лидер при водородните технологии за десетина години. В страната, както и в цяла Европа, обаче още няма достатъчно инфраструктура за производство и транспорт, която изисква колосални инвестиции.

Затова, според Шарпантие не се очертава 100% замяна на дизеловите влакове с водородни.

От друга страна единствено „зеленият водород“ е изцяло декарбонизиран. Той се произвежда с възобновяема енергия и е смятан от експертите за устойчив. 

Европа в момента продължава да е изправена пред затруднения с руските газови доставки. По думите на Шарпантие при това положение са нужни политически решения, за да се определи към кои сектори приоритетно ще бъде насочено производството на водород. Европа замества нефта, газа и въглищата с водород

Германия ще трябва да внася големи количества, за да отговори на нуждите си. Неотдавна бяха подписани партньорства с Индия и Мароко, а освен това основна задача на посещението на канцлера Шолц в Канада беше именно вносът на водород оттам.Водород - горивото на бъдещето

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Батерии, чипове и водород: Франция готви инвестиции за €8 милиарда в Европа

BMW започва тестове на водородни коли в Европа

Toyota пусна камиони на водород

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.80911
  • GBP
    1
    2.28725
  • JPY
    100
    1.19659
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички